PAGES

ΠΕΡΙ ΜΑΓΕΙΑΣ (ΤΩΝ ΕΙΔΩΝ ΑΥΤΗΣ)

ΠΕΡΙ ΜΑΓΕΙΑΣ (ΤΩΝ ΕΙΔΩΝ ΑΥΤΗΣ)
Ἀγ.Νικοδήμου. Α΄ λοιπὸν εἶδος μαγείας εἶναι ἡ κυρίως καὶ καθαυτὸ λεγομένη μαγεία, ἥτις φαίνεται ὅτι εἶναι ὡσὰν μία τέχνη καὶ ἐπιστήμη, μὲ τὴν ὁποίαν καλοῦνται οἱ δαίμονες καὶ ἐρωτῶνται καὶ ἀποκρίνονται φανερώνοντες ἢ θησαυροὺς κεκρυμμένους ἢ διάλυσιν ἐνυπνίων ἢ ἄλλων ἀποκρύφων δήλωσιν· Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν σελ.195

Ἀγ.Νικοδήμου. Οἱ δὲ ταύτην τὴν τέχνην μεταχειριζόμενοι ὀνομάζονται μάγοι, οἵτινες διαιροῦσαι τοὺς δαίμονας εἰς τρεῖς τάξεις, εἰς ἀνωτέρους, τοὺς ἐν τῷ ἀέρι, εἰς μέσους τοὺς ἐν τῇ γῇ καὶ εἰς κατωτέρους, τοὺς ὑποκάτω τῆς γῆς καὶ λέγουν, ὅτι οἱ ἐν τῷ ἀέρι εἶναι ἀγαθοποιοί, οἱ δὲ ἐν τῇ γῇ εἶναι καλοὶ καὶ κακοί, οἱ δὲ ὑποκάτω τῆς γῆς εἶναι ὅλως διόλου κακοὶ καὶ μ’ ὅλον ὅπου ὅλοι οἱ δαίμονες εἶναι τῇ ἀληθείᾳ κάκιστοι καὶ κακοποιοὶ καὶ οὐδέποτε εἶναι ἀγαθοποιοί. Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν σελ.195
Ἀγ.Νικοδήμου. Τοιοῦτοι ἦσαν οἱ Αἰγύπτιοι· ὁ Ἰαννῆς δηλ. καὶ Ἰαμβρῆς, περὶ ὦν γράφει ὁ Παῦλος εἰς τὴν πρὸς Τιμόθ. β΄  ἐπιστολήν, κεφ. γ΄ στίχ. 8 καὶ οἱ Χαλδαῖοι, καθὼς εἶναι γεγραμμένον εἰς τὸ β΄ κεφάλαιον τοῦ Δανιήλ, οἵτινες ἐλέγοντο καὶ σοφώτεροι τῶν ἄλλων σοφῶν. Τοιοῦτοι ἦσαν οἱ μάγοι ὅπου ἦλθον καὶ ἐπροσκύνησαν τὸν Χριστόν, περὶ τῶν ὁποίων λέγει ὁ μέγας Βασίλειος, ὅτι κατεγίνοντο καὶ εἰς τὴν ἀστρολογίαν καὶ εἰς τὰς κινήσεις καὶ αἰτίας καὶ πάθη τῆς φύσεως. Ὅθεν συνάγεται ὅτι μάγοι ὀνομάζονται κοινῶς ὅλοι οἱ μάντεις καὶ ἐπαοιδοὶ καὶ γύφτες καὶ οἱ τὰ περίεργα μεταχειριζόμενοι. Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν σελ.196
Ἀγ.Νικοδήμου. Β΄ εἶδος τῶν μαγικῶν εἶναι ἡ μαντεία, τὴν ὁποίαν ἐκεῖνοι ὅπου μεταχειρίζονται ὀνομάζονται μάντεις. Οὗτοι εἶναι ἐκεῖνοι ὅπου ἀφιερώνουν τὸν ἑαυτόν τους εἰς τοὺς δαίμονας καὶ διὰ μέσου τῆς παλάμης τῆς χειρός των ἢ τῆς λεκάνης ἢ τῶν θυσιῶν ἢ ἀπατηλῶν ἐμπλάστρων ἢ ἄλλων τοιούτων σημείων, νομίζονται ὅτι προλέγουν ἐκεῖνα ὅπου μέλλουν νὰ γίνουν κατὰ τὸν Ματθαῖον Βλάσταριν (στοιχ. μ΄ ). Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν σελ.196
Ἀγ.Νικοδήμου. Γ΄  εἶδος εἶναι ἡ γοητεία καὶ οἱ ταύτην ἐνεργοῦντες λέγονται γόητες, οἵτινες παρονομάζονται ἀπὸ τοὺς γόους καὶ θρήνους ὅπου κάμνουσιν ἐπάνω εἰς τὰ μνήματα, ἐπικαλούμενοι τοὺς δαίμονας διὰ νὰ κάμουν τινὰ παράλυτον καὶ κλινήρη εἰς ὅλην του τὴν ζωὴν ἢ τυφλὸν ἢ κωφὸν ἢ ἀσθενῆ. Οἱ αὐτοὶ νομίζονται ὅτι εὐγάνουν καὶ τοὺς νεκροὺς ἀπὸ τὸν ᾅδην, καθὼς ἡ ἐγγαστρίμυθος τὸν προφήτην Σαμουὴλ (Α΄ Βασιλ. κη΄ 3). Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν σελ.196
Ἀγ.Νικοδήμου. Μὲ τοὺς γόητας τούτους συναριθμοῦνται καὶ ἐκεῖνοι ὅπου βλέπουν εἰς τοὺς τάφους φαντασίας τινὰς καὶ ἀνοίγοντες αὐτοὺς καίουσι τοὺς λεγομένους βρυκολάκους· μερικοὶ θέλουσιν ὅτι γόητες εἶναι οἱ αὐτοὶ μὲ τοὺς γητευτάς, καθὼς εἶναι ὁ Ματθαῖος Βλάσταρις (στοιχ. μ΄.) ἄλλοι δὲ θέλουσιν ὅτι εἶναι ἄλλοι οἱ γητευταί. Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν σελ.196
Ἀγ.Νικοδήμου. Δ΄ εἶδος εἶναι ἡ γητεία, καὶ οἱ ταύτην ἐργαζόμενοι λέγονται γητευταί, οἱ ὁποῖοι μαζὶ μὲ τὰς ἐπικλήσεις τῶν δαιμόνων, σμίγουσι καὶ τοὺς ψαλμοὺς τοῦ Δαβὶδ καὶ τὰ ὀνόματα τῶν ἁγίων καὶ τοῦ Χριστοῦ καὶ τῆς Θεοτόκου, ὁποῖαι μάλιστα εἶναι αἱ κακογρέαι, αἱ Ἀτσιγκάναι καὶ αἱ μεθύστριαι γυναῖκες. Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν σελ.196
Ἀγ.Νικοδήμου. Ε΄ εἶδος εἶναι ἡ ἐπαοιδία, καὶ οἱ ταύτην ἐνεργοῦντες ὀνομάζονται ἐπαοιδοί, οἵτινες τραβίζουν τοὺς δαίμονας εἰς ἐκεῖνα ὅπου θέλουν μὲ κάποιας ἐπῳδὰς καὶ καλέσματα, ὁποίους ὀνομάζει ἡ Γραφὴ ἐκείνους ὅπου ἀντιστάθηκαν εἰς τὸν Μωϋσῆν καὶ ἔκαμαν κατὰ φαντασίαν μερικὰ θαύματα, ὡς φαίνεται εἰς τὸ ζ΄ καὶ η΄ κεφάλαιον τῆς Ἐξόδου καὶ ἐκεῖνοι ὅπου δένουσι τὰ θηρία, οἷον λύκους, ἀρκούδας καὶ ἄλλα διὰ νὰ μὴ φάγουν τὰ ζῶα των ὅταν εὑρίσκωνται ἔξω τὴν νύκτα καὶ ἐκεῖνοι ὅπου πιάνουσι τὰ ὀφείδια καὶ κάμνουσι αὐτὰ νὰ μὴ τοὺς δαγκάνουν. Ἐπαοιδοὶ ὀνομάζονται καὶ ἐκεῖνοι ὅπου μὲ διαβολικὴν τέχνην καὶ μαγείαν δένουσι τὰ ἀνδρόγυνα. Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν σελ.196
Ἀγ.Νικοδήμου. ς΄ εἶδος εἶναι ἡ φαρμακεία, καὶ οἱ ταύτην μεταχειριζόμενοι ὀνομάζονται φαρμακοί, οἱ ὁποῖοι διὰ μαγικῆς τέχνης κατασκευάζουσι κάποια φαρμακερὰ ποτά, ἢ διὰ νὰ  θανατώσουν τινά, ἢ διὰ νὰ σκοτίσουν τὸν ἐγκέφαλόν του, ἢ διὰ νὰ τὸν ἑλκύσουν εἰς τὴν σαρκικὴν ἀγάπην αὐτῶν, τὰ ὁποῖα μάλιστα μεταχειρίζονται αἱ γυναῖκες πρὸς τοὺς ἄνδρας, διὰ νὰ τραβίξουν αὐτοὺς εἰς ἔρωτα. Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν σελ.196-197
Ἀγ.Νικοδήμου. Ζ΄ εἶδος εἶναι ἡ οἰωνοσκοπία, καὶ οἱ ταύτην μεταχειριζόμενοι ὀνομάζωνται οἰωνισταί, οἵτινες προλέγουν τὶ ἔχει νὰ γίνῃ, ἢ ἀπὸ τὸ πέτασμα τῶν πουλίων ἢ ἀπὸ τὰς διαφόρους φωνάς των καὶ μάλιστα τῶν κοράκων, ἀφ’ οὗ καὶ οἰωνοσκοπία λέγεται. Μὲ τοὺς οἰωνιστὰς συναριθμοῦνται καὶ ἐκεῖνοι ὅπου πιστεύουν πὼς εἶναι συναπαντήματα καὶ ἐρωτήματα τῶν ἀνθρώπων καλὰ ἢ κακά, καὶ μάλιστα ὅταν πηγαίνουν νὰ ψαρεύσουν ἢ νὰ κυνηγήσουν ἢ ταξεῖδι νὰ κάμουν. Χρηστοήθεια 197
Ἀγ.Νικοδήμου. Ὁμοίως καὶ ἐκεῖνοι ὅπου πιστεύουν μοίρας καὶ τύχας καὶ ροιζικὰ καὶ στοιχεῖα καὶ ποδαρικὰ καὶ ὀνείρατα καὶ πὼς οἱ ἡμέρες καὶ ὧρες, ἄλλες εἶναι καλὲς καὶ ἄλλες εἶναι κακές, καὶ μάλιστα οἱ Τρίτες, εἰς τὰς ὁποίας οὔτε οἱ ναῦται κινοῦσιν ἀπὸ τὸν λιμένα διὰ νὰ ταξειδεύσουν, οὔτε οἱ πραγματευταὶ ἀρχίζουν τὴν πραγματείανν τους, οὔτε οἱ τεχνῖται τὴν τέχνην τους, οὔτε οἱ λοιποὶ κάμνουν ἀρχὴν τῆς ὑποθέσεως, ὅπου τύχῃ νὰ ἔχουν. Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν σελ.197
Ἀγ.Νικοδήμου. Εἰς τοῦτο τὸ εἶδος ἀναφέρονται καὶ ἐκεῖνοι ὅπου παρατηροῦσι τὰς λεγομένας δρύμας καὶ ἐκεῖνοι ὅπου ἀπὸ περιέργειαν διαβολικὴν δὲν δίδουν εἰς τοὺς γείτονάς των φωτίαν καὶ φῶς. Ἐκεῖνοι ὅπου θυμιάζουσι τὰ στοιχεῖα τοῦ ὀσπητίου των καὶ τὶς συκιές των καὶ προσκυνοῦντες χαιρετοῦσι τὸ φεγγάρι, ὅταν τὸ ἰδοῦν καινούργιον καὶ πιστεύουν πὼς εἶναι νεράϊδες εἰς τὴν θάλασσαν καὶ εἰς τὰς βρύσεις καὶ καλλικάντζαροι. Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν σελ.197
Ἀγ.Νικοδήμου. Ὁμοίως καὶ ἐκεῖνοι ὅπου περιεργάζονται τὰ φυσικὰ κινήματα τῶν μελῶν τοῦ σώματός των καὶ ὅταν μὲν τοὺς τρώγῃ τὸ χέρι καὶ ἡ μύτη, λέγουν ὅτι ἔχουν νὰ πιάσουν ἄσπρα ἢ ἄλλο τι καὶ νὰ ὀσφρανθοῦν εὐώδη καὶ μυριστικὰ, ὅταν δὲ παίζῃ τὸ ὀμμάτι των, προμαντεύουν ὅτι ἔχουν νὰ ἰδοῦν κανένα φίλον ἢ ἄλλο τι. Ὅταν δὲ τύχῃ νὰ βοήσῃ τὸ αὐτί τους, λέγουν ὅτι ἔχουν νὰ ἀκούσουν τίποτε καινούργια λόγια καὶ χαμπάρια καὶ ἄλλα ὅμοια φλυαρήματα, περὶ ὧν λέγει καὶ ὁ σοφὸς Ἰωσὴφ ὁ Βρυέννιος (τόμ. γ΄, σελ. 121).  Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν σελ.197
Ἀγ.Νικοδήμου. Μὲ τοὺς ἀνωτέρω συναριθμοῦνται καὶ ἐκεῖνοι οἱ λεγόμενοι Χριστιανοί, οἵτινες ὅταν ἔχουν νὰ θεμελιώσουν καινούργιον ὀσπήτιον ἢ νὰ κατασκευάσουν καράβι ἢ καΐκι ἢ βάρκαν, σφάζουν εἰς τὰ θεμέλια τοῦ οἴκου καὶ εἰς τὴν καρίναν τοῦ καραβίου καὶ τοῦ καϊκίου καὶ τῆς βάρκας, πρόβατον ἢ πετεινὸν ἢ ἄλλο τι ζῶον ἥμερον, μὲ σκοπὸν διὰ νὰ ἔχῃ τὸ ὀσπήτιον καὶ καΐκιόν τους, στοιχεῖον καλὸν καὶ ἥμερον, προσφέροντες ταῦτα θυσίαν εἰς τὸν διάβολον. Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν σελ.197
Ἀγ.Νικοδήμου. Η΄ εἶδος μαγείας εἶναι ἡ νεφοδιωκτική, καὶ οἱ ταύτην ἐργαζόμενοι ὀνομάζονται νεφοδιῶκται, οἱ ὁποῖοι παρατη-ροῦντες τὰ σχήματα τῶν νεφελῶν, καὶ μάλιστα ὅταν βασιλεύῃ ὁ ἥλιος, προλέγουν τὰ μέλλοντα, οἷον ἐὰν ἰδοῦν τὰς νεφέλας ὡσὰν εἰς σχῆμα ἀνθρώπων ἁρματωμένων, προλέγουν ὅτι ἔχει νὰ γίνῃ πόλεμος καὶ ἄλλα παρόμοια φλυαρήματα. Χρηστοήθ. 197
Ἀγ.Νικοδήμου. Θ΄ εἶδος εἶναι ἡ μαθηματικὴ καὶ ἀστρολογία, καὶ οἱ ταύτας μεταχειριζόμενοι ὀνομάζονται μαθηματικοὶ καὶ ἀστρολόγοι, οἵτινες εἶναι ἐκεῖνοι ὅπου λέγουν πὼς διοικοῦναι καὶ κυβερνοῦνται τὰ προαιρετικὰ τῶν ἀνθρώπων κινήματα, ἀπὸ τὴν κίνησιν τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῶν ἀστέρων. Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν σελ.197
Ἀγ.Νικοδήμου. Καὶ εἰς μὲν τὰ ἄστρα ἀφιερώνουσιν ὅλως διόλου τὰ πάθη καὶ τὰς ὁρμὰς τῆς ψυχῆς, εἰς δὲ τὸν διαφορετικὸν σχηματισμὸν τῶν ἀστέρων, ἀποκρεμῶσι τὰ συμβαίνοντα εἰς τὴν ζωὴν τῶν ἀνθρώπων καὶ ἐκεῖνοι ὅπου μὲ συνέργειαν τῶν δαιμόνων μαντεύονται διὰ τῶν ἀστέρων καὶ προσέχουν εἰς τοὺς ἀστέρας ὡσὰν εἰς θεοὺς καὶ ἁπλῶς εἰπεῖν, μαθηματικοὶ ὀνομάζονται οἱ περιέργως καὶ ἔξω τοῦ πρέποντος τὰ μαθηματικὰ μεταχειριζόμενοι. Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν σελ.197-198
Ἀγ.Νικοδήμου. Μὲ τοὺς μαθηματικοὺς καὶ ἀστρολόγους πρέπει νὰ συναριθμοῦνται καὶ ἐκεῖνοι ὅπου προμαντεύουν τὶ μέλλει νὰ γίνῃ, ἀπὸ τὰς βροντὰς καὶ ἀστραπὰς καὶ σεισμοὺς καὶ ἀπὸ τὰς ἡμέρας τοῦ Αὐγούστου, τὰς καλουμένας ἡμερομήνια. Χρηστ. 198
Ἀγ.Νικοδήμου. Ι΄ εἶδος τῶν μαγικῶν εἶναι τὰ φυλακτάρια, τὰ ὁποῖα ὅσοι μεταχειρίζονται ὀνομάζονται Φυλακτήριοι. Εἶναι δὲ ἐκεῖνοι ὅπου κάμνουσι τὰ φυλακτά, τυλίσσοντες αὐτὰ μὲ κλωστὴν μεταξωτὴν καὶ γράφοντες εἰς ταῦτα ὀνόματα δαιμονικά. Φυλακτήριοι λέγονται ἀκόμη καὶ ἐκεῖνοι ὅπου πέρνουσι τὰ φυλακτήρια αὐτὰ καὶ τὰ κρεμοῦν εἰς τὸν λαιμόν τους ἢ εἰς τὸ χέρι των διὰ νὰ τὰ ἔχουν εἰς ἐμπόδιον παντὸς κακοῦ. Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν σελ. 198
Ἀγ.Νικοδήμου. Μὲ τούτους πρέπει νὰ συναριθμοῦνται καὶ ἐκεῖνοι ὅπου σύρνουν τὰς ἀρκούδας, οἵτινες κρεμῶντες ἀπὸ τὴν κεφαλὴν καὶ ἀπὸ ὅλον τὸ σῶμα των βαμμένα σχοινία, κουρεύουσιν ἀπὸ τὰς τρίχας τῶν ἀρκούδων καὶ δίδουσι ταύτας μὲ τὰ βάμματα εἰς τοὺς ἀνθρώπους διὰ νὰ τὰ ἔχουν φυλακτὰ ἐμποδιστικὰ ἀσθενείας καὶ βασκανίας ὀφθαλμῶν. Χρηστοήθεια. σελ. 198
Ἀγ.Νικοδήμου. Μὲ τούτους συναριθμοῦνται καὶ ἐκεῖνοι οἱ ἱερεῖς ὅπου γράφουν φυλακτὰ διὰ νὰ περάσῃ ἡ θέρμη ἢ ἄλλη ἀσθένεια· ὁμοίως καὶ ἐκεῖνοι ὅπου πτύουν εἰς τὸν κόλπον τους, τάχα διὰ νὰ ἐμποδίσουν μὲ τὸ πτύσμα τὴν βασκανίαν. Χρηστοήθεια. 198
Ἀγ.Νικοδήμου. ΙΑ΄ εἶδος εἶναι οἱ κλήδονες, οἵτινες εἶναι μία παρατήρησις τῶν μελλόντων διὰ λόγων καὶ κλήσεων ἀπὸ τοῦ κλῶ, τὸ καλῶ, ὡς λέγει ὁ Θεοδόρητος (σελ. 19, 31, τοῦ β΄ τόμου τῆς Ὀκτατεύχου), οἱ ὁποῖοι ἕως τῆς σήμερον γίνονται εἰς πολλοὺς τόπους καὶ μάλιστα εἰς τὰ νησία κατὰ τὸ γεννέσιον τοῦ Προδρόμου, διὰ μέσου τῶν ὁποίων προμαντεύουσι τὴν τύχην καὶ μοῖραν καὶ ροιζικὸν κάθε ἀνδρὸς ἢ γυναικός. Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν σελ. 198
Ἀγ.Νικοδήμου. Εἰς τοὺς κλήδονας συναριθμοῦνται οἱ πυρκαϊὲς ὅπου ἀνάπτουν τινὲς ἔμπροσθεν εἰς τὰ ἐργαστήριά των καὶ τὰς περνοῦν τόσον εἰς τὰς πρωτομηνίας, ὅσον καὶ εἰς τὸ γεννέσιον τοῦ Προδρόμου· ὁμοίως καὶ οἱ ἐγγαστρίμυθοι, οἱ ἀπὸ κοιλίας φωνοῦντες καὶ λέγοντες μύθους καὶ μαντείας, οἵτινες καὶ ἐντερομάντεις λέγονται. Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν σελ. 198
Ἀγ.Νικοδήμου. Ὡσαύτως καὶ οἱ γνῶσται, οἵτινες διὰ τῆς ἀνατομῆς τῶν σπλάγχνων τῶν ζώων μαντεύονται ἀφ’ οὗ καὶ ἡπατοσκοπία ὠνομάσθη· ὁμοίως καὶ αἱ κακογραῖες ἐκεῖνες ὅπου μαντεύουν μὲ κριθάρι ἢ μὲ κουκκία ἢ χύνουν κάρβουνα ἢ χασμουριῶνται ἢ φυσοῦν ἢ κρυφομιλοῦν ἢ ἄλλα ὅμοια κάμνουν. Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν σελ. 198
Ἀγ.Νικοδήμου. ΙΒ΄ εἶδος μαγείας εἶναι τὸ νὰ περνοῦν τινὲς τὰ ἀσθενῆ παιδία των ἀπὸ κουλούρας τάχα  διὰ νὰ γένουν δυνατά· τὸ νὰ βάνουν οἱ βοσκοὶ κόκκαλον μικρὸν εἰς τὸ ποδάρι τῶν προβάτων καὶ τράγων διὰ νὰ αὐξήσῃ τὸ ποίμνιόν τους· τὸ νὰ κάμνουν μαγικὰ οἱ ψαράδες εἰς τὴν θάλασσαν διὰ νὰ μαζεύωνται τὰ ὀψάρια νὰ τὰ πιάνουν· τὸ νὰ πηγαίνουν τινὲς εἰς τοὺς μάγους νὰ ζητοῦν βοήθειαν διὰ νὰ νικήσουν εἰς τὴν κρίσιν ὅπου ἔχουσι μὲ ἄλλον· τὸ νὰ ἁρπάζωνται εἰς τὸν ἀέρα τινὲς ἄνδρες καὶ γυναῖκες καὶ μάλιστα αἱ κακογραῖαι καὶ νὰ πηγαίνουν ἀπὸ τόπον εἰς τόπον καὶ ἐκεῖ ἢ νὰ πνίγουν βρέφη ἢ ἄλλα κακὰ νὰ κάμνουν ὡσὰν ὁ Ἡλιόδωρος ὁ μάγος καὶ ὁ ἐν τῇ Πάτμῳ Κύνωψ καὶ ὁ Σίμων. Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν σελ. 198-199
Ἀγ.Νικοδήμου. Τὸ νὰ πέρνουν μερικοὶ ἱερεῖς κηρία πίσσινα καὶ νὰ πηγαίνουν μέσα εἰς βουνὰ καὶ λαγκάδια καὶ ἐκεῖ νὰ τὰ ἀνάπτουν καὶ φορόντες ἀνάστροφα τὰ ἱερὰ των νὰ διαβάζουν τὴν  Σολομωνικὴν ἢ μᾶλλον εἰπεῖν διαβολικὴν καὶ οὕτω νὰ κάμνουν νὰ ἀποθαίνουν οἱ ἐχθροί των ἢ νὰ ψοφοῦν τὰ ζῶα των, καθὼς ἕνα τοιοῦτον γίενται εἰς τὴν Κρήτην καὶ Κύπρον. Χρηστοήθεια. 199
Ἀγ.Νικοδήμου. ΙΓ΄ εἶδος μαντείας καὶ μαγείας εἶναι τὸ νὰ βαστάζουν τινὲς κοσμικοὶ Χριστιανοί, τὰς ἱερὰς εἰκόνας τοῦ ἁγίου Γεωργίου, τοῦ Ἀρχαγγέλου Μιχαὴλ καὶ ἄλλων ἁγίων εἰς τοὺς ὤμους των, ἐν τῷ καιρῷ τῶν πανηγύρεων αὐτῶν, καὶ νὰ τρέχουν ὡσὰν τρελλοὶ καὶ δαιμονισμένοι ἐδῶ καὶ ἐκεῖ μέσα εἰς βουνὰ καὶ λαγκάδια, καὶ νὰ κτυποῦν πότε εἰς ἕνα μέρος καὶ πότε εἰς ἄλλο μὲ τὰς ἁγίας εἰκόνας, περιρρεόμενοι ἀπὸ τὸν ἱδρῶτα τάχα διὰ τὸ βάρος τῶν ἁγίων εἰκόνων, καὶ προμαντεύοντες κάποια τινά, καὶ φανερώνοντες ἐκεῖνα ὅπου τινὲς ἔχασαν καὶ ἄλλά ὅμοια. Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν σελ. 199
Ἀγ.Νικοδήμου. Αὐτὰ μὲν εἶναι τὰ κυριώτερα καὶ καθολικώτερα εἴδη τῆς μαγείας· εἶναι δὲ καὶ ἄλλα πάμπολλα· ἀλλὰ εἰς τοῦτα ἠμποροῦν νὰ ἀναφέρωνται, καθὼς τὰ περισσότερα εἴδη ἐκ τούτων, τόσον ἡ θεία Γραφή, ὅσον καὶ διάφοροι κανόνες τῶν ἱερῶν Συνόδων καὶ τῶν θείων Πατέρων περιλαμβάνουσι, καὶ μάλιστα ὁ ξα΄ καὶ ξε΄ κανὼν τῆς ἁγίας καὶ οἰκουμενικῆς ς΄ Συνόδου. 199

Δεν υπάρχουν σχόλια: