PAGES

ΠΕΡΙ ΑΓΑΘΩΝ

ΠΕΡΙ ΑΓΑΘΩΝ
Νικηφόρου Θεοτόκη. στις θέλει τοῦ κόσμου τούτου τὰ ἀγαθά, ἐκεῖνος πρέπον εἶναι νὰ περιπατῇ τῆς ἀρετῆς τὸν δρόμον· ἡμεῖς δὲ οἱ ἄθλιοι πιστεύομεν καὶ πειθόμεθα ὅτι τρέχοντες εἰς τοὺς κρημνοὺς τῆς ἀπωλείας, εὑρίσκομεν ἐκεῖ τὴν ἀπόλαυσιν τῶν ἀγαθῶν τῆς παρούσης ζωῆς. Κυριακοδρόμιον τομ. Α. σελ. 197

Νικηφόρου Θεοτόκη. Πάντα τὰ ἀγαθά, δι’ ὅσα ὁ μὲν ὑπερήφανος ὑψηλοφρονεῖ, ὁ δὲ ταπεινὸς ταπεινοφρονεῖ, μερίζονται εἰς τέσσαρα εἴδη· εἰς ἀγαθὰ φυσικά, τὰ ὁποῖα εἶναι ἡ εὐφυΐα, ἡ ὡραιότης, ἡ ἀνδρεία καὶ τὰ ὅμοια· εἰς ἀγαθὰ κτητά, τὰ ὁποῖα εἶναι ἡ ἐπιστήμη, ἡ σοφία, ἡ τέχνη καὶ τὰ ὅμοια· εἰς ἀγαθὰ τυχηρὰ λεγόμενα, τὰ ὁποῖα εἶναι ὁ πλοῦτος, ἡ δόξα, τὰ ἀξιώματα καὶ τὰ ὅμοια· καὶ εἰς ἀγαθὰ προαιρετικά, τὰ ὁποῖα εἶναι ἡ ἀγάπη, ἡ ὑπομονή, ἡ ὑπακοὴ καὶ αἱ λοιπαὶ προαρετικαὶ ἀρεταί. Διὰ τὰ ἀγαθὰ ταῦτα ἄνθρωπος ἤ ὑπερηφανεύεται ἢ ταπεινοῦται. Κυριακοδρόμιον τομ. Α. σελ. 324-325
Νικηφόρου Θεοτόκη. Πάντα τὰ ἀγαθὰ καὶ τὰ φυσικά καὶ τὰ κτητὰ καὶ τὰ τυχηρὰ εἶναι τοῦ Θεοῦ καὶ ἐξ αὐτοῦ καὶ δι’ αὐτοῦ δίδονται εἰς τοὺς ἀνθρώπους· «ὅτι ἐξ αὐτοῦ καὶ δι’ αὐτοῦ καὶ εἰς αὐτὸν τὰ πάντα» (Ρωμ. ια΄, 36)· αὐτὰ εἶναι τὰ τάλαντα καὶ αὐτὸς διανέμει αὐτὰ κατὰ τὴν ἑκάστου δύναμιν (Ματθ. κε΄,15), ἵνα, πρὸς καιρὸν καλῶς αὐτὰ οἰκονομήσαντες, λάβωμεν τὸν διὰ τὴν καλὴν οἰκονομίαν ἄφθαρτον στέφανον. Ἀλλὰ καὶ αὐτὰ τὰ ἀγαθὰ τῆς προαιρέσεως, δηλαδὴ τῆς ἀρετῆς τὰ κατορθώματα, τοῦ Θεοῦ εἶναι, ἐπειδὴ χωρὶς αὐτοῦ δὲν δυνάμεθα νὰ πράξωμεν οὐδὲν (Ἰωάν. ιε΄,5), καὶ ἐπειδὴ «ὁ Θεός ἐστιν ὁ ἐνεργῶν ἐν ὑμῖν καὶ τὸ θέλειν καὶ τὸ ἐνεργεῖν» (Φιλίπ. β΄,13). Κυριακοδρόμιον τομ. Α. σελ. 325
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Δεν υπάρχει κανένα αγαθό στην παρούσα ζωή, παρά μόνον η αρετή· αγαθό δεν είναι ούτε ο πλούτος, ούτε τά χρήματα, ούτε η υγεία, ούτε η εξουσία, ούτε τίποτε άλλο. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Γ-58
Μεγ.Βασιλείου. Οἱ ἄνθρωποι ποὺ εἶναι ἀμαθεῖς καὶ ἀγαποῦν τὸν κόσμο, ἀγνοώντας τὴ φύση τοῦ ἀγαθοῦ, μακαρίζουν ἐκεῖνα ποὺ δὲν ἔχουν καμμιὰ ἀξία, τὸν πλοῦτο, τὴν ὑγεία καὶ τὴν ἐντυπωσιακή ζωή, ἀπὸ τὰ ὁποῖα κανένα δὲν εἶναι ἀγαθὸ ἀπὸ τὴ φύση του, ὄχι μόνο ἐπειδὴ εὔκολα μεταβάλλονται πρὸς τὰ ἀντίθετα, ἀλλ’ ἐπειδὴ οὔτε καὶ αὐτοὺς  ποὺ τὰ ἔχουν μποροῦν νὰ τοὺς κάνουν ἀγαθούς. Διότι ποιὸς εἶναι δίκαιος ἐπειδὴ ἔχει χρήματα; Ποιὸς εἶναι συνετὸς ἐπειδὴ ἔχει ὑγεία; Ἀντίθετα μάλιστα πολλὲς φορὲς τὸ καθένα ἀπὸ αὐτὰ βοηθάει στὴν ἁμαρτία ἐκείνους ποὺ τὰ χρησιμοποιοῦν κακῶς. Ἔργα Ἀγ.Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 8,287
Ἀγ.Μᾶρκος Ἐρημ Κάθε ἀγαθὸ ἔχει δωρηθεῖ ἀπὸ τὸν Κύριο καὶ αὐτὸς ποὺ πιστεύει ἔτσι δὲν θὰ τὸ χάσει. Φ-Ἀγ.Μάρκου Ἐρημ. 13,13
Ἀγ.Μᾶρκος Ἐρημ Πρῶτον, γνωρίζουμε ὅτι ὁ Θεὸς εἶναι αἰτία, ἀρχή, μέση καὶ τέλος κάθε ἀγαθοῦ, καὶ ὅτι τὸ ἀγαθὸ εἶναι ἀδύνατο νὰ τὸ ἐφαρμόζουμε καὶ νὰ τὸ πιστεύουμε, παρὰ μόνο μέσῳ τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ τοῦ Ἀγ.Πνεύματος.Φ-Ἀγ.Μάρκου Ἐρημ. 13,13
Ἀγ.Μᾶρκος Ἐρημ Τὰ ἀγαθὰ κατορθώνονται ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους μὲ θλίψεις, ὅμοια καὶ τὰ κακὰ μὲ κενοδοξία καὶ ἡδονή. Φ-Ἀγ.Μάρκου Ἐρημ. 13,19

Δεν υπάρχουν σχόλια: