PAGES

Σάββατο 24 Ιουνίου 2000

ΠΕΡΙ ΑΓΓΕΛΟΥ ΦΥΛΑΚΑ ΤΗΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΨΥΧΗΣ

ΠΕΡΙ ΑΓΓΕΛΟΥ ΦΥΛΑΚΑ ΤΗΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΨΥΧΗΣ
Ἐρώτησις : Ὅλοι κοινῶς οἱ Ἄνθρωποι ἔχουν Ἀγγέλους πρὸς ἐπίσκεψίν των; ἤ ἄλλοι ἔχουν, καὶ ἄλλοι δὲν ἔχουν; Ἀπόκρισις : Ὅσοι μὲν ἠξιώθησαν τοῦ λουτροῦ τῆς παλιγγενεσίας, ὁποῦ εἶναι τὸ ἅγιον Βάπτισμα, ἔχουν Ἀγγέλους διωρισμένους παρὰ Θεοῦ πρὸς ἐπίσκεψίν των· ὅσοι δὲ εἶναι ἀβάπτιστοι, καὶ τελείως ἀμέτοχοι ἀπὸ τὸ λουτρὸν τοῦτο, ἀκολούθως εἶναι καὶ ἄμοιροι, καὶ ἐστερη-μένοι πάσης Ἀγγελικῆς ἐπισκέψεως. Ἀποστολικὴ Σαγήνη 241
Ἐρώτησις : Πόσους Ἀγγέλους ἔχει πρὸς ἐπίσκεψίν του ὁ καθ’ ἕνας ἀπὸ τοὺς βαπτισμένους; Ἀπόκρισις : Εὐθὺς, ὁποῦ βαπτισθῇ ἕνας Ἄνθρωπος, ἀμέσως τοῦ διορίζεται παρὰ Θεοῦ ἕνας Ἄγγελος φύλαξ, καὶ ἐπιτηρητὴς τῆς ψυχῆς του· καὶ οὗτος ὁ φύλαξ εἶναι ἀχώριστος ἀπὸ τὴν ψυχὴν, ἕως ὁποῦ εἶναι εἰς τὴν ζωὴν ταύτην μὲ τὸ σῶμά της· καὶ τὸ ἔργον του δὲν εἶναι ἄλλο,  παρὰ νὰ ἀντιμάχεται, καὶ νὰ ἀντιπολεμῇ μὲ τοὺς πονηροὺς δαίμονας (ὁποῦ πάσχουν νὰ τὴν ἀποσπάσουν ἀπὸ τὴν χάριν τοῦ Θεοῦ) παρακινῶντάς την πάντοτε εἰς τὴν ἀρετήν, καὶ εἰς τὰ καλά, καὶ ἐνάρετα ἔργα· καὶ ἕως ὁποῦ ἡ ψυχὴ αὕτη εἶναι ἀδύνατος καὶ ἄμοιρος  ἀπὸ τὰς ἀρετάς, εἶναι καὶ ὁ πόλεμος τῶν δαιμόνων ὀλίγος, καὶ ἀρκεῖ μόνον νὰ ἀπαντᾷ εἰς αὐτοὺς ἕνας  Ἄγγελος, ὁποῦ νὰ μὴ κατακυριευθῇ καὶ δυναμωθῇ, ἀπὸ μεγάλας ἀρετὰς, τότε καὶ ὁ πόλεμος τῶν δαιμόνων γίνεται πλέον ἰσχυρότερος· καὶ διὰ νὰ εἴπω τὴν ἀλήθειαν, ὅλοι κοινῶς οἱ πονηροὶ δαίμονες ὡσὰν λυσσασμένα σκυλία σηκώνονται ἐναντίον της, καὶ βάλλουν ὅλην των τὴν δύναμιν νὰ τὴν ἐγκρημνίσουν· ὅθεν εἰς τόσον σχεδὸν ἄπειρον πλῆθος δαιμόνων δὲν ἐξαρκεῖ ἕνας μόνος Ἄγγελος νὰ ἀπαντᾷ, ἀλλὰ χρειάζονται πολλοὶ Ἄγγελοι, διὰ νὰ τὴν ἐπισκέπτωνται, καὶ νὰ τὴν φυλάττωσιν ἀπὸ τὰς ἐναντίας δυνάμεις, ἕως οὗ νὰ ἔβγῃ ἀπὸ τὸ δεσμωτήριον τῆς σαρκός, καὶ νὰ τὴν φέρουν μετὰ μεγάλης προπομπῆς τε καὶ παρατάξεως, νὰ τὴν ἀποθέσουν εἰς τοὺς κόλπους τοῦ Ἀβραάμ. Ἀποστολικὴ Σαγήνη 241
Ἐρώτησις : Ἕως πόσους Ἀγγέλους τὸν ἀριθμὸν νὰ ἔχῃ εἰς ἐπίσκεψίν της μία ἐνάρετος καὶ ἁγία ψυχή; Ἀπόκρισις : Ὅσους Ἀνθρώπους ἐβοήθησεν εἰς ταύτην τὴν ζωήν, καὶ τοὺς ἠλευθέρωσε μὲ τὴν συνδρομὴν τῆς θείας χάριτος ἀπὸ τοὺς βρόχους καὶ παγίδας τοῦ πονηροῦ δαίμονος, καὶ τοὺς ἔκαμεν ἀπὸ σκεύη ἀτιμίας, σκεύη ἐκλογῆς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, καὶ τοὺς ἡτοίμασε διὰ τὴν Βασιλείαν τῶν Οὐρανῶν, τόσους Ἀγγέλους ἔχει πρὸς ἐπίσκεψιν καὶ βοήθειάν της, ἕως ὁποῦ εἶναι ἡνωμένη μὲ τὸ σῶμα· καὶ τόσοι ἔχουν νὰ παρασταθοῦν καὶ εἰς τὴν ὥραν τῆς ἀπὸ τοῦ σώματός της ἀποδημίας, ὁποῦ νὰ τὴν συνοδεύσουν μὲ ἐπαίνους καὶ εὐφημίας, ἕως καὶ μέσα εἰς τὸν Παράδεισον. Ἀποστολικὴ Σαγήνη 241-242
Ἐρώτησις : Καὶ ποῖοι αὐτοὶ οἱ Ἄγγελοι, ὁποῦ ἔχουν νὰ τὴν συνοδεύσουν ἕως καὶ μέσα εἰς τὸν Παράδεισον; Ἀπόκρισις : Οἱ φύλακες καὶ ἐπιτηρηταὶ τῶν ψυχῶν ἐκείνων, ὁποῦ αὐτὴ ὠφέλησεν ἐδῶ εἰς τὴν πρόσκαιρον ζωήν. Ἀποστολικὴ Σαγήνη 242
Ἐρώτησις : Καθ’ εἷς ἀπὸ τοὺς ἀσεβεῖς ξεχωριστὰ ἔχει Ἄγγελον φύλακα; ἤ ὄχι; Ἀπόκρισις : Ὅταν ἕν φρούριον ἦναι κεκυριευμένον ἀπὸ τοὺς ἐχθρούς, τὶ χρειάζονται εἰς αὐτὸ πλέον οἱ φύλακες; Λοιπὸν καὶ οἱ ἀσεβεῖς μὲ τὸ νὰ ἦναι κεκυριευμένοι ἀπὸ τοὺς ἐχθροὺς  δαίμονας ὡς τελείως ἀβάπτιστοι, δὲν εἶναι χρεία ὁποῦ νὰ δοθῇ εἰς τὸν καθ’ ἕνα ξεχωριστὰ Ἄγγελος φύλαξ τῆς ψυχῆς του·  εἷς Ἄγγελος ὅμως εἶναι διωρισμένος παρὰ Θεοῦ εἰς ὅλους κοινῶς τοὺς ἀσεβεῖς, ὁποῦ εἶναι τῆς αὐτῆς φυλῆς· καὶ οὗτος πάλιν ὄχι φύλαξ καὶ ἐπιτηρητής, ἀλλὰ διὰ νὰ τοὺς ὁδηγῇ εἰς τὴν ἐπίγνωσιν τῆς ὀρθοδόξου ἡμῶν πίστεως, καὶ νὰ τοὺς παρακινῇ εἰς τὰ καλὰ ἔργα. Ἀποστολικὴ Σαγήνη 242
Ἐρώτησις : Ποῖος Ἄγγελος χωρίζει τὴν ψυχὴν ἀπὸ τὸ σῶμα; Ἀπόκρισις : Εἰ μὲν καὶ ἦναι βαπτισμένος, ὁ φύλαξ τῆς ἰδίας ψυχῆς· εἰ δὲ καὶ ἦναι ἀβάπτιστος, ὁ Ἄγγελος τῆς αὐτῆς φυθλῆς· ἤ καὶ ὁ Μιχαὴλ Ἀρχάγγελος, ἤ καὶ ἄλλος Ἄγγελος, ἀπό ἐκείνους ὁποῦ εἶναι εἰς αὐτὸ τοῦτο παρὰ Θεοῦ τεταγμένοι, οἵτινες καὶ ὀνομάζονται τάξις ψυχοχωριστικὴ κατὰ τὸν θεῖον Βασίλειον. Ἀπ. Σαγήνη 242
Ἀγ.Διδύμου. Τοὺς μὲν ἁγίους φωταγωγοὶ φυλάτουσιν ἄγγελοι, τοὺς δὲ φαύλους σκοτεινοί. Ἔργα Ἀγ.Ι.Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 6, 70
Μεγ.Βασιλείου. Προστατεύει ὁ ἄγγελος Κυρίου καθένα ποὺ πιστεύει στὸν Κύριο. Ὁ ἄγγελος στέκεται δίπλα μας, ἐὰν δὲν τὸν διώ-ξουμε κάποτε ἐμεῖς μὲ τὰ κακὰ ἔργα μας. Διότι, ὅπως ὁ καπνὸς διώχνει τὶς μέλισσες καὶ τὰ περιστέρια τὰ διώχνει ἡ κακοσμία, ἔτσι καὶ τὸν φύλακα τῆς ζωῆς μας ἄγγελο τὸν ἀπομακρύνει ἡ πολυδάκρυτη καὶ γεμάτη δυσωδεία ἁμαρτία. Ἀγ.Ι.Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 6,151
Ἀγ.Ἀναστασίου Σιναΐτου. Εἰς ἕκαστον ἀπὸ τοὺς πιστούς, μόλις βαπτισθῇ δίδεται ἀπὸ τὸν Θεὸν ἕνας Ἄγγελος ὡς φύλαξ αὐτοῦ ὁδηγὸς καὶ διδάσκαλος. Δι’ αὐτὸν ἀκριβῶς τὸν λόγον καὶ ὁ Κύριος εἶπε πρὸς τοὺς Ἰουδαίους· «Ὁρᾶτε μὴ καταφρονήσητε ἑνὸς τῶν μικρῶν τούτων (τῶν πιστευόντων εἰς ἐμέ), λέγω γὰρ ὑμῖν, ὅτι οἱ Ἄγγελοι αὐτῶν ἐν οὐρανοῖς διὰ παντὸς βλέπουσι τὸ πρόσωπον τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς». (Ματθ. ιη΄, 10). Εὐεργετινὸς  Γ, 40-41
Ἀγ.Ἀναστασίου Σιναΐτου. Ὁ Ἄγγελος λοιπόν, ὁ ὁποῖος ἐδόθη ὑπὸ τοῦ Θεοῦ διὰ νὰ περιφρουρῇ τὸν ἄνθρωπον, ἐὰν ἀντιληφθῇ, ὅτι αὐτὸς ποὺ τοῦ ἐνεπιστεύθη ὁ Θεὸς ἀγαπᾷ τὸ ἀγαθὸν καὶ καταβάλλει σκληρὰν προσπάθειαν νὰ τὸ πραγματοποιήσῃ, τὸν βοηθεῖ καὶ παρακαλεῖ χάριν αὐτοῦ τὸν Θεόν, ὥστε ἀφοῦ τοῦ συγχωρήσῃ τὰς ἁμαρτίας, νὰ τὸν σώσῃ· καὶ ὁ φιλάνθρωπος Θεὸς εὐχαρίστως πραγματοποιεῖ τὴν αἴτησιν αὐτὴν τοῦ Ἀγγέλου. Εὐεργετινὸς  Γ, 41
Εὐαγρίου. Ὁ πλοῦτος τῆς γνώσεως καὶ τῆς σοφίας μᾶς ἐξασφαλίζει πολλοὺς ἀγγέλους· ἀντίθετα ὁ ἀκάθαρτος ἀποχωρίζεται καὶ ἀπὸ ἐκεῖνον ποὺ τοῦ εἶχε δοθεῖ ὅταν ἀκόμα ἦταν παιδί. Διότι ἡ πνευματικὴ φιλία εἶναι ἀρετὴ καὶ γώση τοῦ Θεοῦ, μέσω τῶν ὁποίων συνδεόμαστε μὲ φιλία μὲ τὶς πνευματικὲς δυνάμεις, ἐφόσον οἱ ἄνθρωποι ποὺ μετανοοῦν γίνονται αἴτιοι χαρᾶς στοὺς ἀγγέλους. Ἔργα Ἀγ.Ι.Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 6-71
Ἀγ.Ἰσαὰκ Σύρος Καὶ ὅταν ὁ ἄνθρωπος ἀδικήση τὸν Ἄγγελον καὶ ἐκεῖνος ἀπομακρυνθῆ ἀπὸ αὐτόν, τότε πλησιάζει σ’ αὐτὸν ὁ ξένος, καὶ ἀπὸ τότε δὲν ὑπάρχει σ’ αὐτὸν ἡ παραμικρὴ φροντίδα δικαιοσύνης. Φ-Ἄγ.Ἰσαὰκ Σύρου-8β-147-149

Δεν υπάρχουν σχόλια: