PAGES

Παρασκευή 2 Ιουνίου 2000

ΠΕΡΙ ΨΥΧΗΣ


ΠΕΡΙ ΨΥΧΗΣ
Ἀγ.Νεκταρίου. Ἐρώτησις : Τί ὀνομάζομεν ψυχὴν τοῦ ἀνθρώπου; Ἀπόκρισις : Ψυχὴν ὀνομάζομεν τὸ διὰ τοῦ θείου ἐμφυσήματος δημιουργηθὲν πνεῦμα, ὅπερ εἰσελθὸν εἰς τὸ σῶμα ἐζωογόνησεν αὐτό, καὶ ὅπερ ἐγένετο κατ’ εἰκονα καὶ ὁμοίωσιν Θεοῦ. Ἔτσι λοιπὸν ἡ ψυχὴ τοῦ ἀνθρώπου ψυχὴ λογικὴ καὶ νοερὰ διευθύνουσα σκοπίμως καὶ ἐλευθέρως τὰς ἐνεργείας τοῦ σώματος. Ο.Ι.Κ-58

Ἀγ.Νεκταρίου. Ἐρώτησις : Τίνες εἰσὶν αἱ ἰδιότητες τῆς ψυχῆς; Ἀπόκρισις : Αἱ ἰδιότητες τῆς ψυχῆς εἰσι τὸ διανοεῖσθαι, βούλεσθαι, ὀρέγεσθαι, φαντάζεσθαι, διατίθεσθαι εὐαρέστως ἢ δυσαρέστως, ἔχειν αὐτοσυνείδησιν καὶ συνείδησιν τοῦ ἀγαθοῦ, τοῦ δικαίου, τοῦ ἀληθοῦς, τοῦ καλοῦ κ.λ.π. Ὀρθόδοξος Ἱερὰ Κατήχησις 58
Ἀγ.Νεκταρίου. Ἐρώτησις : Ἔχει ἡ ψυχὴ εἶδος; Ἀπόκρισις : Οὐχί·  διότι ἐστὶν ἀσώματος. Ὁ Μέγας Βασίλαιος λέγει περὶ ψυχῆς τὰ ἑξῆς : «Ἡ ψυχὴ οὔτε κέχρωσται οὔτε ἐσχημάτισται, οὔτε τινὶ χαρακτῆρι σωματικῷ περιείληπται, ἀλλ’ ἐκ τῶν ἐνεργειῶν γνωρίζεται μόνον». Ὀρθόδοξος Ἱερὰ Κατήχησις 58-59
Ἀγ.Νεκταρίου. Ἐρώτησις : Τὸ πνεῦμα τὸ διὰ τοῦ θείου ἐμφυσήματος δημιουργηθὲν διατὶ ὀνομάζεται ψυχή; Ἀπόκρισις : Διότι εἰσελθὸν εἰς τὸ σῶμα πληροῖ λειτουργίαν ψυχῆς, καὶ ἐν ὅσῳ μὲν διαμένει ἐν τῷ σώματι λέγεται ψυχή, ἀπαλλαγὲν δὲ τοῦ σώματος λέγεται πνεῦμα. Ἔστι δὲ ψυχὴ καὶ πνεῦμα τὸ αὐτό. Ὀρθόδοξος Ἱερὰ Κατήχησις 59
Ἀγ.Νεκταρίου. Ἐρώτησις : Ἡ ψυχὴ ἐπλάσθη θνητὴ ἢ ἀθάνατος; Ἀπόκρισις : Ἡ ψυχὴ ἐπλάσθη ἀθάνατος·  ἵνα ζήσῃ εἰς τὸν αἰῶνα. Ἡ Γραφὴ λέγει· ὅτι «ἐπιστρέφει ὁ χοῦς ἐπὶ τὴν γῆν, ὡς ἦν, καὶ τὸ πνεῦμα ἐπιστρέψει πρὸς τὸν Θεόν, ὃς ἔδωκεν αὐτό» (ἐκκλ. ιβ΄ 7).  Καὶ «μὴ φοβηθῆτε ἀπὸ τῶν ἀποκτεινόντων τὸ σῶμα, τὴν δὲ ψυχὴν μὴ δυναμένων βλάψαι» (Ματθ.10,28). Ὀρθ. Ἱερὰ Κατήχησις 59
Νικ. Θεοτόκη. Εἰς ὕψος μέγα ἀνεβίβασεν ὁ Θεάνθρωπος Ἰησοῦς τὴν ἀξίαν καὶ τιμὴν τῆς τοῦ ἀνθρώπου ψυχῆς, παρέστησεν αὐτὴν τιμιωτέραν ὅλου τοῦ κόσμου, εἶπεν ὅτι οὐδὲν τῶν εἰς τὸν κόσμον πραγμάτων εἶναι ἰσότιμον τῆς ψυχῆς ἀντάλλαγμα. Κυρ. Α-372
Αγ.Κύριλ.Ιεροσ. Η ψυχή είναι αθάνατη και όλες οι ψυχές ανδρών και γυναικών είναι ίδιες . διότι μόνο τα μέλη του σώματος είναι διαφορετικά. Αγ.Κύριλ. Ιεροσ.
Αγ.Κύριλ.Ιεροσ. Κάθε ψυχή που πιστεύει στήν ανάσταση διαφυλάσσει τόν εαυτόν τής, ενώ άν δέν πιστεύει στήν ανάσταση εκτίθεται στήν απώλεια. Αγ.Κύριλ. Ιεροσ.
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Το σώμα δεν πράτει τίποτα κακό χωρίς την ψυχή, η ψυχή όμως μπορεί να κάνει πολλά χωρίς το σώμα.
Αγ.Ισαάκ Συρ. Ὅπως στὴν φύση ἡ ψυχὴ εἶναι ἀνώτερη τοῦ σώματος, ἔτσι τὸ ἔργο τῆς ψυχῆς εἶναι ἀνώτερο ἀπὸ τὸ ἔργο τοῦ σώματος. Καὶ ὅπως κατὰ τὴν δημιουργία προηγήθηκε τὸ σῶμα τοῦ ἐμφυσήματος, ἔτσι καὶ τὰ σωματικὰ ἔργα προηγοῦνται τοῦ ἔργου τῆς ψυχῆς. Φ-Αγ.Ισαάκ Σύρου 8Γ-125
Αγ.Νικόδημος Κατά τον θείον Δαμασκηνόν, αυτή είναι η διαφορά μεταξύ λογικής ψυχής και αλόγου· ότι, η μέν άλογος, άγεται και εξουσιάξεται υπό του σώματος και των αισθήσεων· η δε λογική, άγει και εξουσιάζει το σώμα και τάς αισθήσεις· διότι ούτω διωρίσθει παρά Θεού να ηγεμονεύει το λογικόν του αλόγου, και το κρείτον του χείρονος, και να υποτάσσει τα νεύματά του. Συμβ. Εγχ. 42
Ἐρώτησις : Ἡ ἀνθρώπινος ψυχή, τὶ πρᾶγμα νὰ ἦναι τάχα; καὶ πῶς εἰμποροῦμεν νὰ τὴν ἐννοήσωμεν; Ἀπόκρισις : Ἡ ψυχὴ δὲν εἶναι ἄλλο, παρὰ ἕνα πρᾶγμα ἄϋλον, ἀσχημάτιστον, λαμπρόν, φωτεινόν, ὡραῖον, ἤ (τολμῶ εἰπεῖν) καὶ ὡραιότερον, καὶ λαμπρότερον καὶ ἀπὸ τὰ Ἄϋλα Πνεύματα τῶν Ἀγγέλων· ἡ ὁποία εἶναι εἰκὼν καὶ ὁμοίωσις τοῦ ἀοράτου καὶ ἀκαταλήπτου Θεοῦ· διὰ τοῦτο καὶ αὐτὴ εἶναι ἀόρατος καὶ ἀκατάληπτος· καὶ δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ τὴν ἐννοήσωμεν, ὅσον καιρὸν εὑρισκόμεθα τεθαμμένοι μέσα εἰς τὸν σκοτεινὸν τοῦ σώματος τάφον. Ἀποστολικὴ Σαγήνη σελ. 232.
Ἐρώτησις : Ἀποθνήσκει ποτὲ ἡ ψυχή; ἤ ἀθάνατος εἶναι; Ἀπόκρισις : Ὁ Θεὸς ἐξ ἀρχῆς τὴν ἔκαμεν ἀθάνατον καὶ ἀτελεύτητον, καὶ τὴν ἄφησεν εἰς τὴν προαίρεσίν της νὰ φέρηται, καθὼς θέλει καὶ προαιρεῖται δεικνύων της τὴν ζωὴν καὶ τὸν θάνατον, νὰ ἐκλέξῃ ἐκ τῶν δύο ὅποιον θέλει· ὅθεν ὅταν ἐκλέξῃ τὴν ζωήν, καὶ μὲ αὐτὴν προσκολληθῇ, μένει ἀθάνατος· ὅταν δὲ πάλιν προτιμήσῃ τὸν θάνατον, καὶ μὲ αὐτὸν προσοικειωθῇ, ἀποθνήσκει, καὶ μένει τελείως νεκρὰ καὶ ἀκίνητος. Ἀποστολικὴ Σαγήνη σελ. 233.
Ἐρώτησις : Καὶ ποία εἶναι ἡ ζωή; καὶ ποῖος ὁ θάνατος τῆς ψυχῆς; Ἀπόκρισις : Ἡ ζωὴ τῆς ψυχῆς εἶναι ὁ Θεός, καὶ ἑπομένως καὶ ἡ κατὰ Θεὸν πολιτεία· καὶ ὁ θάνατός της εἶναι ὁ χωρισμὸς τοῦ Θεοῦ, καὶ ἀκολούθως ἤ μὴ κατὰ Θεὸν πολιτεία. Ἀποστολικὴ Σαγήνη 233.

Δεν υπάρχουν σχόλια: