ΠΕΡΙ ΑΡΓΟΛΟΓΙΑΣ
Αγ.Νεκτάριος Αργολογία, τό λέγειν αργά ήτοι ανωφελή, κενά. Ο αργολόγος είναι
άνθρωπος απαίδευτος, ατελής τήν μόρφωσιν ταπεινός τόν χαρακτήρα, ασχολείται περί
τα μικρά και ευτελή. οι λόγοι αυτού εισιν εστερημένοι συνέσεως· ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-316
Αγ.Νεκτάριος Ο αργολόγος λαλεί άτοπα και περιπίπτει είς αμαρτήματα, διηγείται
έωλα, καί ου φείδεται τού πλησίον αυτού εν τή ρύμη τού λόγου αυτού· οὐκ ἔστι
ζυγὸς οὐδέ σταθμός ἐν τοῖς λόγοις αὐτοῦ οὐδὲ ἀκρίβεια ἐν τοῖς φθέγμασιν αὐτοῦ·
ἐστιν ἀκριτόμυθος καὶ ἐκαιόμυθος καὶ λαλεῖ ἀσύνετα καὶ ἀνόητα. ΤΟ ΓΝΩΘΙ
ΣΑΥΤΟΝ-316
Αγ.Νεκτάριος Προτρέχει η γλώσσα τής διανοίας αυτού καί συνείρει τούς λόγους
άνευ λογικής ακολουθίας. Ολισθαίνει μάλλον εν γλώσση ή εν εδάφει ολισθηρώ. Ο
αργολόγος πολλάς εαυτώ παρασκευάζει λύπας. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-316
Ἀγ.Νείλου.
Εἶναι καλύτερο ἄσκοπα νὰ ρίχνουμε πέτρα, παρὰ λόγο. Φ-Ἀγ.Νείλου
ΕΠΕ 11β-403
Ἀββᾶ Ἡσαΐου.
Ἐὰν σοῦ λέγῃ κάποιος λόγους ἀνωφελεῖς, μὴ θελήσῃς νὰ τοὺς ἀκούσῃς, διὰ νὰ μὴ
ζημιώσῃς τὴν ψυχήν σου· καὶ νὰ μὴ ἐντραπῇς τὸ πρόσωπόν του, διὰ νὰ τὸν λυπήσῃς.
Νὰ μὴ ἀνεχθῇς τὰ λεγόμενα, δικαιολογούμενος εἰς τὸν ἑαυτόν σου, ὅτι ἐγὼ αὐτὰ
ποὺ ἀκούω δὲν τὰ δέχομαι· μὴ εἰπῇς αὐτὸ τὸ πρᾶγμα· διότι σὺ δὲν εἶσαι ἀνώτερος
ἀπὸ τὸν πρωτόπλαστον, τὸν ὁποῖον ἔπλασεν ὁ Θεὸς μὲ τὸ ἴδιο Του τὸ χέρι, καὶ ποὺ
ἔβλαψεν ἡ κακὴ συνομιλία μὲ τὸν ὄφιν. Εὐεργετινὸς
Α-322
Ἀββᾶ Ἡσαΐου.
Νὰ ἀποφεύγῃς λοιπὸν τὰς ἀνωφελεῖς συζητήσεις καὶ νὰ μὴ θέλῃς νὰ ἀκούῃς. Πρόσεχε
δὲ μὴ τυχὸν φεύγων σωματικῶς ἀπὸ τὰς τοιαύτας συζητήσεις, ἐπιθυμήσεις νὰ
πληροφορηθῇς τὰ ὅσα ἐλέχθησαν· διότι ἐὰν ἀκούσῃς, ἔστω καὶ μίαν τελείαν ἀπὸ τὸν
λόγον, οἱ δαίμονες δὲν ἀφήνουν ἀνεκμετάλλευτον τὴν φράσιν ποὺ ἤκουσες, ἀλλὰ μὲ
αὐτὴν φονεύουν τὴν ψυχήν σου· νὰ φεύγῃς λοιπὸν τελείως ἀπὸ τὰς ἀνωφελεῖς
συζητήσεις. Εὐεργετινὸς Α-322-323
Ἐν τῷ Γεροντικῷ. Ἠρώτησαν ἕνα Γέροντα· τί σημαίνει, ὅτι πρόκειται νὰ δώσῃ
κανεὶς ἀπολογίαν δι’ ἀργὸν λόγον; (Ματθ. ιβ, 36). Ἐκεῖνος ἀπήντησεν·
Ὁποιαδήποτε ὁμιλία γίνεται διὰ σωματικὰ πράγματα, ἐκτὸς ἐκείνων ποὺ εἶναι
ἀναγκαῖα, θεωρεῖται ἀργολογία. Μονάχα ἡ ὁμιλία διὰ σωτηρίαν ψυχῆς δὲν εἶναι
ἀργολογία· ὡστόσον καὶ εἰς αὐτὴν τὴν περίπτωσιν τὸ νὰ σιωπᾷ κανεὶς τὸν
περισσότερον καιρὸν εἶναι τὸ καλύτερον. Διότι καθὼς ὁμιλεῖς διὰ τὸ καλόν,
ἔρχεται καὶ τὸ κακόν. Εὐεργετινὸς Β-575
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου