ΠΕΡΙ ΦΙΛΗΔΟΝΩΝ ΚΑΙ ΣΑΡΚΙΚΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Οι φιλήδονοι δεν μπορούν να αρέσουν στόν Θεόν, γιατί παρασύρονται
από τίς σαρκικές ηδονές και δέν φροντίζουν καθόλου για τήν ασώματη και
πνευματική ψυχή τους. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Α-61
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Δείξτε
μου τήν ηδονή, πού χαρίζει η σαρκική επιθυμία στόν φιλήδονο· γιατί ο μέν
εγκρατής έχει τήν ηδονή, πού τού χαρίζει η νίκη, εσύ όμως δέν έχεις
από πουθενά... Εσύ από τήν σαρκική απόλαυση έχεις ηδονή σύντομη πού δε
φαίνεται, ενώ ο εγκρατής έχει από τήν αγαθή μαρτυρία τής συνειδήσεώς του και
μεγαλύτερη και διαρκή και γλυκύτερη ευφροσύνη. Π.ανθ.Αγ.Ι. Χρυσοστ.Α-320
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Επειδή λοιπόν ο εγκρατής απολαμβάνει περισσότερο τήν ηδονή, ενώ ο
φιλήδονος ζεί με σύντροφο τήν αθυμία καί τήν ταραχή, άς αποφεύγουμε τήν
ακολασία καί ας διατηρούμε τήν σωφροσύνη. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Α-320
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Φαίνεται ότι άπειρες ηδονές έλκουν τά μάτια της ψυχής, οι ηδονές
των σωμάτων, των χρημάτων, του τρυφηλού βίου, της ραθυμίας, της δόξας, της
οργής, της εξουσίας, της φιλαρχίας, κι όλες αυτές φαίνονται ότι φαντάζουν και
ότι είναι αξιαγάπητες, ικανές να σύρουν πίσω τους τους δειλούς που δεν
λαχταρούν για την αλήθεια . διότι η αλήθεια είναι πολύ σκληρή και δεν έχει
τίποτε πού να τέρπει. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Α-417
Αγ.Γρηγ.θεολ. Πολύ καλύτερο είναι να λυπηθείς λίγο, και να ωφεληθείς τά
μέγιστα, παρά να ζημιωθείς το σπουδαιότερο δήλ. τήν ψυχή γιά τήν ηδονή. Αγ.Γρηγ.θεολ.
Μεγ.Βασιλείου. Ὁ σαρκικὸς ἄνθρωπος
ἔχοντας τὸν νοῦ του ἀγύμναστον νὰ βλέπει τὰ πνευματικά, ἢ καλύτερα ἔχοντάς τον
βουτηγμένον στὸ φρόνημα τῆς σάρκας σὰν σὲ βοῦρκο, εἶναι ἀνήμπορος νὰ κοιτάξει
πρὸς τὸ πνευματικὸ φῶς τῆς ἀλήθειας. Ἔργα Ἀγ.Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 8,287
Ἀγ.Γρηγ.Νύσσης Όταν μπροστά σε κάθε κακία προβληθεί σαν δόλωμα, η ηδονή, εύκολα
τραβά τις πιο φιλήδονες ψυχές στο αγκίστρι της απώλειας. Φ-Αγ.Μάξιμου
Ομολ.15Ε-37
Ἀγ.Μάξιμου Ὁμολ. Ἐρώτησις : Τί σημαίνει κατὰ τὸν Ἀπόστολο ὅτι «σάρκα καὶ
αἷμα δὲν μποροῦν νὰ κληρονομήσουν τὴ βασιλεία τοῦ Θεοῦ»; Ἀπόκρισις : Σάρκα εἶναι ἡ ἐπιθυμία καὶ αἷμα ὁ θυμός.
Καὶ εἶναι φυσικὸ ὅτι δὲν μπορεῖ νὰ κληρονομήσει τὴ βασιλεία τοῦ Θεοῦ ὅποιος δὲν
εἶναι καθαρὸς ἀπὸ αὐτά. Φ-Αγ.Μάξιμου Ομολ.14Α-113
Ἀγ.Ἰωάννου Κλίμακος. Ἡ σάρκα εἶναι ἕνας
ἀχάριστος καὶ δόλιος φίλος, καὶ ὅσο τὴν περιποιεῖται κανείς, τόσο περισσότερο
αὐτὴ βλάπτει. Κλίμαξ 167
Ἀγ.Ἰωάν. Κλίμ. Τὸ ψάρι φεύγει
γρήγορα μακρυὰ ἀπὸ τὸ ἀγκίστρι, καὶ ἡ φιλήδονη ψυχὴ ἀποστρέφεται ὑπερβολικὰ τὴν
ἡσυχία. Κλίμαξ 203
Αγ.Μάρκος Ερημ Από την φιληδονία προέρχεται η αμέλεια, και από την αμέλεια η
λησμοσύνη. Φ-Αγ.Μάρκου Ερημήτου τ13,25
Αγ.Μάρκος Ερημ Ο νούς του φιλήδονου κινείται διαρκώς σαν σε ζυγαριά· άλλοτε
κλαίει και θρηνεί για τις αμαρτίες του, και άλοτε πολεμά και αντιλέγει στον
πλησίον, επιδιώκοντας τις ηδονές. Φ-Αγ.Μάρκου Ερημήτου τ13,37
Αγ.Μάρκος Ερημ Ο φιλήδονος λυπάται στις κατηγορίες και στις κακοπάθειες, ενώ ο
φιλόθεος λυπάται κατά τους επαίνους και τις πλεονεξίες. Φ-Αγ.Μάρκου
Ερημήτου τ13,83
Ἀββᾶ Μάρκου. Ἐκεῖνος, ποὺ ἀπήλαυσε
τὰς σωματικὰς ἡδονὰς πάρα πάνω ἀπὸ ὅσον ἔπρεπε, θὰ πληρώσῃ μὲ ἑκατονταπλασίους
πόνους τὸ πλῆθος τῶν ἡδονῶν αὐτῶν. Ἐκεῖνος ποὺ πιστεύει εἰς τὰ μελλοντικὰ
ἀγαθά, ἀπέχει ἀπὸ τὰ εὐχάριστα τοῦ κόσμου τούτου χωρὶς νὰ πολυεξετάζῃ· ἐκεῖνος
ὅμως ποὺ ἀπιστεῖ γίνεται φιλήδονος καὶ ἄπονος. Νὰ μὴ εἴπῃς πῶς ἠμπορεῖ νὰ
ἐπιθυμήσῃ ἀπολαύσεις ὁ πτωχός, ἀφοῦ δὲν ἔχει τὰ μέσα; Διότι ἠμπορεῖ κανεὶς καὶ
μόνον μὲ τοὺς λογισμοὺς νὰ ἀπολαμβάνῃ τὰς ἡδονάς, πολὺ πιὸ χειρότερα. Εὐεργετινὸς Β-266
Κλήμης Αλεξ. Τίποτε δέν είναι πιό ολέθριο από τή συνεχή ηδονή τής ψυχής·
κινδυνεύει να αποτυφλωθεί από τήν φλόγα τών ηδονών εάν μείνει ανεπηρέαστη από
τόν ειλικρινή λόγο. Κλήμης Αλεξ.
Κλήμης Αλεξ. Να νηστεύεις στήν ζωή σου από τή φιλαργυρία και τή φιληδονία από
τίς οποίες προέρχονται όλες οι κακίες· διότι τρείς κακίες υπάρχουν κατά τόν
Απόστολο, η φιληδονία, η φιλαργυρία, και η ειδωλολατρία. Κλήμης
Αλεξ.
Αγ.Νικόδημος Τά πλέον ηδύτερα ελκύσματα, καί αί πλέον ερασμιώτεραι δυναστείαι,
καί αί πλέον θεληματικαί αλυσίδες όπου δοκιμάζει η καρδιά τού ανθρώπου, είναι
οι σωματικαί ηδοναί τών 5 αισθήσεων. Πνευματικά Γυμνάσματα-403
Αγ.Ισαάκ Συρου. Στὸ φιλήδονο σῶμα δὲν κατοικεῖ ἡ γνῶσις τοῦ Θεοῦ, καὶ
ὅποιος ἀγαπᾶ τὸ σῶμα του, δὲν θὰ ἐπιτύχη τὴν χάρι τοῦ Θεοῦ. Φ-Αγ.Ισαάκ Σύρου ΕΠΕ 8β-335
Ἀγ.Νείλου. Κάθε φιλήδονος εἶναι
ἐχθρὸς τῆς ἡσυχίας. Φ-Ἀγ.Νείλου ΕΠΕ 11β-459
Ἀγ.Νείλου. Ἂν σοῦ ἔρθει κάποιος
λογισμὸς ἀκολασίας, ἀμέσως, ἀποσπώντας τὸν νοῦ, ἀνέβασέ τον γρήγορα στὸν Θεό,
μήπως ἀργήσεις καὶ κατηγορηθεῖς ὡς φιλήδονος. Φ-Ἀγ.Νείλου
ΕΠΕ 11β-435
Ἀγ.Νείλου.
Ὅσοι φθείρονται μὲ τὶς παράνομες ἡδονές, ἂς σκεφτοῦν τὴ σύντομη διάρκεια τῆς
ἀπόλαυσης καὶ τὸν μακρὸ χρόνο τῆς τιμωρίας. Φ-Ἀγ.Νείλου
ΕΠΕ 11β-393
Ἁγ. Νείλου : Ὅσοι παραμελοῦν τὴν
ψυχὴ τους καὶ φροντίζουν τὸ σῶμα τους, μοιάζουν μὲ ἄνθρωπο ὁ ὁποῖος χρίει τὰ
μάτια του μὲ βοῦρκο καὶ πηλό, καὶ πλένει μὲ καθαρὸ νερὸ τὰ πόδια του. Ἔργα Ἀγ.Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 8,289
Ἁγίου Ἐφραὶμ. Γνώριζε δὲ καὶ τοῦτο,
ἀγαπητέ, ὅτι ὅσον περισσότερον περιποιεῖται κανείς, χωρὶς λόγον, τὴν σάρκα του,
τόσον περισσότερον πλεονάζουν μέσα του τὰ πάθη. Καὶ ὅταν ἡ ψυχὴ καταπιέζεται
ἀπὸ τὴν κακὴν συνήθειαν τοῦ σώματος, τότε γίνεται ἄκαρπος. Εὐεργετινὸς Β-155
Ἐν τῷ Γεροντικῷ. Εἶπε κάποιος Ἀσκητικὸς
Πατήρ· τὰ μάτια τοῦ χοίρου εἶναι ἔτσι ἀπὸ τὴν φύσιν πλασμένα, ὥστε κατ’ ἀνάγκην
νὰ βλέπουν πρὸς τὴν γῆν καὶ ποτὲ νὰ μὴ ἠμποροῦν νὰ κοιτάξουν ἐπάνω πρὸς τὸν
Οὐρανόν. Ἔτσι εἶναι – συνέχεια – καὶ ἡ ψυχὴ ἐκείνου, ποὺ παρεσύρθη ἀπὸ τὰς
ἡδονάς· ἂν κατρακυλήσῃ μίαν φορὰν εἰς τὸν βοῦρκον τῆς ἡδυπαθείας, δὲν ἠμπορεῖ
πλέον νὰ σκεφθῇ τὰ ἐπουράνια. Εὐεργετινὸς Β-265
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου