PAGES

Κυριακή 4 Ιουνίου 2000

ΠΕΡΙ ΦΙΛΙΑΣ

ΠΕΡΙ ΦΙΛΙΑΣ
Αγ.Νεκτάριος Φιλία είναι αγάπη υγιαίνουσας ψυχής προς ψυχή υγιαίνουσα. Η φιλία ως απόρροια υγιαίνουσας ψυχής είναι ιερά, αγνή, ακέραια, πιστή, σταθερά, ειλικρινής, παρρησιαστική, αληθής, αιώνια. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-250
Αγ.Νεκτάριος Η φιλία είναι αρετή, διότι εδράζεται επί τού ήθους & τής ευαγωγίας τής υγιαινούσης ψυχής, διό και μετά μόνης τής αρετής συνάπτεται και ταύτης γίνεται εραστής και ταύτην εγκολπούται και μετ' αυτής παραμένει είς το διηνεκές. ΓΝ. ΣΑΥΤ-250

Αγ.Νεκτάριος Η φιλία ως αρετή έλκεται υπό τού ομοίου και επαναπαύεται επί τών συγγενών αρετών. Η φιλία είναι σύνδεσμος δύο ομοίων ψυχών. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-250
Αγ.Νεκτάριος Η φιλία είναι πάθος ψυχής εύ φρονούσης έρωτι σφοδρώ τούς φιλουμένους συνδέον καί εις έν συνάψαι τώ πόθω τά τή φύσει διεστώτα έχον ορμήν. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-250
Αγ.Νεκτάριος Η φιλία έχει βέβαιον το ήθος και αμετάπτωτον. Η φιλία είναι ηδυπάθεια τις ηθική καθηδύνουσα τήν ψυχήν. Η φιλία πάντα υπομένει καί πάσχουσα και ακούουσα. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-250
Αγ.Νεκτάριος Η φιλία είναι ισχυροτέρα τής αγάπης τής συγγενείας . διότι η μέν συγγενική αγάπη ανάγκης είναι έργον, η δέ φιλία προαιρέσεως. Η φιλία υπαγορεύει ευλάβειαν πρός τά ιερά τών φίλων, αγνότητα στήν πολιτεία, ακεραιότητα στά ήθη, πίστιν είς τόν χαρακτήρα, σταθερότητα στίς αποφάσεις, ειλικρίνεια στούς λόγους, παρρησίαν εις τό ανακοινούν τά ορθά και οφέλιμα και λέγειν τήν αλήθειαν. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-250
Αγ.Νεκτάριος Η φιλία είναι το έρεισμα τής επί γής ευδαιμονίας δύο αγαθών ανθρώπων, διότι μόνον μεταξύ δύο αγαθών ανθρώπων η αληθής φιλία πέφυκεν αναπτύσσεσθαι. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-251
Αγ.Νεκτάριος Τρία είναι τα είδη τής φιλίας· το κατ' αρετήν, το κατ' αμοιβήν, το εκ συνηθείας· άριστον δέ το κατ' αρετήν· στερεά γάρ η τής αρετής αγάπη. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-251
Κλήμεντος Ἀλεξανδρέως. Τρία εἶδη φιλίας γνωρίζουμε· καὶ ἀπὸ αὐτὰ τὸ πρῶτο καὶ καλύτερο εἶναι ἡ φιλία ἡ σύμφωνη μὲ τὴν ἀρετή· διότι ἡ λογικὴ ἀγάπη εἶναι σταθερή. Τὸ δεύτερο καὶ μεσαῖο εἶδος φιλίας εἶναι ἡ ἀμοιβαία, ποὺ εἶναι κοινωνικὴ καὶ ἀνταπο-δοτικὴ καὶ ὠφέλιμη στὴ ζωή· διότι ἡ εὐχάριστη φιλία εἶναι κοινή. Καὶ τὸ τρίτο καὶ τελευταῖο εἶδος τῆς φιλίας, εἶναι ἐκεῖνο ποὺ δημιουργεῖται ἀπὸ συνήθεια μὲ τοὺς ἐθνικοὺς. Διότι γνωρίζω, λέει, ὅτι αὐτὸ ποὺ ὀφείλεται στὴν ἡδονή, μεταβάλλεται καὶ ἀλλάζει. Ὥστε λοιπόν, ἡ μία εἶναι φιλία φιλοσόφου, ἡ ἄλλη ἀνθρώπου, καὶ ἡ ἄλλη ζώου. ΕΠΕ Ἔργα Ἀγ.Ἰωαν. Δαμασκ. τομ. 8,387-389
Ἀγ.Γρηγορίου Θεολ. Νὰ τὰ ἔχουμε ὅλα κοινά, καὶ τὶς λύπες καὶ τὶς χαρές. Διότι αὐτὸ εἶναι ἡ φιλία. Ἔργα Ἀγ.Ἰ.Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 8,387
Ἀγ.Ἰωάν.Χρυσοστόμου. Αὐτὰ ποὺ λένε οἱ φίλοι, ἔστω καὶ ἂν εἶναι βρισιές, εἶναι ὑποφερτά. Ἔργα Ἀγ.Ἰ.Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 8,387
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Τίποτε δεν συντελεί τόσο στη δημιουργία φίλων, όσο το επαινετικό στόμα.   ---   Τίποτε δεν κάνει και δεν συγκροτεί τόσο τις φιλίες, όσο το να πείς για κάποιον κάτι το σωστό και υγιές. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-720
Μεγ.Βασιλείου. Από πονηρούς και αμαθείς δέν προέρχεται κανένας φίλος. Το αγαθό τής φιλίας δέν καταλήγει σε μοχθηρή διάθεση, καθόσον κανένα αισχρό και ανάρμοστο δέν μπορεί να έρθει σε συμφωνία με τήν φιλία. Φ-Αγ.Μάξιμου Ομολ.15Ε-59

Δεν υπάρχουν σχόλια: