ΠΕΡΙ ΑΝΑΓΝΩΣΕΩΣ ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΗΣ
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Δέν γίνεται, δεν είναι δυνατόν, να σωθεί κανείς, χωρίς να
απολαμβάνει συνεχώς τήν πνευματική ανάγνωση. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Α-264
Ταμ.Ορθοδ-109 Ταύτην προσταγήν παρά του Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού ελάβομεν
''ερευνάται τάς Γραφάς . εν αυταίς γάρ ζωήν αιώνιον ευρήσετε'', και πώς θέλουμε
μάθει άν τάς γραφάς δεν μελετώμεν; Ταμ.Ορθοδοξ-109
Ταμ.Ορθοδ-109 Πώς θέλουμε αποκριθεί στούς ερωτώντας ημάς ή απίστους ή
αιρετικούς; Ο μέγας Παύλος μάς νουθετεί ούτω ''δεί ειδέναι ημάς εκάστω, κατά τό
δέον αποκρίνεσθαι''. Ταμ.Ορθοδοξ-109
Ταμ.Ορθοδ-109 Καί ο Απ.Πέτρος ομοίως ''έτοιμοι αεί πρός απολογίαν παντί τώ
αιτούντι ημάς λόγον περί τής ημών Πίστεως'', ακούομεν δε και τόν Κύριον Η.Ι.Χ.
να λέγει τοίς Ιουδαίοις ''πλανάσθε μή ειδότες τάς γραφάς''. Ταμ.Ορθοδοξ-109
Ταμ.Ορθοδ-109 Δι ών Θείων Γραφών αληθώς ανοίγονται οι οφθαλμοί τού ανθρώπινου
νοός, και φόβον Θεού ο αναγινώσκων λαμβάνει . ως λέγει και ο Δαβίδ ''Δεύτε
τέκνα ακούσατέ μου φόβον Κυρίου διδάξω ημάς''. Ταμ.Ορθοδοξ-109
Ταμ.Ορθοδ-109 Ο δέ μέγας Πάυλος εν πολλοίς μέρεσι τών αυτού επιστολών
εγκωμιάζει τήν μελέτη τών Θείων γραφών . στήν Ά Κορινθίους ''εγράφη δέ πρός
νουθεσίαν ημών, είς ούς τα τέλη τών αιώνων κατήντησε''. Ταμ.Ορθοδοξ-109
Ταμ.Ορθοδ-109 Και στήν πρός Ρωμαίους ο Απ.Παύλος λέγει ''διά τής υπομονής και
τής παρακλήσεως τών γραφών τήν ελπίδα έχομεν'' καί στήν 2α πρός Τιμόθ. ''πάσαν
γραφή Θεόπνευστος και ωφέλιμος''. Ταμ.Ορθοδοξ-109
Ταμ.Ορθοδ-109 Καί στήν Ά-Τιμοθ. λέγει ''εν τούτοις ίσθι, καί ταύτα μελέτα'' και
πάλιν ''σύ δέ ώ Τιμόθεε, από βρέφους τα Ιερά Γράμματα οίδας, τα δυνάμενα σε
σοφίσαι είς σωτηρίαν διά Πίστεως εν Χριστώ''. Ταμ.Ορθοδοξ-109
Ταμ.Ορθοδ-110 Λοιπόν καί κατά ψυχήν ωφελήσαι καί κατά τα ήθη στολίζεσαι. Αληθώς
είπε και ένας ''άν εγώ δεν εμελέτων τάς Θείας γραφάς συχνάκις, ήμην ο κάκιστος
άνθρωπος''. Ταμ. Ορθοδοξίας 110
Ταμ.Ορθοδ-110 Εκ τής μελέτης τών Θείων Γραφών λαμβάνει ο άνθρωπος ένα Θείον πύρ
πρός έρωτα τών καλών πράξεων, καί τής πρός Θεόν αγάπης . όπως λέγει καί ο Δαβίδ
''εν τή μελέτη μου εκκαυθήσεται πύρ''. Ταμ.Ορθοδοξ-110
Νικηφόρου Θεοτόκη. Ἄνθρωπε, ἐὰν θέλῃς νὰ
κατανοήσῃς τῆς ὀρθοδόξου πίστεως τὰ δόγματα καὶ τὴν ἀληθινὴν βουλὴν καὶ
ἀπόφασιν τοῦ Θεοῦ, πρέπει νὰ ἀναγνώσῃς πρῶτον ὅλην τὴν θείαν Γραφήν, ἔπειτα
προσήλωσον τὸν νοῦν σου εἰς ἕκαστον μέρος αὐτῆς, συμβίβασον δὲ τὸ ἕνα μὲ τὸ
ἄλλο πάντα τὰ μέρη, ὅσα διαλαμβάνουν περὶ τῆς αὐτῆς ὑποθέσεως καὶ τότε βλέπεις
ὅτι τὸ ἕν μέρος ἐξηγεῖ τὸ ἄλλο, τότε εὑρίσκεις τὸν πολύτιμον τῆς ἀληθείας
μαργαρίτην καὶ νοεῖς ἐννοίας ὀρθὰς καὶ κηρύττεις ἀληθείας σωτηριώδεις. Κυριακοδρόμιον τομ. Α. σελ. 337
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Εμείς που
κλυδωνιζόμαστε σαν μέσα σε πέλαγος και εξ αιτίας των απείρων αμαρτιών μας
έχουμε ανάγκη από τη σενεχή και διαρκή παρηγοριά της Αγ.Γραφής. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Α-263
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Πολλές
φορές αυτό που δέν μπορέσαμε να κατανοήσουμε σήμερα, άν και το διαβάσαμε, αυτό
το ίδιο, άν το ξαναδιαβάσουμε αύριο, θα το κατανοήσουμε αμέσως, επειδή ο Θεός
αοράτως φωτίζει τήν διάνοιά μας. Γιατί η συνεχής μελέτη συντελεί στό να μήν
εξαλείφονται ποτέ από τήν μνήμη μας αυτά που μελετούμε. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσ.Α-265
Αγ.Ισαάκ Σύρος Φρόντισε δὲ νὰ συνδέσῃς
μὲ τὴν προσευχὴν καὶ τὴν ψυχωφελῆ ἀνάγνωσιν, ἡ ὁποία καταστρέφει πάντα
σύνδεσμον τῆς διανοίας μὲ τὸν ἐξωτερικὸν κόσμον καὶ τὰς πολυμόρφους σχέσεις
του, μεταβάλλεται εἰς ὑλικὸν τῆς προσευχῆς καὶ συγκεντρώνει τὸν νοῦν·
τοιουτοτρόπως, διὰ τῆς προσευχῆς καὶ τῆς ἀναγνώσεως, θὰ ἐπιτύχῃς ὀλίγον κατ’
ὀλίγον τοῦ ποθουμένου. Εὐεργετινός Δ-232
Αγ.Ισαάκ Σύρος Η διαρκής
μελέτη εν τη Γραφή είναι το φώς της ψυχής. Διότι αυτή εντυπώνει στην ψυχή
μνήμες ωφέλιμες, για να την προφυλάξει από τά πάθη και να διαμένει σταθερά στον
πόθο προς τον Θεόν με την καθαρότητα της προσευχής, αλλά και διευθετεί εμπρός
μας την οδό ειρήνης πού εχάραξαν τά βήματα των αγίων. Φ-Αγ.Ισαάκ
Σύρου-8β-87
Ἀγ.Νείλου. Νὰ πιστεύεις ὅτι ἡ
ἀνάγνωση εἶναι ἔργο τοῦ νόμου. Ὅταν ὁ νοῦς θέλει νὰ τρυγήσει κάτι μὲ τὴ γλώσσα,
ἐργάζεται στὰ βιβλία. Φ-Ἀγ.Νείλου ΕΠΕ 11β-411
Ἀγ.Συμεὼν Νέου Θεολόγου. Τὸ νὰ διαβάζουμε τὰς
Θείας Γραφᾶς, εἶναι εἰς τὴν ἐξουσίαν μας ἀλλὰ τὸ νὰ καταλαβαίνουμε ἐκεῖνα ὅπου
διαβάζουμεν, εἶναι καὶ εἰς τὴν ἐξουσίαν μας, καὶ δὲν εἶναι. Ἀγ.Συμεὼν Νέου Θεολόγου τὰ
εὐρισκόμενα σελ. 58
Ἀγ.Συμεὼν
Νέου Θεολόγου. Ὅτι
εἰς τὴν ἐξουσίαν μας εἶναι, ἡ ἐπιμέλεια καὶ ἡ προσοχὴ ὅπου πρέπει νὰ ἔχωμεν εἰς
τὸ διάβασμα. Τὸ δὲ νὰ καταλαβαίνουμε ἐκεῖνα ὅπου διαβάζομεν εἶναι ἀπὸ τὴν χάριν
τοῦ Θεοῦ. Ἀγ.Συμεὼν Ν. Θεολόγου τὰ εὐρισκόμενα. 58
Ἀγ.Συμεὼν Ν. Θεολόγου. Ὅμως τὸ νὰ κρατοῦμεν
εἰς τὸν νοῦν μας, καὶ νὰ ἐνθυμούμεθᾳ ἐκεῖνα ὅπου καταλαβαίνουμε εἶναι ὄλον τῆς
χάριτος τοῦ Θεοῦ. Διὰ τοῦτο ὀλίγοι εἶναι ἐκεῖνοι ὅπου τὰ κρατοῦν εἰς τὸν νοῦν
τους, καθὼς καὶ οἱ σωζόμενοι εἶναι ὀλίγοι. 58
Ἀγ.Συμεὼν Νέου Θεολόγου. Ἡ ἀνάγνωσις διδάσκει
τὸν ἄνθρωπον ἐκεῖνα ὅπου τὸν ὁδηγοῦν εἰς τὸν Θεὸν καὶ τὸν κάμνουν ὄλον ἔνθεον.
Ἡ δὲ προσευχὴ κάνει τὸν Θεὸν νὰ εὐσπλαχνισθεῖ τὸν ἄνθρωπον, καὶ νὰ φωτίσει τὸν
νοῦν του νὰ καταλαβαίνει καὶ νὰ ἐνθυμῆται αὐτὰ ποὺ διαβάζει. Ἀγ.Συμεὼν Νέου Θεολόγου τὰ εὐρισκόμενα σελ. 58
Ἀγ.Συμεὼν Νέου Θεολόγου. Ὅτι ἐκεῖνα ὅπου εἶναι γραμμένα διὰ ἄλλες
κοσμικὲς ὑποθέσεις, μποροῦν νὰ τὰ καταλάβουν ἐκεῖνοι ὅπου τὰ διαβάζουν, ἀλλὰ
ὅσα εἶναι Θεία καὶ σωτηριώδη εἶναι ἀδύνατον νὰ τὰ καταλάβει κάποιος καὶ νὰ τὰ
ἐνθυμῆται χωρὶς τὸν φωτισμὸν τοῦ Ἄγ.Πνεύματος.
Ἀγ.Συμεὼν Νέου Θεολόγου τὰ εὐρισκόμενα σελ. 58
Ἀγ.Συμεὼν Νέου Θεολόγου. Καὶ ἐκεῖνος ὅπου ἔμαθε νὰ προσεύχεται καθὼς
πρέπει, δὲν θὰ χρειασθεῖ τόσον τὴν ἀνάγνωσιν, ἐπειδὴ ἡ χάρις τοῦ Ἄγ.Πνεύματος
γεμίζει ἀπὸ φῶς θεϊκὸν τὴν ψυχήν του καὶ τὴν ἀλλοιώνει εἰς τὸ θειότερον. σελ. 58
Ἀγ.Συμεὼν Νέου Θεολόγου. Ἐκεῖνος δὲ ὅπου προκρίνει καλύτερα νὰ κάνει
παντοτινὴν ἀνάγνωσιν, παρὰ νὰ μάθει νὰ προσεύχεται καθὼς πρέπει, πλανᾶται καὶ ἀποδιώχνει τὸν ἑαυτόν του ἀπὸ τὴν
σωτηρίαν του, καὶ νὰ εἴπω καλύτερα εἶναι παντελῶς ἀναίσθη-τος καὶ ἂν
ἀκόμη λέγει πὼς ἐδιάβασεν ὅλην τὴν θείαν Γραφὴν καὶ τὴν ἔχει πρόχειρον εἰς στὸ
στόμα του. Ἀγ.Συμεὼν σελ. 58
Πηδάλιον. Ο 60ος κανών των Αγ.Αποστόλων διορίζει ότι όποιος
ήθελε δημοσιεύσει, και βάλει να αναγινώσκονται απ' εκκλησίας ως άγια, τα
ψευδεπίγραφα βιβλία των ασεβών και κακοδόξων, διά να βλάψει ψυχικώς τον κοινόν
λαόν και τους Κληρικούς ας καθαίρεται. Τα τοιαύτα βιβλία πρέπει να
κατακρίνωνται, ή το ολιγώτερον να κατακρύπτωνται και όχι απ' εκκλησίας να
αναγινώ-σκωνται. Βιβλία όπου παρά αιρετικών και ασεβών συγγραφέντα, είς ονόματα
Αγίων ψευδώς επεγράφησαν, προς απάτη και πλάνην των απλουστέρων είναι το κατά
Θωμάν ονομαζόμενον Ευαγγέλιον, παρά των Μανιχαίων μέν συγγεγραμμένον,
επιγε-γραμμένον δε τώ του Αποστόλου Θωμά ονόματι . αι ονομαζόμεναι Αποκαλύψεις
Αβραάμ, Ισαάκ, Ιακώβ, και της Θεοτόκου· αι του Χρυσομάλλου φλυαρίαι, τας οποίας
ο αιρετικός Πάμφιλος Θεολογικά έπη επέγραψε, και άλλα μύρια ταύτα, των οποίων
κάνει μνεία ο Αγ.Μελέτιος ο ομολ. Πηδάλιον-76
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου