Ἀγ.Νείλου. Αὐτὸς ποὺ νίκησε τὸ σῶμα, νίκησε τὴ φύση. Καὶ αὐτὸς ποὺ νίκησε τὴ φύση, ἔγινε ἀνώτερος ἀπὸ τὴ φύση, καὶ ἔτσι ἔγινε λίγο κατώτερος ἀπὸ τοὺς ἀγγέλους. Καὶ εἶναι θαῦμα, πῶς ὁ ὑλικὸς νίκησε τὸν ἄϋλο ἀντίπαλο. Φ-Ἀγ.Νείλου ΕΠΕ 11β-463
Ἀγ.Ἰωάννου Κλίμακος. Ὅποιος ἐνίκησε τὸ σῶμα, αὐτὸς ἐνίκησε τὴν φύσι. Αὐτὸς δὲ ποὺ ἐνίκησε τὴν φύσι, ὁπωσδήποτε ἀνέβηκε σὲ ὑπερφυσικὴ κατάστασι. Αὐτὸς δὲ ποὺ κατώρθωσε τοῦτο, «ἠλάττωται βραχὺ τι παρ’ Ἀγγέλους», γιὰ νὰ μὴν εἰπῶ ὅτι καθόλου δὲν εἶναι ἐλαττωμένος ἀπὸ αὐτούς. Κλίμαξ 209
Μεγ.Ἀντωνίου.Νομίζω ὅτι τὸ σῶμα ἔχει φυσικὴ κίνηση ποὺ εἶναι ἔμφυτη σ’ αὐτό· ἀλλ’ ἡ κίνησις αὐτὴ δὲν ἐνεργεῖ, ὅταν δὲν θέλη ἡ ψυχή, καὶ μόνο ἐπισημαίνεται στὸ σῶμα ὡς ἀπαθὴς κίνησις. Ὑπάρχει δὲ καὶ ἄλλη κίνησις ποὺ προέρχεται ἀπὸ τὴ θρέψι καὶ περίθα-λψη τοῦ σώματος μὲ βρώματα καὶ πόματα, ἀπὸ τὰ ὁποῖα ἡ θέρμη τοῦ αἵματος διεγείρει τὸ σῶμα πρὸς ἐνέργεια. Ἀποφθέγματα Γερόντων - ΕΠΕ τομ.1,57-59
Μεγ.Ἀντωνίου. Ὑπάρχει δὲ καὶ ἄλλη κίνησις στοὺς ἀγωνιζομένους, ποὺ προκαλεῖται ἀπὸ ἐπιβουλὴ καὶ φθόνο δαιμόνων· ὥστε πρέπει νὰ γνωρίζωμε ὅτι οἱ σωματικὲς κινήσεις εἶναι τρεῖς, μία φυσική, ἡ ἄλλη ἀπὸ τὴν πλησμονὴ τροφῶν καὶ ἡ τρίτη ἀπὸ τοὺς δαίμονες. Ἀποφθέγματα Γερόντων - ΕΠΕ τομ.1,59
Ἀγ.Βαρσανούφιου. Τὸ σημάδι τῆς φυσικῆς κινήσεως εἶναι, ὅταν βλέπει κανεὶς ὅτι ἡ κίνηση συμβαίνει σ’ αυτὸν ὄχι ἀπὸ ἔπαρση, οὔτε ἀπὸ ἡδονή, οὔτε ἀπὸ φθόνο τοῦ διαβόλου. Θὰ καταλάβουμε ὅτι δὲν εἶναι ἀπὸ φθόνο, ἀλλὰ ἀπὸ φυσικοῦ, ὅταν κανεὶς κοιμηθεῖ μὲ πεποίθηση καὶ πολλὲς εὐχές, ἐπικαλούμενος τὴν ἁγία καὶ ὁμοούσια Τριάδα καὶ κατασφραγίζοντας τὸν ἑαυτό του, καὶ πάθει αὐτό· οἱ τέλειοι ὅμως δὲν παθαίνουν οὔτε αὐτό, διότι ἔσβησαν καὶ τὸ φυσικό, ἐπειδὴ εὐνούχισαν πνευματικὰ τοὺς ἑαυτούς τους γιὰ τὴ βασιλεία τῶν οὐρανῶν, δηλαδὴ νέκρωσαν τὰ μέλη τους. Φ-Ἀγ.Βαρσανούφιου & Ἰωάννου ΕΠΕ 10Α-203
Ἀγ.Νικόδημος. Τρεῖς εἶναι οἱ βαθμοὶ ἐπάνω εἰς τοὺς ὁποίους γίνεται ὅλων τῶν ὄντων ἡ κίνησις, ὑπερφυσικός, φυσικός, καὶ παρὰ φύσιν. Ὁ ὑπερφυσικὸς περιέχει ὅλα ἐκεῖνα τὰ χαρίσματα ποὺ ὑπερβαίνουν τοὺς νόμους τῆς φύσεως, μὰ δὲν φθείρουν, ἀλλὰ μάλιστα τελειοποιοῦσι καὶ καλλιτερεύουσι τὴν φύσιν· ὁ φυσικὸς περιέχει ἐκεῖνα τὰ ἀγαθὰ ποὺ ἀκολουθοῦν κατὰ τοὺς νόμους τῆς φύσεως· ὁ δὲ παρὰ φύσιν περιέχει ἐκεῖνα τὰ κακά, ποὺ εἶναι καὶ αὐτὰ ἔξω ἀπὸ τοὺς νόμους τῆς φύσεως, ὅμως φθείρουσι καὶ ἀχρειοῦσι τὴν φύσιν. Πνευμ.Γυμνάσματα σελ. 45
Ἀγ.Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ. Πρέπει νὰ γνωρίζωμεν ὅτι τὰ τέσσερα στοιχεῖα (τῆς φύσεως) εἶναι· ἡ γῆ, ποῦ εἶναι ξηρὰ καὶ ψυχρά· τὸ νερὸν, ψυχρὸν καὶ ὑγρόν, ὁ ἀήρ, ὑγρὸς καὶ θερμός, καὶ ἡ φωτιά, θερμὴ καὶ ξηρά. Ἔργα Ἀγ.Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ τομ. 1,215
Αγ.Ισαάκ Σύρος. Ο Θεός δεν έδωσε στην φύση την δύναμη να νικά την προς αυτόν καλή προαίρεση. Έτσι όταν κινηθεί κανείς ή από το θυμό ή από την επιθυμία, δεν είναι η φυσική δύναμις πού τον αναγκάζει να εξέλθει από τά όρια της φύσεως και να απομακρυνθεί από τά καθήκοντά του, αλλά η προσθήκη την οποίαν ενεργούμε επάνω στη φύση διά των αφορμών του
θελήματός μας. Φ-Αγ.Ισαάκ Σύρου 8β-13
Αγ.Ισαάκ Συρ. Η φύσις, όταν δεχθεί κάποια προσθήκη αισθητών αφορμών διά της γαστριμαργίας, δεν πείθεται έπειτα να φυλάξει την τάξη που είναι καθωρισμένη από την διαπλασή της. Φ-Αγ.Ισαάκ Σύρου 8β-15
Αγ.Ισαάκ Συρ. Ἐὰν δε εμείς συναρπασθώμεν ποτέ με τά αισθητά πράγματα, με φαγητά ή με ποτά σε υπερβολική ποσότητα, με πλησίασμα γυναικών και θεωρία τους ή με ομιλίες για αυτές, από τις οποίες ανάβει η φλόγα της επιθυμίας και χοροπηδά μέσα στο σώμα, τότε, είτε από το πλήθος των χυμών είτε από τις διάφορες οράσεις των πραγμάτων, μεταβάλλουμε την φυσική πραότητα σε αγριότητα. Φ-Αγ.Ισαάκ Σύρου 8β-13
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου