ΠΕΡΙ ΑΚΤΗΜΟΣΥΝΗΣ
Αγ.Νεκτάριος Ακτήμων, ο αποταξάμενος πάσι τοίς υπάρχουσιν αυτώ και μηδέν το σύνολον
επί γής κεκτημένος πλήν τού σώματος· καί τήν πρός αυτό δέ σχέσιν
διαρρήξας τώ Θεώ και τοίς ευσεβέσι τήν εαυτού κατεπίστευσεν οικονομίαν. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-281
Ἀγ.Γρηγορίου Θεολ.
Εἶναι καλὸ πρᾶγμα ἡ ἀκτημοσύνη καὶ ἡ περιφρόνησις τῶν χρημάτων. Αὐτὸ τὸ
μαρτυρεῖ ὁ Ζακχαῖος καὶ ὁ ἴδιος ὁ Χριστός. Ὁ Ζακχαῖος μὲ τὸ νὰ παρακινηθῆ μὲ
τὴν εἴσοδο τοῦ Χριστοῦ στὴν οἰκία του νὰ μοιράση ὅλη του τὴν περιουσία σχεδόν,
ἐνῶ ὁ Χριστὸς μὲ τὸ νὰ περιορίση τὴν τελειότητα στὸν πλούσιο σὲ αὐτὸ ἀκριβῶς τὸ
πρᾶγμα. Γρηγοριανὸ Ταμεῖον-58 (ΕΠΕ 5,246)
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Ισχυρόν
όπλον η ακτημοσύνη και ακαταγώνιστον καταγώγιον, καί πύργος ασάλευτος. Ο
ακτήμων πέποιθεν επί τόν ειπόντα ''ου μή σε ανώ ούδ' ου μή σε εγκαταλίπω''. ΤΟ ΓΝΩΘΙ
ΣΑΥΤΟΝ-281
Ἀγ.Νείλου. Ἀκτημοσύνη εἶναι
ξερρίζωμα τῆς φιλαργυρίας, ρίζωμα τῆς ἀφιλαργυρίας, καρπὸς τῆς ἀγάπης καὶ
σταυρὸς τῆς ζωῆς, ἀνώδυνη ζωή, θησαυρὸς ποὺ δὲν ἐπισύρει τὸν φθόνο, οὐρανὸς
χωρὶς μέριμνες, ἥλιος ἀπερίσπαστος, ἀμέτρητη ὕλη, πλοῦτος ποὺ δὲν μπορεὶ νὰ
καταληφθεῖ, δρεπάνι ποὺ κόβει τὴ φροντίδα, ἐφαρμογὴ τῶν Εὐαγγελίων, ἀδιάλυτο
στολίδι, γρήγορος στὸν δρόμο ἀγωνιστής. Φ-Ἀγ.Νείλου
ΕΠΕ 11β-261
Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου. Σὲ ὅποιον λοιπὸν
ἑτοιμάσθηκε γιὰ τὴν ἀκτημοσύνη, πρῶτα κινεῖται μέσα του ἡ ἀγάπη τῶν θλίψεων καὶ
ἔπειτα τοῦ ἔρχεται ὁ λογισμὸς τῆς ἀπαρνήσεως τῶν ἀγαθῶν τοῦ κόσμου τούτου. Φ-Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου ΕΠΕ 8Β-237
Ἀγ.Ἰωάννου Κλίμακος. Ἡ ἀκτημοσύνη εἶναι
ἀπαλλαγὴ ἀπὸ τὶς φροντίδες, ἀμεριμνία βίου, ὁδοιπορία ἀνεμπόδιστη, ἀποξένωσις
ἀπὸ τὴν λύπη, πίστις στὶς ἐντολὲς τοῦ Θεοῦ. Κλίμαξ
219
Ἀγ.Ἰωάννου Κλίμακος. Ὁ ἀκτήμων μοναχὸς εἶναι
κύριος ὅλου τοῦ κόσμου. Ἔχει ἀναθέσει στὸν Θεὸν τὴν φροντίδα του, καὶ μὲ τὴν
πίστι του αὐτὴ τοὺς ἔχει ὅλους δούλους του. Δὲν θὰ ὁμιλήση σὲ ἄνθρωπο γιὰ
ἀνάγκες του. Ὅλα δὲ ὅσα τοῦ προσφέρονται, τὰ δέχεται σὰν ἀπὸ τὸ χέρι τοῦ
Κυρίου. Κλίμαξ 219
Ἀγ.Ἰωάννου Κλίμακος. Ὁ ἀκτήμων ἐργάτης τῆς
ἀρετῆς εἶναι υἱὸς τῆς ἀπροσπαθείας, καὶ αὐτὰ ποὺ ἔχει τὰ θεωρεῖ σὰν νὰ μὴ τὰ
ἔχη. Ὅταν ἦλθε ἡ ὥρα τῆς ἀναχωρήσεως γιὰ τὴν ἄσκησι, τὰ ἐθεώρησε ὅλα σὰν
σκύβαλα. Ἐὰν ὅμως λυπῆται γιὰ κάποιο πρᾶγμα, σημαίνει ὅτι δὲν ἔγινε ἀκόμη
ἀκτήμων. Ὁ ἀκτήμων ἄνθρωπος ἔχει καθαρὰ προσευχή, ἐνῶ ὁ φιλοκτήμων προσεύχεται
ἔχοντας τὸν νοῦ του σὲ ὑλικὰ πράγματα. Κλίμαξ
219-220
Αγ.Συγκλητική Θα
μπορούσε κανείς να πεί ότι η ακτημοσύνη είναι το αγαθό κειμήλιο γι' αυτούς που
διακρίνονται γιά το ανδρείο τους φρόνημα . διότι είναι το χαλινάρι τών
σωματικών αμαρτημάτων. Αγ.Συγκλητική
Αγ.Συγκλητική Διὰ νὰ ἀποκτήσῃ ὅμως ὁ
Μοναχὸς αὐτὴν τὴν ἀρετήν, πρέπει πρῶτον νὰ γυμνασθῇ μὲ τὰς πρακτικὰς ἀρετάς,
ὅπως εἶναι ἡ νηστεία καὶ ἡ χαμαικοιτία, δηλαδὴ τὸ νὰ κοιμᾶται κατ’ εὐθείαν,
χωρὶς στρώματα, εἰς τὴν γῆν, ἐν συνδυασμῷ μὲ τὰς ἄλλας σκληραγωγίας τοῦ σώματος
καὶ ἀφοῦ ἀσκηθῇ εἰς αὐτὰς καὶ τὰς κάμῃ πλέον κτῆμα του, τότε νὰ προχωρήσῃ εἰς
τὴν ἀκτημοσύνην. Ὅσοι δὲν ἠκολούθησαν αὐτὴν τὴν σειράν, ἀλλ’ ἐπεχείρησαν ἀποτόμως νὰ σκορπίσουν τὰ χρήματά
των, διὰ νὰ φθάσουν εἰς τὴν ἀκτημοσύνην, πολλάκις ἐνικήθησαν ἀπὸ φιλοχρήματον
μεταμέλειαν, διότι τὰ χρήματα εἶναι τὸ μέσον διὰ νὰ κερδίσῃ κανεὶς τὰς
ἀπολαύσεις τοῦ παρόντος βίου. Εὐεργετινὸς Δ-18
Αγ.Συγκλητική. Θέλεις λοιπὸν νὰ
ἐπιτύχῃς τὴν ἀκτημοσύνην; προσπάθησε πρῶτον νὰ ἀποκόψῃς τὴν κακὴν σου
συνήθειαν, δηλ. τὴν γαστριμαργίαν καὶ τὴν
καλοπέρασιν, καὶ τότε εὐκόλως θὰ ἠμπορέσῃς νὰ ἀποκόψῃς ἀπὸ ἐπάνω σου τὴν ὕλην
τῶν χρημάτων. Αὐτὸς λοιπόν, ποὺ δὲν κατώρθωσε νὰ ἀπομακρύνῃ ἀπὸ τὴν ζωήν
του τὸ πρῶτον, δηλαδὴ τὸν πόθον τῆς καλοζωΐας, πῶς θὰ καταστῇ δυνατὸν νὰ
ἀποδιώξῃ ἀπὸ τὴν ψυχήν του τὸ δεύτερον, δηλαδὴ τὴν ἀγάπην πρὸς τὰ χρήματα; Εὐεργετινὸς Δ-18
Αγ.Συγκλητική. Τοὺς ἀκτήμονας αὐτούς,
τοὺς μηδὲν ἔχοντας, καὶ ὁ διάβολος ἀκόμη δὲν ἔχει πολλοὺς τρόπους διὰ νὰ τοὺς
βλάψῃ, ἐπειδὴ αἱ περισσότεραι θλίψεις καὶ συμφοραὶ ἀκολουθοῦν κατὰ τὰς
ἐπιδρομὰς πρὸς διαρπαγὴν χρημάτων. Ὅπου λοιπὸν ὑπάρχει ἀκτημοσύνη, ἐκεῖ δὲν
ἠμπορεῖ νὰ κάνῃ κακὸν ὁ ἀντίπαλος τῆς ψυχῆς των. Ὑποστατικὰ νὰ καύσῃ; ἀλλὰ δὲν
ὑπάρχουν· ὑποζύγια νὰ θανατώσῃ; ποῦ νὰ τὰ εὕρῃ; Νὰ βλάψῃ τὰ πλέον ἀγαπημένα
συγγενικά των πρόσωπα; ἀλλὰ καὶ ταῦτα ἠρνήθησαν. Ἀπὸ ὅλα αὐτὰ συμπεραίνομεν,
ὅτι ἡ ἀκτημοσύνη ἀποτελεῖ τὴν μεγαλυτέραν κατὰ τοῦ ἐχθροῦ νίκην καὶ συνιστᾷ τὸν
πολυτιμότερον θησαυρὸν τῆς ψυχῆς. Εὐεργετινὸς Δ-19
Ἐν τῷ Γεροντικῷ. Μοναχὸς ποὺ ἔχει χρυσὸν
ἢ ἄργυρον ἢ ἄλλα ὑλικὰ πράγματα, δὲν πιστεύει, ὅτι ὁ Θεὸς εἶναι δυνατὸν νὰ τὸν θρέψῃ, ὅπως τρέφει καὶ τὰ θηρία καὶ τὰ κήτη εἰς
τὴν θάλασσαν· καὶ ἐὰν πιστεύωμεν ὅτι δὲν δύναται νὰ μᾶς προσφέρῃ τὸν ὀλίγον
ἄρτον, τότε ἀμφιβάλλομεν καὶ ἂν θὰ ἠμπορέσῃ
νὰ μᾶς δώσῃ καὶ τὴν Βασιλείαν Του. Τότε λοιπὸν πρὸς τί κοπιάζομεν; Εὐεργ.Α-329
Ἐν τῷ Γεροντικῷ. Μαθὼν ὁ Ἅγιος Ἀντώνιος,
ὅτι ὁ ὑποψήφιος αὐτὸς Μοναχὸς ἐκράτησε μερικὰ χρήματα ἀπὸ τὴν περιουσίαν του,
τοῦ εἶπε : - Ἐὰν θέλῃς νὰ γίνῃς Μοναχός, πήγαινε εἰς τὸ χωρίον ἐκεῖνο καὶ
ἀγόρασε κρέας· μετά, ἀφοῦ ἀποβάλῃς τὰ ἐνδύματά
σου, βάλε τὸ κρέας, ὡσὰν φόρεμα, εἰς τὸ γυμνόν σου σῶμα, καὶ ἔτσι νὰ ἔλθῃς ἐδῶ.
Πράγματι ὁ ἀδελφὸς ἔκαμεν, ὅπως τοῦ ὑπέδειξεν ὁ Μέγας Ἀντώνιος· καθὼς ὅμως
ἐπέστρεφε γυμνωμένος καὶ βαστάζων ἐπάνω εἰς τὸν ὦμον του τὸ κρέας, τὰ σκυλιὰ
καὶ τὰ ὄρνεα κατεξέσχιζαν τὸ σῶμα του, θέλοντα
νὰ ἁρπάξουν τὸ κρέας. Εἰς αὐτὴν λοιπὸν τὴν κατάστασιν ἐγύρισε πρὸς τὸν Γέροντα
καὶ τοῦ ἐδείκνυε τὸ καταξεσχισμένον ἀπὸ τὰ δαγκώματα καὶ τὰ τσιμπήματα σῶμα
του. Μόλις τὸν εἶδεν ὁ Ἀββᾶς Ἀντώνιος τοῦ λέγει : Τὸ ἴδιον παθαίνουν καὶ
ἐκεῖνοι, ποὺ ἐγκαταλείπουν τὸν κόσμον καὶ θέλουν νὰ ἔχουν χρήματα· οἱ δαίμονες τοὺς πολεμοῦν καὶ τοὺς
κατακόπτουν. Εὐεργετινὸς Α-227
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου