PAGES

Τρίτη 20 Ιουνίου 2000

ΠΕΡΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΟΜΕΝΩΝ

ΠΕΡΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΟΜΕΝΩΝ
Αγ.Νικόδημος Εἰ δὲ καὶ προφασίζεται τινὰς ἀπὸ λόγου σας καὶ λέγει· ἐγὼ ἠμπορῶ καὶ εὶς τὸ ὀσπήτιόν μου νὰ προσευχηθῶ, καὶ τὶς ἡ χρεία νὰ ὑπάγω εἰς τὴν Ἐκκλησίαν; Ἀποκρίνομαι εἰς αὐτὸν μὲ τὸν θεῖον Χρυσόστομον καὶ τοῦ λέγω, ὅτι ἀπατᾷς καὶ γελᾷς τὸν ἑαυτόν σου ἄνθρωπε, ὅποιος καὶ ἄν εἶσαι ἐσὺ ὅπου λέγεις αὐτά. Διότι ναὶ δύνασαι νὰ προσευχηθῇς καὶ εἰς τὸν οἶκον σου, μὰ ἡ προσευχὴ τοῦ ὀσπητίου δὲν ἔχει τὴν δύναμιν ἐκείνην, ὅπου ἔχει ἡ προσευχὴ τῆς Ἐκκλησίας, εἰς τὴν ὁποίαν εἶναι τόσον πλῆθος ἱερέων καὶ διδασκάλων καὶ Χριστιανῶν· εἰς τὴν ὁποίαν ἀναπέμπεται εἰς τὸν Θεὸν μία φωνὴ ἀπὸ ὅλους· εἰς τὴν ὁποίαν εἰσακούεται ἀπὸ τὸν Θεὸν ἡ προσευχή σου καλλίτερα· εἰς τὴν ὁποίαν εἶναι τόση ὁμόνοια καὶ ἀγάπη καὶ συμφωνία, καὶ παρὰ τῶν ἱερέων εὐχαί. Χρηστοήθεια σελ. 302

Αγ.Νικόδημος «Ἀλλὰ τὶς ἡ ψυχρὰ τῶν πολλῶν ἀπολογία; εὔξασθαί φηση καὶ ἐπὶ τῆς οἰκίας δύναμαι· ἀπατᾷς σεαυτὸν ἄνθρωπε· εὔξασθαι μὲν γὰρ καὶ ἐπὶ τῆς οἰκίας δυνατόν, οὕτω δὲ εὔξασθαι ὡς ἐπὶ τῆς Ἐκκλησίας, ἀδύνατον, ὅπου Πατέρων πλῆθος τοσοῦτον· ὅπου βοὴ πρὸς Θεὸν ὁμοθυμαδὸν ἀναπέμπεται· οὐχ οὕτως εἰσακούῃ κατὰ σεαυτὸν τὸν Δεσπότην παρακαλῶν, ὡς μετὰ τὼν σῶν ἀδελφῶν. Ἐνταῦθα γὰρ ἔστι τι πλεῖον ὁμόνοια καὶ ἡ συμφωνία καὶ τῆς ἀγάπης οἷον· ὁ σύνδεσμος καὶ αἱ τῶν ἱερέων εὐχαί. Διὰ γὰρ τοῦτο οἱ ἱερεῖς προεστήκασιν, ἵνα αἱ τοῦ πλήθους εὐχαὶ ἀσθενέστεραι οὖσαι τῶν δυνατωτέρων τούτων ἐπιλαβόμεναι, ὁμοῦ συνέλθωσιν αὐταῖς εἰς τὸν οὐρανόν» (Λόγ. Γ΄ περὶ ἀκαταλήπτου). Χρηστοήθεια σελ. 302
Αγ.Νικόδημος Διὰ τοῦτο καὶ ὁ θεῖος Δαβίδ, εἰς τὰς Ἐκκλησίας ἐσυνείθιζε νὰ προσεύχεται καὶ νὰ ὑμνῇ τὸν Κύριον· ὅθεν ἔλεγεν. «Ἐν Ἐκκλησίαις εὐλογήσω σε Κύριε» (Ψαλμ. κε΄ 12). Καὶ πάλιν· «ἐν μέσῳ Ἐκκλησίας ὑμνήσω σε» (Ψαλμ. κα΄ 23). Καὶ οὐ μόνον αὺτὸς εἰς τὰς Ἐκκλησίας ἐπροσηύχετο, ἀλλὰ καὶ τοὺς ἄλλους παρακινεῖ νὰ προσεύχωνται εἰς τὰς Ἐκκλησίας λέγων. «’Εν Ἐκκλησίαις εὐλογεῖτε τὸν Θεόν» (Ψαλμ. ξζ΄ 28). Καὶ πάλιν· «προσκυνήσατε τῷ Κυρίῳ ἐν αὐλῇ ἁγίᾳ αὐτοῦ» (Ψαλμ. κη 2)· Ὅπερ ἑρμηνεύων ὁ μέγας Βασίλειος λέγει· οὐ τοίνυν ἔξω ταύτης τῆς αὐλῆς προσκυνεῖν προσῆκε τῷ Θεῷ· ἀλλ’ ἔνδον αὐτῆς γενόμενον· ἵνα μὴ ἔξω τις αὐτῆς ἦ, μηδὲ ἑλκόμενος ὑπὸ τῶν ἔξω, ἀπολέσῃ τὸ εἶναι ἐν τῇ αὐλῇ Κυρίου. Χρηστοήθεια σελ. 302
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Στη λατρευτική αυτή σύναξη όχι μόνο εμείς αλλά και οι Προφήτες και οι Απόστολοι συμμετέχουν· και το σπου-δαιότερο απ' όλα, Αυτός ο ίδιος ο Κύριος όλων, ο Ιησούς στέκει αναμεσά μας. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-480
Ἀγ.Νείλου. Ὅταν βρίσκεσαι στὴν ἐκκλησία, νὰ μὴ ἀεροβατεῖς. Γιατὶ αὐτοὶ ποὺ στέκονται μπροστὰ στὸν βασιλιά, οὔτε γελοῦν, οὔτε ἀεροβατοῦν. Φ-Ἀγ.Νείλου ΕΠΕ 11β-417
Ἀγ.Νείλου. Νὰ πατᾶς στὴν ἐκκλησία σὰν νὰ εἶναι οὐρανός, καὶ νὰ μὴ λὲς τίποτε μέσα σ’ αὐτήν, οὔτε νὰ σκέφτεσαι τίποτε τὸ γήϊνο. Φ-Ἀγ.Νείλου ΕΠΕ 11β-407
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Ὅταν πῆρε μέρος στὸ τελευταῖο δεῖπνο ὁ Ἰούδας κατὰ τὴ διάρκεια τῆς τελευταίας νύχτας, ἐνῶ ἀκόμα οἱ ἄλλοι ἦταν καθισμένοι, αὐτὸς πηδώντας πρῶτος βγῆκε ἔξω. Ἐκεῖνον μιμοῦνται καὶ αὐτοὶ ποὺ ἔφυγαν πρὶν τελειώσει ἡ θεία Εὐχαριστία. Ἔργα Ἀγ.Ἰ.Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 7,317
Πηδάλιον-12 Ο 9ος κανών των Αγ.Αποστόλων διορίζει ότι όσοι Χριστιανοί εμβαίνουσιν είς την εκκλησίαν, όταν επιτελήται η θεία λειτουργία, και ακούουσι μεν τας θείας γραφάς, δεν προσμένουσι δε μέχρι τέλους, μήτε μεταλαμβάνουν, αυτοί πρέπει να αφορίζονται, ωσάν όπου προξενούσιν αταξίαν είς την εκκλησίαν.  Πηδάλιον-12
Πηδάλιον-290. Ο 80ος Κανών της 6ης Οίκ. Συνόδου διορίζει ότι όποιος Επίσκοπος, ή Διάκονος, ή απλώς Κληρικός, ή λα'ι'κός, μη έχοντας ανάγκην βαρυτάτην ή δυσκολίαν, αναγκάζουσαν αυτόν να λείψη από την Εκκλησίαν του, αλλ' ευρισκόμενος μέσα εις πόλιν, τρείς Κυριακάς δεν συνέλθη με τους άλλους πιστούς εις την Εκκλησίαν, ει μέν Κληρικός είναι ας καθαίρεται, εί δε λα'ι'κός, ας αφορίζεται . διότι ένα από τα δύο, ή ο τοιούτος δεν είναι πιστός, ή πιστός ών, καταφρονεί της κοινής προς Θεόν υμνωδίας και προσευχής. Πηδάλιον-290

Δεν υπάρχουν σχόλια: