ΠΕΡΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
Ἀγ.Νεκταριου. Τί ἐστιν ἐκκλησία; α) Ἐκκλησία ἐστὶ τὸ θεῖον θρησκευτικὸν σύστημα
τὸ ἱδρυθὲν ὑπὸ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ ἐγκαινισθὲν διὰ τῆς
ἐπιφοιτήσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος κατὰ τὴν ἡμέραν τῆς Ἁγίας Πεντηκοστῆς ἐν τῷ
συνόλῳ τῶν ἀληθειῶν, τῶν θεσμῶν, τῶν μυστηρίων καὶ τῶν ἐντολῶν αὐτοῦ. β) Ἐπίσης
λέγεται Ἐκκλησία τὸ σύστημα τῶν πιστῶν τὸ ἐποικοδομηθὲν ἐπὶ τῷ θεμελίῳ τῶν
Ἀποστόλων καὶ Προφητῶν, ὄντος ἀκρογωνιαίου. Αὐτοῦ τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ὡσαύτως
ἐκκλησία λέγεται κατὰ συνεκδοχὴν καὶ ὁ ναὸς τοῦ Θεοῦ, ἐν ᾧ ἡ λατρεία καὶ τὰ
μυστήρια τῆς Κ.Δ. ἐκτελοῦνται καὶ τὸ σύστημα τῶν πιστῶν συναθροιζόμενον
λατρεύει Θεὸν τρισυπόστατον. Ὀρθόδοξος Ἰερὰ
Κατήχησις 24
Ἀγ.Νεκταριου. Τίς ὁ σκοπὸς τῆς Ἐκκλησίας; Σκοπὸς τῆς ἐκκλησίας ἐστὶν ἡ σωτηρία
τοῦ γένους τῶν ἀνθρώπων καὶ ἡ ἵδρυσις βασιλείας τοῦ θεοῦ ἐπὶ τῆς γῆς ἤτοι
ἐπικοινωνίας Θεοῦ πρὸς ἀνθρώπους καὶ ἡ ἀποκατάστασις τῆς ἀγάπης, εἰρήνης, καὶ
ἐλευθερίας, ἐν ᾗ νὰ βασιλεύῃ ὁ ἐπιφανεὶς Θεός, καὶ καθιστᾷ ἄπαυστον τὴν
κοινωνίαν τοῦ ἀνθρώπου πρὸς τὸν θεόν, καθαρίζουσα ἀπὸ τῆς ἁμαρτίας τὸν παλαιὸν
ἄνθρωπον καὶ ἀνακαινίζουσα αὐτὸν κατ’ εἰκόνα τοῦ κτίσαντος αὐτὸν διὰ τῆς
χάριτος τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ὀρθόδοξος Ἰερὰ
Κατήχησις 24
Ἀγ.Νεκταριου. Πῶς ἡ ἐκκλησία ἐκπληροῖ τοῦτο τὸ ἔργον; Ἡ ἐκκλησία ἐκπληροῖ τοῦτο
τὸ ἔργον ἕλκουσα τὸν ἄνθρωπον εἰς τὴν πίστιν τοῦ Χριστοῦ διὰ τοῦ κηρύγματος τοῦ
θείου λόγου, ἀναγεννῶσα αὐτὸν διὰ τῶν μυστηρίων, ποῦ ποδηγετοῦσα πρὸς τὴν
Χριστιανικὴν τελείωσιν διὰ τῶν ἠθικῶν ἀρχῶν τοῦ Εὐαγγελίου. Ὀρθόδοξος Ἰερὰ Κατήχησις 24
Ἀγ.Νεκταριου. Πόσας περιόδους ἀριθμεῖ ἡ Ἐκκλησία; Τρεῖς· α) τὴν ἀπὸ Ἀδὰμ μέχρι
Μωϋσέως, β) τὴν ἀπὸ Μωϋσέως μέχρι τῆς ἐλεύσεως τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ
καὶ γ) τὴν ἀπὸ Σωτῆρος Χριστοῦ μέχρι συντελείας τοῦ αἰῶνος. Ὀρθ.Ἰ. Κατήχησις 25
Ἀγ.Νεκταριου. Πῶς ἐκυβερνᾶτο ἡ ἐκκλησία κατὰ τὰς τρεῖς ταύτας περιόδους; Κατὰ τὴν
πρώτην διὰ τῶν θείων ἐμφανειῶν καὶ διὰ τῶν ἐκ στόματος παραδόσεων. Κατὰ τὴν
δευτέραν διὰ τοῦ γραπτοῦ νόμου καὶ τῶν διδασκαλιῶν τῶν προφητῶν, καὶ κατὰ τὴν
τελευταίαν διὰ τοῦ Ἱεροῦ Εὐαγγελίου τοῦ τε γραπτοῦ καὶ ἀγράφου τεύχους, ἤτοι
τῆς Ἱερᾶς παραδόσεως. Ὀρθ. Ἰερ. Κατήχησις 25
Ἀγ.Νεκταριου. Ὑπέστη ἡ Ἐκκλησία διωγμούς; - Μάλιστα· ἡ Ἐκκλησία ἐδιώχθη εὐθὺς ἀπὸ
τῆς ἱδρύσεως αὐτῆς καὶ πολλοὺς ὑπέστη διωγμούς, ἀλλ’ οὐδεὶς ἠδυνήθη νὰ
διασαλεύσῃ αὐτήν, διότι τεθεμελίωται ἐπὶ ἀρραγοῦς πέτρας, ἥτις ἐστὶν Αὐτὸς ὁ
Χριστὸς «καὶ πύλαι ἃδου οὐ κατισχύσουσιν αὐτῆς».
Ὀρθόδοξος Ἰερὰ Κατήχησις 26
Ἀγ.Νεκταριου. Πόσους διωγμοὺς ὑπέστη ἡ Ἐκκλησία κατὰ τὴν τρίτην αὐτῆς περίοδον; -
Ἡ Ἐκκλησία ἀριθμεῖ πολλοὺς διωγμούς. Εἰσὶ δὲ οὗτοι διττοί, ἐξωτερικοὶ καὶ
ἐσωτερικοί· καὶ ἐξωτερικοὶ μὲν εἰσι δέκα, ὧν πρῶτος ἐστιν ὁ ἐπὶ Νέρωνος κατὰ τὸ
64 ἔτος Μ.Χ. ὁ δὲ τελευταῖος ὁ ἐπὶ Διοκλητιανοῦ κατὰ τὸ 302. Ἐσωτερικοὶ δὲ
πλεῖστοι κατὰ διαφόρους καιρούς, περὶ ὧν ὁ Εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης λέγει: «Ἐξ ἡμῶν
ἐξῆλθον ἀλλ’ οὐκ ἦσαν ἐξ ἡμῶν». Τοὺς
τοιούτους διώκτας τῆς Ἐκκλησίας ἡ Ἁγία Γραφὴ ὀνομάζει ἀντιχρίστους ὡς
ἀντιστρατευομένους πρὸς τὸ ἔργον τοῦ Χριστοῦ.
Ὀρθόδοξος Ἰερὰ Κατήχησις 26
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Πόσοι επολέμησαν την Εκκλησία και οι πολεμήσαντές την δεν
απωλέσθηκαν; Αύτη δε υπέρ των ουρανών αναβέβηκε. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-494
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Οι ταραχές αυτές και οι σκευωρίες, που στρέφονται κατά της
Εκκλησίας, μοιάζουν με κύματα που σκάζουν πάνω στο βράχο και διαλύονται στον
ίδιο τους τον αφρό. Π. ανθ. Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-497
Άγ.Αυγουστίνος Δεν υπάρχει σωτηρία μακριά από την εκκλησία.
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Κι άν ακόμη είσαι αμαρτωλός, έλα στην Εκκλησία, για να πείς τις
αμαρτίες σου . κι άν πάλι είσαι δίκαιος, έλα, για να μη χάσεις την αρετή σου·
γιατί η Εκκλησία είναι λιμάνι και για τους δύο.
Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-481
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Ὅπως
εἶναι τὰ λιμάνια στὸ πέλαγος, ἔτσι ἔκτισε ὁ Θεὸς τὶς ἐκκλησίες στὶς πόλεις, γιὰ
νὰ καταφεύγουμε ἐκεῖ ἀπὸ τὴ ζάλη τῶν βιοτικῶν ὑποθέσεων καὶ νὰ βρίσκουμε
γαλήνη. Διότι καταφεύγοντας ἐδῶ δὲν φοβόμαστε οὔτε ἐπίθεση κυμάτων, οὔτε ἔφοδο κακούργων, οὔτε βιαιότητα ἀνέμων, οὔτε
ἐπιθέσεις θηρίων. Διότι εἶναι λιμάνι ἀπαλλαγμένο ἀπὸ ὅλα αὐτά. Ἑπομένως
ἡ Ἐκκλησία εἶναι λιμάνι τῶν ψυχῶν. διότι μέσω αὐτῆς καθησύχασαν ὅλα τὰ θηρία,
σὰν νὰ μπαίνει μέσα ἀπὸ τὰ αὐτιὰ στὴν ψυχὴ τοῦ καθενὸς κάποια μελωδία ἀπὸ τὴν
ἀκρόαση τῶν ἁγίων Γραφῶν, καὶ ἀποκοιμίζει αὐτὰ τὰ ἄλογα πάθη. Ἀγ.Ἰ.Δαμασκ. ΕΠΕ 7,55
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Τὴν
Ἐκκλησία τὴ δημιούργησε ὁ Χριστὸς ἀπὸ τὴν πλευρά του, ὅπως ἀπὸ τὴν πλευρὰ τοῦ
Ἀδὰμ ἔκανε τὴν Εὔα. Γι’ αὐτὸ ὁ Παῦλος λέει·
«Εἴμαστε ἀπὸ τὴ σάρκα του καὶ ἀπὸ τὰ ὀστᾶ του», ὑπονοώντας τὴν πλευρά. Διότι,
ὅπως τότε ὁ Θεὸς πῆρε τὴν πλευρὰ καὶ ἔπλασε τὴ γυναίκα, ἔτσι μᾶς ἔδωσε
αἷμα καὶ νερὸ ἀπὸ τὴν πλευρά του καὶ ἵδρυσε τὴν Ἐκκλησία. Ἀγ.Ἰ.Δαμασκ. ΕΠΕ 7,55
Πηδάλιον-287 Ο 76ος κανών της 6ης Οίκ. Συνόδου εμποδίζει να στήνωνται καπηλεία, ήτοι
να μην πωλήται κρασί, ή ρακί, ή άλλα είδη βρωμάτων κατά τον Ζωναράν, ή και
αρωματικά τινά είδη, κατά τόν Βαλσαμώνα, ή άλλες τινές πραγματείαι μέσα είς
τους ιερούς περιβόλους, ήτοι μέσα είς τα προαύλια και περιοχάς των θείων Ναών
και Εκκλησιών, διά να φυλάττεται το σέβας είς αυτάς. Διατί και ο Κύριος
νουθετώντας ημάς είπε, να μην κάμνωμεν τον οίκον του Πατρός του οίκον
πραγματείας, όστις και τα άσπρα των πωλούντων τους κολλύβους, ήτοι τα λεπτά
νομίσματα διεσκόρπισε, και τους ποιούντας κοινόν οίκον το ιερόν, με το φραγγέλιον
απεδίωξεν. Όποιος δε τούτο ήθελε κάμει ας αφορίζεται. Πηδάλιον-287
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου