PAGES

Σάββατο 17 Ιουνίου 2000

ΠΕΡΙ ΘΕΛΗΜΑΤΟΣ ΔΙΚΟΥ ΜΑΣ

ΠΕΡΙ ΘΕΛΗΜΑΤΟΣ ΔΙΚΟΥ ΜΑΣ
Αγ.Μαρκος Ερημ Αυτός που κάνει καλό και ζητά ανταμοιβή δεν υπηρετεί τον Θεό, αλλά το δικό του θέλημα. Φ-Αγ.Μαρκου 13,57
Αγ.Μαρκος Ερημ Ο μη συναλλάσων το εαυτού θέλημα με το Θεό, υποσκελίζεται από τις δικές του συνήθειες και γίνεται υποχείριος των αντιπάλων του. Φ-Αγ.Μαρκου Ερημήτου τ13,77

Αγ.Μαρκος Ερημ Κάθε θλίψη ελέγχει την ροπή του θελήματος, είτε στα δεξια ρέπει είτε στα αριστερά. Γι' αυτό η θλίψη για τά συμβαίνοντα σε μας ονομάζεται πειρασμός, επειδή παρέχει στον μέτοχω πείρα των κρυφών θελημάτων. Φ-Αγ.Μαρκου Ερ. 13,85
Ἁββᾷ  Ησαϊου Το να μην επιβάλεις το θέλημά σου στον πλησίον σημαίνει ότι ο νούς βλέπει τις αρετές, το να το επιβάλεις δε στον πλησίον σημαίνει την αγνωσίαν. Φ-Αββά  Ησαϊου-τ12,59
Ἀγ.Βαρσανουφίου. Τὸ νὰ κόψῃ τὸ θέλημά του κανεὶς τί εἶναι; - Άδελφέ, τὸ νὰ κόψῃς τὸ θέλημά σου εἶναι προκοπὴ κατὰ Θεόν· ἡ δὲ κοπὴ τοῦ θελήματος συνίσταται εἰς ὅσα μὲν θεωροῦναι καλὰ νὰ μὴ κάνῃ κανεὶς αὐτὸ ποὺ θέλει ὁ ἴδιος, ἀλλὰ νὰ κάνῃ αὐτὸ ποὺ λέγουν οἱ Ἅγιοι. Εἰς δὲ τὴν περίπτωσιν τῶν κακῶν καὶ ἐξ ἰδίας προαιρέσεως νὰ ἀποφεύγῃ τὰ ἄτοπα. Εὐεργετινὸς Α-522
Ἀγ.Βαρσανουφίου. Ἐκεῖνος λοιπὸν ποὺ ἐμποδίζει τὴν κατάνυξη νὰ ἔλθει σὲ σένα, εἶναι τὸ θέλημά σου· διότι, ἐὰν ὁ ἄνθρωπος δὲν κόψει τὸ θέλημά του, δὲν πονᾶ ἡ καρδιά· ἡ ἀπιστία ὅμως δὲν σὲ ἀφήνει νὰ κόψεις τὸ θέλημά σου, καὶ ἡ ἀπιστία δημιουργεῖται, ἐπειδὴ θέλουμε τὴ δόξα τῶν ἀνθρώπων. Φ-Ἀγ.Βαρσανούφιου & Ἰωάννου ΕΠΕ 10Β-25
Ἀγ.Βαρσανουφίου. Ἡ ὑπακοὴ κόβει τὸ θέλημα· χωρὶς κόπο κανένας δὲν μπορεῖ ν’ ἀποκτήσει τὴν ὑπακοή. Φ-Ἀγ.Βαρσανούφ.10β-53
Ἀγ.Βαρσανουφίου. Τὸ νὰ κόψεις τὸ θέλημα μέσα στὸ κελλὶ εἶναι νὰ ἀργεῖς, ὥστε νὰ περιφρονήσεις ἐντελῶς τὴ σαρκικὴ ἀνάπαυση· καὶ τὸ θέλημα τῆς σάρκας εἶναι τὸ νὰ ἀναπαύεις αὐτὴ σὲ ὁποιοδήποτε πρᾶγμα. Ἐὰν λοιπὸν ἐσὺ δὲν κάνεις τὴν ἀνάπαυση αὐτῆς, κόβεις τὸ θέλημά σου καθήμενος στὸ κελλί σου· τὸ νὰ κόψεις τὸ θέλημα ὅταν εἶσαι μαζὶ μὲ ἀνθρώπους, εἶναι τὸ νὰ πεθάνεις ἀπὸ αὐτούς, καὶ νὰ εἶσαι μαζί τους σὰν νὰ μὴ ὑπάρχεις. Φ-Ἀγ.Βαρσανούφιου & Ἰωάννου ΕΠΕ 10Α-261
Ἀγ.Βαρσανουφίου. Ἀδελφέ, αὐτὸς ποὺ θέλει νὰ εἶναι μοναχὸς δὲν πρέπει καθόλου νὰ ἔχει θέλημα σὲ κάποιο πρᾶγμα. Διδάσκοντας αὐτὸ ὁ Χριστὸς μᾶς εἶπε· «ἦρθα στὸν κόσμο ὄχι γιὰ νὰ κάνω τὸ δικό μου θέλημα». Διότι αὐτὸς ποὺ θέλει νὰ κάνει αὐτὸ καὶ νὰ ἀφήσει ἐκεῖνο, ἢ δείχνει τὸν ἑαυτό του διακριτικώτερο ἀπὸ αὐτὸν ποὺ τὸν διατάσσει ἢ χλευάζεται ἀπὸ τοὺς δαίμονες. Ὥστε λοιπὸν ὀφείλεις νὰ ὑπακούεις σὲ ὅλα ἀκόμα κι ἂν σοῦ φανεῖ ὅτι τὸ πρᾶγμα ἔχει ἁμαρτία· διότι ὁ ἀββᾶς σου ποὺ σὲ διατάσσει, αὐτὸς βαστάζει τὸ κρίμα σου, ὡς ὑπόλογος γιὰ σένα. Ἐὰν ὅμως σοῦ φαίνεται βαρὺ τὸ διατασσόμενο, ρώτησέ τον, καὶ ἄφησε τὸ πρᾶγμα στὴ διάκρισή του. Ἐὰν αὐτοὶ ποὺ σὲ διέταξαν εἶναι ἀδελφοὶ καὶ βλέπεις ὅτι τὸ πρᾶγμα ἔχει βλάβη ἢ ξεπερνᾶ τὴ δύναμή σου, ρώτησε πάλι τὸν ἀββᾶ καὶ κάνε ὅ,τι σοῦ πεῖ. Φ-Ἀγ.Βαρσανούφιου & Ἰωάννου ΕΠΕ 10Β-125
Ἀγ.Βαρσανουφίου. Ἐνῶ τὸ σαρκικὸ θέλημα ἔχει κάθε ἀνάπαυση ... Δὲν γνωρίζεις τί λέμε; «κλεῖσε γρήγορα τὴ θύρα, γιὰ νὰ μὴ κρυώσω ἢ βραχῶ»· «εἶδες, ἀδελφέ, μαύρισες τὸ φαγητὸ καὶ δὲν μπορῶ νὰ τὸ φάγω», καὶ τὰ ὑπόλοιπα. Αὐτὸ εἶναι τὸ κακὸ θέλημα· κόψε το καὶ θὰ σωθεῖς· καὶ ἐὰν νικιέσαι, κατάκρινε τὸν ἑαυτό σου καὶ δικαίωσε τὸν πλησίον σου. Φ-Ἀγ.Βαρσανούφιου  10Α-273
Ἐκ τοῦ Ἀγ.Βαρσανουφίου. Ἕνας ἀδελφὸς ἠρώτησεν ἕνα Γέροντα λέγων : - Ἐστάλην εἰς τὴν ἁγίαν πόλιν δι’ ὑπηρεσίαν τοῦ Κοινοβίου καί, ἐπ’ εὐκαιρίᾳ κατέβηκα εἰς τὸν Ἰορδάνην νὰ προσευχηθῶ, χωρὶς ὅμως νὰ ζητήσω τὴν ἄδειαν δι’ αὐτὸ ἀπὸ τὸν Ἀββᾶν· ἆραγε καλῶς ἐνήργησα ἢ ὄχι; Ὁ Γέρων ἀπήντησε : - Χωρὶς ἄδειαν δὲν πρέπει νὰ ὑπάγῃς ποτὲ πουθενά· διότι ἐκεῖνα, ποὺ κάμνομεν, κατ’ ἔμπνευσιν τοῦ λογισμοῦ μας, ἔστω καὶ ἂν φαίνωνται καλά, δὲν εἶναι ἀρεστὰ εἰς τὸν Θεόν. Τὸ νὰ φυλάξῃς δὲ τὴν παραγγελίαν τοῦ Ἀββᾶ σου, ποὺ σὲ ἔστειλεν εἰς τὸ διακόνημα, αὐτὸ καὶ προσευχὴ εἶναι καὶ ὑπηρεσία πρὸς τὸν Θεόν, ὁ ὁποῖος εἶπε· «Δὲν ἦλθα νὰ κάνω τὸ θέλημά μου, ἀλλὰ τὸ θέλημα τοῦ Πατρός, ὁ ὁποῖος μὲ ἀπέστειλε». Εὐεργετινὸς Α-280-281
Εἶπε ὁ ἀββᾶς Ποιμὴν ὅτι : Τὸ θέλημα τοῦ ἀνθρώπου εἶναι τεῖχος χάλκινο ἀνάμεσα σ’ αὐτὸν καὶ τὸ Θεό, καὶ πέτρα ποὺ ἀντικρούει. Ἐὰν λοιπὸν τὸ ἐγκαταλείψη ὁ ἄνθρωπος, λέγει καὶ ὁ ἴδιος «στὸ Θεό μου θὰ ὑπερβῶ τὸ τεῖχος». Ἐὰν λοιπὸν τὸ δικαίωμα συμβαδίση μὲ τὸ θέλημα, ἀποκάμνει ὁ ἄνθρωπος. Ἀποφθέγματα Γερόντων - ΕΠΕ τομ.1,549
Ὁ Ἀββᾶς Ἰσίδωρος εἶπεν· ἡ φρονιμάδα τῶν Ἁγίων εἶναι, ὅτι ἐγνώρισαν ἀκριβῶς τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ. Διότι ὅλα τὰ νικᾷ ὁ ἄνθρωπος διὰ τῆς ὑπακοῆς εἰς τὴν ἀλήθειαν, ἐπειδὴ εἶναι εἰκὼν καὶ ὁμοίωμα τοῦ Θεοῦ. Ἀπὸ ὅλα δὲ τὰ πάθη τὸ πιὸ φοβερὸν εἶναι νὰ ἀκολουθῇ κανεὶς τὰς ἐμπνεύσεις τῆς καρδίας του, νὰ ὑπακούῃ δηλαδὴ εἰς τὸ θέλημά του, καὶ ὄχι εἰς τὸν νόμον τοῦ Θεοῦ. Αὐτὸ τὸ πάθος φαίνεται, κατ’ ἀρχάς, ὅτι ἀναπαύει τὸν ἄνθρωπον κάπως, ὕστερα ὅμως μεταβάλλεται μέσα του εἰς πένθος, ἐπειδὴ παρέβλεψε τὸ μυστήριον τῆς θείας οἰκονομίας καὶ δὲν ἀνεῦρε τὴν ὁδὸν τοῦ Θεοῦ, διὰ νὰ τὴν ἀκολουθήσῃ. Εὐεργετινὸς Α-636
Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου. Ὅποιος δὲν ὑποτάσσει στὸν Θεὸ τὸ θέλημά του, θὰ ὑποταγῆ στὸν ἀντίπαλό του. Φ-Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου τ8β-189
Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου. Δὲν θέλει ὁ Θεὸς νὰ εἶναι ἡ ψυχὴ ἀμέριμνη, καὶ ὅποιος θέλει νὰ μένη ἀμέριμνος, εὑρίσκεται ἔξω ἀπὸ τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ καὶ μέσα στὸ δικό του θέλημα. Φ-Αγ.Ἰσαάκ Σύρου τ8β,147
Ἀγαπίου Μον. Νὰ μὴ θέλῃς νὰ γίνεται τὸ θέλημά σου ποτέ, ἀλλὰ νὰ τὸ κόπτῃς, ὅτι πολλὰ καὶ μεγάλα ὠφελᾶσαι μὲ τὴν ἐκκοπὴν τοῦ θελήματος. Καὶ διὰ νὰ συνηθίσῃς εἰς ταύτην τὴν θαυμάσιον ἀρετήν, κάμνει χρεία νὰ κόπτῃς τὸ θέλημά σου πολλάκις καὶ εἰς τὰ πρεπούμενα πράγματα, διὰ νὰ μάθῃς  νὰ τὸ ἀργῆσαι παντελῶς εἰς τὰ ἄπρεπα, καὶ οὕτω νικᾷς τοῦ λόγου σου καὶ τοὺς δαίμονας, ὁποῦ εἶναι μεγαλήτερη νίκη, παρὰ νὰ κυριεύσῃς ὅλον τὸν κόσμον. Ἁμαρτωλῶν Σωτηρία 192
Ἀγ.Νικοδήμου. Ὅτι ἀνίσως ἐπιμεληθῇς νὰ θανατώσῃς τὰ ἄτακτα πάθη σου, καὶ τὰς ἐπιθυμίας καὶ θελήματά σου, θέλεις ἀρέσῃ εἰς τὸν Θεὸν περισσότερον, καὶ θέλεις τὸν δουλεύσῃ καλύτερα παρὰ νὰ μαστιγώνεσαι μέχρις αἵματος, καὶ νὰ νηστεύῃς περισσότερον ἀπὸ τοὺς παλαιοὺς ἐρημίτας, καὶ παρὰ νὰ ἐπιστρέψῃς εἰς τὸ καλὸν χιλιάδας ψυχῶν, ὢν σὺ κυριευμένος ἀπὸ τὰ πάθη. Ἁόρατος Πολεμος 19
Ἀγ.Νικοδήμου. Ὅτι ἡ ταπεινὴ γνῶσις τοῦ ἑαυτοῦ μας, πρέπει νὰ τιμᾶται περισσότερον ἀπὸ τὸ ὕψος ὅλων τῶν ἐπιστημῶν· ὅτι νὰ νικήσωμεν, καὶ νὰ νεκρώσωμεν τὰ θελήματά μας, καὶ τὰς ὀρέξεις μας, ὅσον καὶ ἂν εἶναι μικραί, εἶναι ἄξιον μεγαλυτέρου ἐπαίνου, παρὰ τὸ νὰ καταπολεμήσωμεν πολλὰ κάστρα, νὰ κατατροπώσωμεν δυνατὰ στρατόπεδα μὲ τὰ ἅρματα εἰς τὰς χεῖρας, καὶ παρὰ τὸ νὰ κάμωμεν θαύματα ἢ νὰ ἀναστήσωμεν νεκρούς. Ἁόρατος Πολεμος 33
Ἀγ.Ἀναστασίου Σιναΐτου. Ἐρώτησις : Ἐὰν θελήσω νὰ κάνω μιὰ πράξη, ὅπως ἐγὼ νομίζω, πῶς μπορῶ νὰ μάθω ἐὰν ἀρέσει στὸν Θεὸ ἢ ὄχι; Ἀπόκρισις : Εἶναι ἱκανότητα τῶν ὥριμων καὶ πνευματικῶν ἀνδρῶν τὸ νὰ διακρίνουν τὰ πάντα μὲ ἀκρίβεια, ὅπως λέγει ὁ Ἀπόστολος. Γιατὶ ἡ στερεὰ τροφὴ εἶναι γιὰ τοὺς ὥριμους, οἱ ὁποῖοι λόγω τῆς συνήθειάς τους ἔχουν τὰ αἰσθητήριά τους γυμνασμένα στὸ νὰ διακρίνουν τὸ καλὸ καὶ τὸ κακό. Ὅσα λοιπὸν κάνει ὁ ἄνθρωπος γιὰ τὸν Θεό, μὲ ἄδολη καρδιὰ καὶ καλὸν σκοπό, δὲν θὰ ἔχει κατάκριση ἀπὸ αὐτά. Φ-Ἀγ.Ἀναστασίου Σιν. ΕΠΕ 13Γ-157
Ἀγ.Βρεσθένης Ματθαῖου. Μάθετε δὲ καὶ τοῦτο, τέκνα μου, ὅτι ἀδύνατον νὰ ἀξιωθῆ τὶς τῆς Βα­σιλείας τῶν Οὐρανῶν, ἐὰν πρώτον δὲν ἐκκόψη τὸ θέλημα αὐτοῦ, ἀλλὰ καὶ τὸ φρόνημα, ὡς ἐν Εὐαγγελίῳ ὁ Κύριος λέγει· «ὅστις θέλει τὴν ψυχὴν αὐτοῦ σῶσαι, ἀπωλέση αὐτήν, ὁ δὲ ἀπωλέσας αὐτήν, ἐνεκεν ἐμοῦ καὶ τοῦ Εὐαγγε­λίου, οὗτος σώση αὐτὴν» καὶ δὲν ἐκπληροῖ ἀγογγύστως καὶ ἐν φόβω θεοῦ ὅσα ὁ τὰς θείας ἐντολὰς διδαγμένος πνευματικὸς αὐτοῦ πατὴρ συμβουλεύει αὐτὸν καθὼς ὁ Κύριος δι’ ἔργου καὶ λόγου ἐδίδαξεν ἠμᾶς, εἰπῶν, ὅτι «καταβέβηκα ἐκ τοῦ Οὐρανοῦ, οὐχ’ ἵνα ποιῶ τὸ θέλημα τὸ ἐμόν, ἀλλὰ τὸ θέλημα τοῦ πέμψαντός με Πατρός». Ὅστις λοιπὸν βιάζει τὸν ἑαυτόν του καὶ πράττει ὄχι ὅτι αὐτὸς θέλει, ἀλλ’ ὁ τὰ πρὸς σωτηρίαν νουθετῶν αὐτὸν Πνευμα­τικὸς του Πατήρ, καὶ μετὰ χαρᾶς ὑπομένει, ἂς γνωρίζῃ ὁ τοιοῦτος, ὅτι ἡ ἑκκοπὴ αὔτη τοῦ θελήματός του, λογίζεται παρὰ τῷ Θεῷ ὡς αὐτὴ ἡ Σταύρωσις, ὅτι συσταυροῦται καὶ αὐτὸς μετὰ τοῦ Χριστοῦ, καὶ ἑπομένως γίνε­ται Υἱὸς τῆς Ἀναστάσεως, τῆς ἀπαθεῖας, καὶ κληρονόμος τῆς αἰωνίου ζωῆς. Πνευματικὴ Διαθήκη Ἀρχιεπισκόπου Ματθαῖου. 1950

Δεν υπάρχουν σχόλια: