PAGES

ΠΕΡΙ ΑΦΡΟΣΥΝΗΣ ΚΑΙ ΑΦΡΩΝΟΣ

ΠΕΡΙ ΑΦΡΟΣΥΝΗΣ ΚΑΙ ΑΦΡΩΝΟΣ
Ἀγ.Νεκτάριος. Ὁ ἄφρων εἶναι ἀσεβής, διότι ἡ ἀφροσύνη αὐτοῦ ἀπεπλάνησεν αὐτὸν καὶ ἤγαγεν εἰς τὴν ἄρνησιν τοῦ Θεοῦ· εἶπεν ἄφρων ἐν καρδία αὐτοῦ οὐκ ἔστι Θεὸς. Γνώθι σ’αυτὸν 185
γ.Νεκτάριος. Ὁ ἄφρων εἶναι ἐστερημένος φρονήσεως καὶ διορατικότητος καὶ πλανάται ἐν ταῖς σκέψεσιν αὐτοῦ· ὁ ἄφρων ἐμπίμπτει εἰς ἐπιθυμίας πολλὰς, ἀνοήτους καὶ βλαβερὰς καὶ φέρεται βαδίζων ὁδοὺς σκολίας εἰς ὄλεθρον καὶ ἀπώλειαν. Γν. σ’αὐτ.185
Ἀγ.Νεκτάριος.Ἡ ψυχὴ τοῦ ἄφρονος ἀποβαίνει φιλοσώματος καὶ σαρκώδης, τὸ δὲ ἐν αὐτῇ φῶς ἀπέβη σκότος· θεωροῦσα τὸν κόσμον οὐδὲν ἄλλο βλέπει ἢ τὴν ἄστατον ὕλην ἐν ταῖς ποικίλαις μορφαῖς αὐτῆς· ἡ ὀξυωπία αὐτῆς οὐδὲν διακρίνει ἐν τῷ σκότει τῷ περικαλύψαντι αὐτήν, ἢ τὴν ὕλην ἐστερημένην πνεύματος. Γνώθι σ’αυτὸν 185
Ἀγ.Νεκτάριος. Ἡ τοῦ ἄφρονος ψυχὴ ἠρνήθη τὴν ὕπαρξιν αὐτῆς, διότι ὁ ἄφρων ἐν σκότει πορεύεται καὶ νὺξ ἀφεγγὴς κατεκάλυψεν αὐτόν. Αἱ ὁδοὶ τοῦ ἄφρονος κατάγουσιν εἰς Ἄδην, σφαλεραὶ δὲ αἱ τροχιαὶ τῆς ἀφροσύνης καὶ οὐκ εὔγνωστοι. Ἡ δημιουργία ἅπασα μονονουχὶ φωνὴν ἀφιεῖσα τὴν θείαν ἐξαγγέλλει δημιουργικὴν σοφίαν, μόνος δὲ ὁ ἄφρων τολμᾷ νὰ ἀθετῇ αὐτήν. Ἡ πάνδημος τῆς ἀνθρωπότητος γλῶσσα ὁμολογεῖ δημιουργὸν τοῦ σύμπαντος, ὁ δὲ ἄφρων ἀντιτίθεται ταύτῃ. Ὁ ἄφρων ἐν τῇ καρδίᾳ αὐτοῦ ἀρνεῖται τὸν Θεόν· ἀρνεῖται τὸν θεμελιωτήν, ἐν ᾧ βλέπει τὴν οἰκοδομήν. Γνώθι σ’αυτὸν 185
Ἀγ.Νεκτάριος.Ὁ ἄφρων ἀπεστράφη τὴν ἀρετὴν τοῦ νοητικοῦ, τὴν φρόνησιν, τὴν λαμπάδα τῆς ψυχῆς, τὴν βασιλίδα τῶν λογισμῶν, καὶ τὴν διδασκαλίαν τῶν καλῶν, καὶ ἀπέβαλε σοφίαν, σύνεσιν καὶ γνῶσιν· ἄφρονα λέγει ἡ Γραφὴ οὐχὶ τὸν ἔκφρονα ἢ τὸν παράφρονα ἢ τὸν λιπόφρονα, ἀλλὰ τὸν κακόφρονα. Ταλαίπωρος ἄνθρωπος ὁ ἄφρων. Γνώθι σ’αυτὸν 186
Φίλωνος.Μεγαλύτερο κακὸ ἀπὸ τὴν ἀφροσύνη δὲν ὑπάρχει στὸν ἄνθρωπο, τοῦ ὁποίου ὁ νοῦς ἔχει πάθει βλάβη στὴ λειτουργία τοῦ συλλογισμοῦ. Ἔργα Ἀγ.Ἰωἀννου Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 6,229

Δεν υπάρχουν σχόλια: