PAGES

Τρίτη 20 Ιουνίου 2000

ΠΕΡΙ ΕΛΕΓΧΟΥ

ΠΕΡΙ ΕΛΕΓΧΟΥ
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Αν δεν κρίνουν ο κύριος τον δούλο και η κυρία την υπηρέτρια και ο φίλος τον φίλο, θα αυξηθούν τα κακά. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-511
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Εάν είναι φοβερό να μένει ο μαθητής ανεξέλεγκτος, είναι περισσότερο φοβερό να μένει ανεξέλεγκτος ο δάσκαλος. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Α-97
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Όπως ακριβώς λοιπόν εκείνος που αποκρούει τά φάρμακα είναι ανόητος, έτσι και εκείνος που δεν δέχεται τους ελέγχους είναι ανόητος. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-524

Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Βλέπεις τον αδελφό σου να οδηγεί τον εαυτό του στο γκρεμό, να έχει παραμελήσει την πνευματική του ζωή, να μην αντιλαμβάνεται καλά το συμφέρον του, και δεν απλώνεις χέρι βοηθείας; δεν τον σηκώνεις από την πτώση του; δεν τον εγκαλείς και δεν τον ελέγχεις; Αλλά προτιμάς περισσότερο από την σωτηρία του, το να μην συγκρουστείς μαζί του και να μην φανείς δυσάρεστος; Και ποια συγχώρηση θα λάβεις από το Θεό; Ποια απολογία θα δώσεις. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-561
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Μερικοί πολλές φορές επιπλήτουν, όχι επειδη θέλουν να ελέγξουν και να νουθετήσουν, αλλά για να διαπομπέψουν και να μεγαλοποιήσουν μπροστά στους άλλους το παράπτωμα. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-533
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Πολλοί πολλές φορές, για να μη φανούν ότι έχουν την ανάγκη της συμβουλής των άλλων, προτίμησαν να χάσουν την ωφέλεια από την συμβουλή, παρά να δεχθούν την παραίνεση και να διορθώσουν το σφάλμα τους . ή καλύτερα προτίμησαν να αγνοούν παρά να μάθουν, μη γνωρίζοντας ότι δεν είναι άξιο κατηγορίας το να μάθουν, αλλά το να αγνοούν. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-525
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Αν και επιτιμώμενη η κακία ανθίζει τόσο πολύ, και επαινούμενη η αρετή μόλις και μετά βίας προσελκύει τους ανθρώπους στους ιδρώτες της, τι θα συνέβαινε αν δεν γινόταν και αυτός ο έλεγχος; Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-507
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Επειδή τα σφάλματα των άλλων τά βλέπουμε καλύτερα από τά δικά μας, εμείς ας προφυλάσουμε τους άλλους και την δική μας προφύλαξη άς την αναθέσουμε σε εκείνους, έτσι την καλήν αυτήν άμιλλαν ας αναπτύξουμε. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσ.Β-507
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Οι αδημοσίευτοι έλεγχοι κάνουν ευκολότερη την θεραπεία.Ας μη δαγκώνουμε, ούτε να κατασπαράζουμε τις ξένες πληγές. Ας μη μιμηθούμε τις μύγες, αλλά ας ζηλέψουμε τις μέλισσες.Οι μύγες κάθονται πάνω στα τραύματα και τσιμπούν ενώ οι μέλισσες πετούν πάνω στα λουλούδια. Διά τούτο οι μέν φτιάχνουν κυρήθρες και οι δε μεταδίδουν αρρώστιες σε όποια σώματα και αν καθήσουν. Π.ανθ.Αγ.Ι. Χρυσοστ. Β-589
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Αν ο έλεγχος είναι ειλικρινής, οφείλεις να εκδηλώνεις αισθήματα σεβασμού απέναντι σε εκείνον που σου έκανε τους ελέγχους και να τον ευγνωμονείς για αυτούς.  Π.ανθ. Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-525
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Αν επιμένετε να τους ελέγχετε και για αυτό σας κατηγορούν, να χαίρεστε. Γιατί αυτό είναι το έργο και η αποστολή του αλατιού, το να προξενεί πόνο και λύπη στους οκνηρούς και αδιάφορους. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-508
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Δεν έχουν ανάγκη όλα τά αμαρτήματα από προτροπές και συμβουλές, αλλά υπάρχουν μερικά που συνήθως διορθώνονται με απότομη και αυστηρότατη επέμβαση. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-570
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Όπως ακριβώς από τά τραύματα τά ελαφρότερα υποχωρούν σε ηπιότερα φάρμακα, ενώ τά σάπια και αθαράπευτα, πού είναι ξαπλωμένα σ' ολόκληρο το σώμα, έχουν ανάγκη από χειρουργικό μαχαίρι και καυτηριασμό, έτσι λοιπόν και με τά αμαρτήματα, άλλα έχουν ανάγκη από μακροχρόνια συμβουλή κι άλλα από απότομους και αυστηρούς ελέγχους. Π.ανθ. Αγ.Ι.Χρυσ.Β-570
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. 'Έλεγχε αυτούς αποτόμως'' επειδή το ήθος τους είναι αδιάντροπο και δόλιο και ακόλαστο. Αυτά τά άπειρα κακά έχουν αυτοί. Όταν μάλιστα ψεύδονται με ευκολία και είναι δόλιοι και γαστρίμαργοι και αργοί, χρειάζεται σφοδρός και πληκτικός λόγος, γιατί ένας τέτοιος άνθρωπος δεν θα μπορούσε να παιδαγωγηθεί με καλωσύνη.  Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-508
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Επειδή (ο Απ.Παύλος) τους κατηγόρησε με οξύτητα και απέδειξε ότι παρανομούν και τους προσέβαλε από πολλές πλευρές, πάλι χαλαρώνει και τους περιποιείται, χρησιμοποιώντας λόγια καλοσύνης. Γιατί, όπως η συνεχής περιποίηση και καλωσύνη εξαχρειώνει έτσι και ο συνεχής αυστηρός διάλογος, κάνει πιο σκληρό τον συνομιλητή. Π.ανθ. Αγ.Ι. Χρυσοστ.Β-511
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Έπειτα για να μην υπερηφανευθεί εκείνος πού διορθώνει τον άλλον, έθεσε και αυτόν κάτω από τον ίδιο φόβο, (της πτώσεως) λέγων ''Σκοπών σεαυτόν, μη και σύ πειρασθής''. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-571
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Αυτός ο τρόπος της θεραπείας είναι άριστος, το να ελέγχει και να συμβουλεύει δηλαδή κανείς και συγχρόνως να δικαιολογεί τη σκέψη και την ενεργειά του. Π.ανθ. Αγ.Ι. Χρυσοστ.Β-537
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Όπως ακριβώς, όταν υπάρχει λυχνάρι φωτίζονται όλοι και δεν μπορεί ο ληστής να μπεί στο σπίτι, έτσι και όταν λάμπει το φώς των καλών σας έργων ξεσκεπάζονται οι πονηροί ελεγχόμενοι από αυτά. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-573
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Όταν πρόκειται να ελέγξουμε, δεν χρειάζεται μόνον θάρρος, αλλά περισσότερο πραότητα παρά θάρρος. Γιατί οι αμαρτωλοί κανένα άνθρωπο δεν αποστρέφονται και δεν μισούν τόσο, όσο αυτόν πού πρόκειται να τους ελέγξει . και επιθυμούν  να πιασθούν από κάποια δικαιολογία, ώστε να αποσκιρτήσουν και να αποφύγουν την επίπληξη. Π.ανθ. Αγ.Ι. Χρυσοστ. Β-548
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Κατηγορεί (ο Απ. Παύλος) και εκείνον που είχε πορνεύσει, καθαρά και ονομαστικά βέβαια ποτέ, υπαινίσσεται όμως αόριστα τον διεφθαρμένο του βίο … Όσον καιρό το πρόσωπο του ενόχου είναι άγνωστο, δεν είναι τόσο βαρύς ο έλεγχος, γιατί όλοι συμμετέχουν στο φόβο πού προκαλεί η επίπληξη, κι έτσι δεν διαπομπεύεται ο κακός. Π.ανθ.Χρυσοστ.Β-556
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Έχει μεγάλη αξία και δύναμη ο έλεγχος, όταν γίνεται χωρίς να τον υποψιάζεται και να θίγεται ο ελεγχόμενος. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-558
Ἀγ.Ἰσαὰκ Σύρου Ὅποιος διορθώνει τὸν ἀδερφό του κατ’ ἰδίαν, θεραπεύει τὴν δική του κακία, καὶ ὅποιος κατηγορεῖ κάποιον δημοσία, χειροτερεύει τὰ δικά του τραύματα. Φ-Ἀγ.Ἰσαὰκ Σύρου 8Γ-107
Ἀγ.Ἰσαὰκ Σύρου Ὅποιος θεραπεύει τὸν ἀδερφό του κρυφά, καθιστᾶ φανερὴ τὴν δύναμι τῆς ἀγάπης του, ἐνῶ ὅποιος τὸν ἐντροπιάζει ἐνώπιον τῶν συντρόφων του, δείχνει τὴν δύναμι τοῦ φθόνου του. Φ-Ἀγ.Ἰσαὰκ Σύρου 8Γ-107
Ἀγ.Ἰσαὰκ Σύρου Φίλος ποὺ ἐλέγχει κρυφὰ εἶναι σοφὸς ἰατρός, ἐνῶ ὅποιος ἰατρεύει ἐνώπιον πολλῶν, στὴν πραγματικότητα ὀνειδίζει. Φ-Ἀγ.Ἰσαὰκ Σύρου 8Γ-109
Αγ.Μάρκος Ερημ Εκείνον που έπαυσε να κάνει το κακό και μετανοεί, να μην τον ελέγχεις. Εάν όμως λές ότι τον ελέγχεις όπως ορίζει ο Θεός, τότε κάνε πρώτα φανερά τά δικά σου κακά. Φ-Αγ.Μάρκου Ερημήτου τ13,19
Αγ.Μάρκος Ερημ Αν θέλεις να πάρεις έπαινο από τους ανθρώπους χωρίς κατάκριση, πρώτα να αγαπήσεις τον έλεγχο για τις αμαρτίες σου. Φ-Αγ.Μάρκου Ερημήτου τ13,25
Ἀγ.Ἐφραίμ. Ἐκεῖνος, ποὺ ἀπὸ πονηρίαν σιωπᾷ, ὅταν ἐλέγχεται, κρύπτει μνησικακίαν εἰς τὴν καρδίαν του·  ἐκεῖνος ὅμως, ποὺ μὲ εἰρήνην καὶ πρᾳότητα ἀπολογεῖται εἰς ὅσα τὸν ἐλέγχουν, αὐτὸς πράγματι εἶναι ἀμνησίκακος. Εὐεργετινός Γ-83
Εἶπε ὁ ἀββᾶς Ποιμήν :  Ἐὰν ἁμαρτήση ἄνθρωπος καὶ ἀρνηθῆ λέγοντας, «δὲν ἁμάρτησα», μὴ τὸν ἐλέγξης· ἀλλιῶς ἀποκόπτεις τὴν προθυμία του. Ἐὰν δὲ τοῦ εἰπῆς, «μὴ στενοχωρῆσαι ἀδελφέ, ἀλλὰ φυλάξου στὸ μέλλον», διεγείρεις τὴν ψυχή του σὲ μετάνοια. Ἀποφθέγματα Γερόντων - ΕΠΕ τομ.1,537
Αγ.Βασίλ.Μέγ. Όποιος εφησυχάζει καί δέν ελέγχει τήν αμαρτία τού αδελφού του, είναι άσπλαγχνος, όπως εκείνος που άφησε το δηλητήριο σ' αυτόν που δάγκωσε το φίδι. Φ-Αγ.Μάξιμου Ομολ.15Ε-265
Αγ.Γρηγ.θεολ. Μεγαλύτερο αγαθό είναι να έλεγθείς από το να ελέγξεις, νομίζω . όσο μεγαλύτερο καλό είναι να απαλαγείς εσύ απ' το κακό, παρά να απαλάξεις τον άλλον.  Φ-Αγ.Μάξιμου Ομολ.15Ε-265

Δεν υπάρχουν σχόλια: