PAGES

ΠΕΡΙ ΗΔΟΝΩΝ

ΠΕΡΙ ΗΔΟΝΩΝ
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Όσοι στα νειάτα τους μεθάνε από τις ηδονές, δεν είναι σε θέση να καταλάβουν το υπερβολικό μέγεθος της δουλείας, στην οποία έχουν περιέλθει. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Γ-77
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Οι ανάρμοστες ηδονές του βίου δεν διαφέρουν καθόλου από τις σκιές και τά όνειρα, γιατί προτού καλά καλά ολοκληρωθεί η πράξη της αμαρτίας, σβύνει η απόλαυση της ηδονής, ενώ η τιμωρία για αυτήν δεν έχει τέλος. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσ.Γ-77

Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Φαίνεται ότι άπειρες ηδονές έλκουν τά μάτια της ψυχής, οι ηδονές των σωμάτων, των χρημάτων, του τρυφηλού βίου, της ραθυμίας, της δόξας, της οργής, της εξουσίας, της φιλαρχίας, κι όλες αυτές φαίνονται ότι φαντάζουν και ότι είναι αξιαγάπητες, ικανές να σύρουν πίσω τους τους δειλούς που δεν λαχταρούν για την αλήθεια . διότι η αλήθεια είναι πολύ σκληρή και δεν έχει τίποτε πού να τέρπει. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Α-417
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Ἡ ἡδονὴ μοιάζει μὲ σκυλί, ἄνθρωπε· ἐὰν τὸ διώξεις, φεύγει, ἐὰν τὸ ταΐσεις, παραμένει. Ἔργα Ἀγ.Ἰ.Δαμασκ. 8,153
Αγ.Γρηγ.θεολ. Πολύ καλύτερο είναι να λυπηθείς λίγο, και να ωφεληθείς τά μέγιστα, παρά να ζημιωθείς το σπουδαιότερο δήλ. τήν ψυχή γιά τήν ηδονή. Αγ.Γρηγ.θεολ.
Μεγ.Βασιλείου. Ἡ ἡδονὴ εἶναι τὸ ἀγκίστρι τοῦ διαβόλου ποὺ σύρει πρὸς τὴν καταστροφή. Ἡ ἡδονὴ εἶναι μητέρα τῆς ἁμαρτίας· ἡ ἡδονὴ εἶναι αὐτὴ ποὺ τροφοδοτεῖ τὸ αἰώνιο σκουλήκι, ἡ ὁποία προσωρινὰ καταπραΰνει ἐκεῖνον ποὺ τὴν ἀπολαμβάνει, ὕστερα ὅμως κάνει τὶς ἀναθυμιάσεις πιὸ πικρὲς ἀπὸ τὴ χολή. Ἔργα Ἀγ.Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 8,143
Αγ.Κλήμης Αλεξ. Τίποτε δέν είναι πιό ολέθριο από τή συνεχή ηδονή τής ψυχής· κινδυνεύει να αποτυφλωθεί από τήν φλόγα τών ηδονών εάν μείνει ανεπηρέαστη από τόν ειλικρινή λόγο. Αγ.Κλήμης Αλεξ.
Ἀγ.Μαξίμου. Ὅπως τὰς ἡμέρας διαδέχονται αἱ νύκτες καὶ τὰ καλοκαίρια οἱ χειμῶνες, ἔτσι καὶ τὴν ἡδονὴν διαδέχονται πόνοι καὶ λύπαι, εἴτε εἰς αὐτὴν τὴν παροῦσαν ζωήν, εἴτε εἰς τὴν μέλλουσαν. Εὐεργετινὸς Β-267
Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου. Νὰ ἐνθυμῆσαι ὅτι σὲ κάθε ἡδονὴ ἀκολουθεῖ ἡ ἀηδία καὶ ἡ πίκρα. Φ-Ἀγ.Ἰσαὰκ Σύρου 8β-325
Ευαγρίου Και κάθε ηδονής βέβαια προηγείται η επιθυμία, ενώ την επιθυμία την γεννά η αίσθηση . γιατί αυτό πού δεν έχει αίσθηση είναι απαλλαγμένο από πάθος. Φ-Ευαγρίου τομ. 11Α,17
Αγ.Μάρκος Ερημ Κάθε σωματική ηδονή προέρχεται από την άνεση που προηγήθηκε . την άνεση δε την γεννά η απιστία. Φ-Αγ.Μάρκου Ερημήτου τ13,77
Αγ.Μάρκος Ερημ Όταν η καρδιά επιδίδεται στις ηδονές, ξεφυτρώνουν από αυτή λογισμοί μολυσματικοί . και από τον καπνό την καιόμενην ύλην επιγινώσκομεν. Φ-Αγ.Μάρκου Ερημήτου τ13,39
Αγ.Μάρκος Ερημ Εκείνος που απόλαυσε τις σωματικές ηδονές πέραν του δέοντος, με εκατονταπλάσιους πόνους θα πληρώσει την περίσσειαν. Φ-Αγ.Μάρκου Ερημήτου τ13,69
Αγ.Νικόδημος Τὰ πλέον ἠδύτερα ἐλκύσματα, καὶ οἱ πλέον ἐρασμιώτεραι δυναστείαι, καὶ οἱ πλέον θεληματικαὶ ἁλυσίδες ὅπου δοκιμάζει ἡ καρδιὰ τοῦ ἀνθρώπου, εἶναι οἱ σωματικαὶ ἠδοναὶ τῶν 5 αἰσθήσεων· ὅθεν ποιὰ δύναμις ἀληθείας δύναται νὰ ἀποδείξει πόσον εἶναι βλαβεραὶ αὐταὶ καὶ πόσον ἀρεσταί; Ἐγὼ εἶμαι βέβαιος, ὅτι ἂν ἡ ἴδια ρητορικὴ ἤθελε σωματωθεῖ, καὶ ἤθελε μεταχειρι-σθεῖ, ὄλας τᾶς μεθόδους της, πάλιν δὲν ἤθελεν ἀποδείξει καθὼς πρέπει τὴν κακίαν τούτων τῶν ἡδονῶν.Διότι ἂν ὁ διάβολός μᾶς ἔδιδε τὸ φαρμάκι του μὲ τὴν ἀλόην, ἢ μὲ κανένα ἄλλο πικρὸ βότανον, δὲν εὐρίσκετο κανεὶς ὅπου νὰ τὸ πιεῖ. Ἀλλὰ ἐπειδὴ καὶ τὸ δίδει μὲ τὸ μέλι τῶν τοιούτων ἡδονῶν δὲν ἔχουν ἀριθμὸν ἐκεῖνοι οἱ ἄφρονες ὅπου τρέχουν εἰς τὸ ποτήριόν του, καὶ συρόμενοι ἀπὸ ἐκείνην τὴν ὀλίγην γλυκήτητα ὅπου ἔχει εἰς τὰ χείλη πίνουν γελῶντες τὸν θάνατον. Πνευματικά Γυμνάσματα-403
Αγ.Νικόδημος Ἡδονὲς δὲ ὅταν λέγω ὁμιλῶ διὰ τὰς σαρκικᾶς δήλ. πορνείας, μοιχείας, ἀρσενοκοιτίας, μαλακίας, καὶ τὰ λοιπὰ ὑπογάστρια πάθη· διότι αὐταὶ εἶναι μία κακία ὅπου ὁμιλεῖ ἀπὸ λόγου της, χωρὶς νὰ τὴν ἀποδείξουμε ἐμεῖς· καὶ κάθε ἕνας βλέπει, ὅτι, ἡ ἀκαθαρσία καὶ ἀσέλγεια τῶν σαρκικῶν ἡδονῶν, μὲ τὸ νὰ τυφλώνει τὸν νοῦν μας, καὶ νὰ προσκολλᾷ τὴν καρδιά μας εἰς τὰ παρόντα πράγματα περισσότερον ἀπὸ κάθε ἄλλην ἁμαρτίαν, νὰ ἐμποδίζει δὲ περισσότερον ἀπὸ ἄλλας ἁμαρτίας τὴν σωτηρίαν ὅλων κοινῶς τῶν ἀνθρώπων. Ὅθεν ἀληθεύει ἐκεῖνον τὸ περίφημον ἀπόφευγμα ὅπου εἶπεν ἕνας ἐνάρετος, ὅτι ἐξ αἰτίας αὐτῆς τῆς κακίας, ἔξω ἀπὸ τὰ βρέφη ὀλίγοι φθάνουν εἰς τὸν παράδεισον. Πνευματικά Γυμνάσματα-403
Αγ.Νικόδημος Οἱ ἡδονὲς ὅπου ἐγὼ ἔχω ἐδῶ νὰ ἀποδείξω, καὶ νὰ ἀποτινάξω ἀπὸ ἐσένα ἀδελφέ, εἶναι οἱ πολυϋπνίαι, οἱ ἀναπαύσεις, τὰ φαγητά, τὰ ποτά, τὰ καλὰ φορέματα, τὰ καλὰ καὶ μαλακὰ στρώματα, τὰ ξεφαντώματα, καὶ ἁπλῶς εἰπείν, αἰ ἠδοναὶ ὅπου ὀνομάζονται τῶν αἰσθήσεων, τὰς ὁποίας μεταχειρίζονται οἱ περισσότεροι ἄνθρωποι, εἰς τους ὁποίους φαίνεται ὅτι δὲν ἐκηρύχθει ὁ παγγενὴς ἐκεῖνος νόμος· τὸ νὰ γεννῶνται δήλ. καὶ νὰ ζοῦν μὲ κόπον καὶ μόχθον καὶ ἱδρῶτα εἰς τοῦτον τὸν κόσμον καθὼς εἶναι γεγραμμένον «ἐν ἰδρώτι τοῦ προσώπου σου φαγῆ τὸν ἄρτον σου» (Γέν. 3,19). Καὶ πάλιν «ἄνθρωπος γεννᾶται κόπω» (Ἰὼβ 5,7). Πνευματικά Γυμνάσματα-404
Αγ.Νικόδημος Διότι αὐτοὶ ἀφοῦ δώσουν εἰς τὸν ὕπνον ἐπάνω εἰς μαλακὰ στρώματα ἕνα πολὺ μέρος τῆς ἡμέρας, τὸ ὑπόλοιπο τὸ δίδουν εἰς συμπόσια, εἰς συναναστροφές, εἰς ξεφαντώματα, εἰς τραγούδια, εἰς παιγνίδια, εἰς κωμῳδίας, εἰς περιπάτους, καὶ εἰς πανυγύρεις, χωρὶς νὰ ἀφήνουν ποτὲ νὰ τοὺς ξεφύγει καμμία ἡδονή, ὅπου οἱ διάφοροι καιροὶ τοῦ χρόνου μὲ διάφορους τρόπους προσφέρουν σὲ αὐτούς. Μὲ ὅλον τοῦτο, αὐτὴ ἡ ζωὴ ὅπου εἶναι γεμάτη ἀπὸ τρυφᾶς, ἀσωτίας, καὶ ματαιότητας, ἀπὸ ἐφευρέματα πάντοτε περισσότερα, διὰ ξεφαντῶματα, φαίνεται εἰς αὐτούς, ἡ πλέον ἀθωοτέρα καὶ καλλιτέρα ζωὴ τοῦ κόσμου. Καὶ ἂν τύχει νὰ ἀκούσουν κάποιον νὰ τοὺς κατακρίνει, τὸν κατηγοροῦν ὡς ἀγροῖκον ἄνθρωπον καὶ χωρικὸν καὶ λέγουν πὼς αὐτὸς ζητᾷ νὰ μεταβάλει τὰς πολιτείας εἰς ἐρήμους, καὶ νὰ κάνει τοὺς κοσμικοὺς καλογήρους καὶ ἀσκητᾶς. Ἀλλὰ ἀνίσως αὐτοὶ καὶ ἔχουν δίκαιον εἰς αὐτὰ ὅπου λέγουν, ἔχει ἄδικον λοιπὸν ὁ Ἰησοῦς Χριστός; Ἔχει ἄδικον λοιπὸν τὸ Ἅγιον Πνεῦμα ὅπου μας δείχνει εἰς τὴν θείαν Γραφήν, ὅλα τὰ ἐνάντια; Πνευματικά Γυμνάσματα-404
Αγ.Νικόδημος Ὁ Θεός μας ὁμιλεῖ διὰ στόματος τοῦ δικαίου Ἰὼβ μὲ τοιοῦτον τρόπον «τὰ δὲ παιδὶα αὐτῶν προσπαίζουσιν, ἀναλαβόντες ψαλτήριον καὶ κιθάραν, καὶ εὐφραίνονται φωνὴ ψαλμοῦ, συνετέλεσαν δ’ ἐν ἀγαθοὶς τὸν βίο αὐτῶν, ἐν δὲ ἀναπαύσει ᾅδου ἐκοιμήθησαν» (Ἰὼβ 21,13). Χαίρονται λέγει εἰς τὰ παιγνίδια, ἐφραίνονται εἰς τὰ τραγούδια, περνοῦν τὸν καιρὸν μὲ ξεφαντώσεις καὶ ἔξαφνα εἰς μίαν στιγμὴν πηγαίνουν εἰς τὸν ἄδην. Τοιουτοτρόπως μᾶς ὁμιλεῖ καὶ διὰ τοῦ Ἠσαϊου «μετὰ κιθάρας καὶ ψαλτηρίου καὶ τυμπάνων καὶ αὐλῶν τὸν οἶνον πίνουσι καὶ τὰ ἔργα Κυρίου οὐκ ἐμβλέπουσι» (Ησ. 5,12). Πλέον δὲ φανερώτερά μας λέγει ἡ ἔνσαρκος σοφία μὲ τὸ ἴδιον στόμα τῆς «ἀλλοίμονον εἰς ἐσᾶς τοὺς πλουσίους ὅπου ἔχετε ἐδῶ τὴν ἀναπαυσίν σας». Ἀλοίμονον εἰς ἐσᾶς ὅπου χορταίνεται ἀπὸ κάθε ἡδονήν. Ἀλλοίμονον εἰς ἐσᾶς ὅπου γελᾶτε τώρα. Ἀλλοίμονον εἰς ἐσᾶς ὅπου ἐπαινεῖσθε καὶ τιμάσθε ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους. (Λούκ. 6,24) Πνευματικά Γυμνάσματα-405
Αγ.Νικόδημος Ἐσὺ μὲν λέγεις ὅτι, τί κακὸν εἶναι τὸ νὰ χαίρεται κανεὶς καὶ νὰ ἐφραίνεται; Τί κακὸν εἶναι τὸ νὰ ζητεῖ κάθε λογὴς ξεφάντωμα; Τὸ νὰ ἐνδύεται ἀρχοντικὰ καὶ μεγαλοπρεπῶς; Τὸ νὰ ἐξοδεύει τὴν ζωὴν εἷς τᾶς τρυφᾶς; Φθάνει νὰ μὴν κάνει ἄλλην ἁμαρτίαν ἢ ἀδικίαν ἢ ἀσέλγειαν. Ὁ δὲ Ἰησοῦς Χριστὸς λέγει φανερά, ὅτι αὐτὸς ὁ τρόπος τῆς ζωῆς εἶναι μίαν ἑτοιμασίαν διὰ τὴν κόλασιν, τὴν ὁποίαν κόλασιν τὴν σημειώνει μὲ ἐκεῖνο τὸ οὐαί, οὐαὶ καὶ ἀλλοίμονον ὅπου λέγει. Πνευματικά Γυμνάσματα-405
Αγ.Νικόδημος Η νοητή ηδονή, αυτή κυρίως είναι και λέγεται ηδονή, κατά τον Αγ.Κάλλιστον . διά τι και εν τη απολαύσει αυτής, και μετά την απόλαυσιν, προξενεί χαράν. Συμβουλ. Εγχειρίδιον-59
Αγ.Νικόδημος Η αισθητή και κατά σάρκα ηδονή, δεν είναι, ούτε λέγεται ηδονή, αλλά ψεύδεται το εαυτής όνομα . διότι και εν τη απολαύσει αυτής, και μετά την απόλαυσιν, λύπην είς την καρδία προξενεί. Συμβουλ. Εγχειρίδιον-59
Ἀγ. Ἰωάννης Δαμασκηνὸς. Ἄλλαι ἀπὸ τὰς ἡδονὰς εἶναι ψυχικαὶ καὶ ἄλλαι σωματικαὶ.  Καὶ ψυχικαὶ βέβαια εἶναι ὅσαι ἀνήκουν ἀποκλειστικῶς εἰς τὴν ἰδίαν τὴν ψυχήν, ὅπως αἱ σχετικαὶ μὲ τὰς ἐπιστήμας καὶ μὲ τὴν θεωρητικὴν γνώσιν, ἐνῶ σωματικαὶ εἶναι αὐταὶ τὰς ὁποίας ἀπολαμβάνει ἀπὸ κοινοῦ ἡ ψυχὴ καὶ τὸ σώμα, καὶ δι’αὐτὸ ὁνομάζονται σωματικαὶ ὅσαι ἔχουν σχέση μὲ τὰς τροφὰς καὶ τὰς σαρκικὰς ἐπαφὰς καὶ τὰ παρόμοια. ἀλλὰ δὲν θὰ μπορούσε νὰ εὕρη κανεὶς ἰδιαιτέρας ἀπολαύσεις ἀποκλειστικῶς τοῦ σώματος. ΕΠΕ Ἀγ.Ἰωαν. Δαμασκηνου ἔργα τομ. 1 σελ. 221 
Ἀγ. Ἰωάννης Δαμασκηνὸς. Ἐπίσης ἀπὸ τὰς ἡδονὰς ἄλλαι εἶναι ἀληθεῖς καὶ ἄλλαι ἀπατηλαί· καὶ αὐταὶ ποὺ ἀνήκουν ἀποκλειστικῶς εἰς τὴν διάνοιαν προέρχονται ἀπὸ τὴν ἐπιστήμην καὶ τὴν θεωρητικὴν γνώσιν, αἱ ἡδοναὶ ὅμως εἰς τὰς ὁποίας συμμετέχει τὸ σώμα προέρχονται ἀπὸ τὰς αἰσθήσεις. ΕΠΕ Ἀγ.Ἰωαν. Δαμασκηνου ἔργα τομ. 1 σελ. 221 
Ἀγ. Ἰωάννης Δαμασκηνὸς. Καὶ ἀπὸ τὰς ἡδονὰς εἰς τὰς ὁποίας συμμετέχει τὸ σῶμα, ἄλλαι εἶναι φυσικαὶ καὶ  συγχρόνως ἀπαραίτητοι, ἄνευ τῶν ὁποίων εἶναι ἀδύνατον νὰ ζεῖ κανείς, ὅπως εἶναι οἱ τροφὲς ποῦ ἀναπληρώνουν τὶς ἀνάγκες καὶ τὰ ἀπαραίτητα ἐνδύματα. ΕΠΕ Ἀγ.Ἰωαν. Δαμασκηνου ἔργα τομ. 1 σελ. 221 - 223
Ἀγ. Ἰωάννης Δαμασκηνὸς. Ἐνῶ ἄλλαι εἶναι φυσικαὶ ἀλλὰ δὲν εἶναι ἀπαραίτητοι, ὅπως εἶναι αἱ φυσικαὶ καὶ νόμιμοι σαρκικαὶ ἐπαφαί (διότι αὐταὶ συντελοῦν στὴν διατήρησιν ὅλου τοῦ ἀνθρωπίνου γένους, εἶναι ὅμως δυνατὸν νὰ ζεῖ κανεὶς καὶ παρθενικὸν βίον μακριὰ ἀπὸ αὐτάς). ΕΠΕ Ἀγ.Ἰωαν. Δαμασκηνου ἔργα τομ. 1 σελ. 223 
Ἀγ. Ἰωάννης Δαμασκηνὸς. Ἄλλαι πάλιν ἡδοναὶ οὔτε ἀπαραίτητοι εἶναι οὔτε φυσικαί, ὅπως ἡ μέθη, ἡ ἀκολασία καὶ ὁ χορτασμὸς ποὺ ξεπερνᾷ τὴν φυσικὴν ἀνάγκην. Διότι οὔτε εἰς τὴν διατήρησιν τῆς ζωῆς μας συντελοῦν, οὔτε εἰς τὴν συνέχισην τοῦ ἀνθρωπίνου γένους. Ἀντιθέτως προξενοῦν μᾶλλον καὶ βλάβην. ΕΠΕ Ἀγ.Ἰωαν. Δαμασκηνου ἔργα τομ. 1 σελ. 223  

Δεν υπάρχουν σχόλια: