PAGES

Τρίτη 20 Ιουνίου 2000

ΠΕΡΙ ΕΜΠΟΔΙΖΟΝΤΩΝ ΤΟΥΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ ΤΗΝ ΑΡΕΤΗΝ

ΠΕΡΙ ΕΜΠΟΔΙΖΟΝΤΩΝ ΤΟΥΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ ΤΗΝ ΑΡΕΤΗΝ
Νικηφόρου Θεοτόκη. Ὑπάρχουν τινὲς ἄνθρωποι, οἵτινες ὄχι μόνον δὲν συνεργοῦν εἰς τὰ καλὰ ἔργα, ἀλλὰ καὶ ἐμποδίζουν αὐτά· αὐτὴ δὲ εἶναι ἡ μεγάλη καὶ ἐπιβλαβὴς ἁμαρτία, περὴ τῆς ὁποίας ἐγὼ ὁμιλῶ. Πολλὰ εἶναι τῆς ἁμαρτίας ταύτης τὰ αἴτια, ἡ ἀπροσεξία, ἡ ἀσυλλογιστία, ὁ φθόνος, ἡ φιλοδοξία, ἡ ζηλοτυπία, ἡ φιλαυτία, καὶ ἄλλα μυρία πάθη. Πολλὰ ἐπίσης εἶναι καὶ τὰ μέσα τὰ ὁποῖα χρησιμοποιοῦνται· ἡ συμβουλή, ὁ ἔλεγχος, ὁ ἐμπαιγμός, ἡ κατάκρισις, οἱ φοβερισμοί, τὰ δεσμά, τὰ βασανιστήρια· καὶ οἱ καιροὶ δὲ δουλεύουν εἰς αὐτήν, διότι γίνεται καὶ πρὸ τοῦ καλοῦ ἔργου καὶ μετὰ τὸ καλὸν ἔργον. Κυριακοδρόμιον. Τομ. Α. σελ. 305

Νικηφόρου Θεοτόκη. «Οὐ φιμώσεις βοῦν ἀλοῶντα»· μὴ στενοχωρήσῃς, μὴ δυναστεύσῃς, μὴ ἐμποδίσῃς δι’ οὐδενὸς τρόπου τὸν ἄνθρωπον, ὅστις ἐργάζεται τὸ καλὸν ἔργον, ἀλλὰ συνέργησον, βοήθησον, προστάτευσον αὐτὸν ὅσον δύνασαι. Κυριακοδρ. Α-308
Νικηφόρου Θεοτόκη. Διάβολος δὲ καὶ σατανᾶς οὐδεὶς ἄλλος ἁμαρτωλὸς ὠνομάσθη, εἰμὴ ὁ τῶν καλῶν ἔργων ἐμπόδιος. Μόνη αὐτὴ ἡ ἁμαρτία ἀποχωρίζει τὸν ἄνθρωπον ἀπὸ τοῦ ἀριθμοῦ τῶν ἀνθρώπων καὶ συγκαταλέγει αὐτόν, ἔτι ζῶντα, εἰς τὸν κατάλογον τῶν δαιμόνων· αὐτὴ ἡ ἁμαρτία μεταβάλλει τὸν ἄνθρωπον, τὸ ἠγαπημένον τοῦ Θεοῦ πλάσμα, εἰς Διάβολον τὸν ἀποστάτην καὶ θεομίσητον. Κυριακοδρόμιον. Τομ. Α. σελ. 309
Νικηφόρ. Θεοτόκη. Ὁ ἀνὴρ ἐμποδίζει τὴν γυναῖκα ἀπὸ τῆς προσευχῆς, ἀπὸ τῆς ἐλεημοσύνης, ἀπὸ τῆς νηστείας, καὶ τὸ ἀνάπαλιν, ἡ γυνὴ ἐμποδίζει πολλάκις τὸν ἄνδρα αὑτῆς ἀπὸ τῆς ἐργασίας τῶν καλῶν ἔργων· οὐδεὶς δὲ ἐκ τῶν δύο αἰσθάνεται πόσον ἁμαρτάνει ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ κοιμῶνται καὶ οἱ δύο ἥσυχοι τῆς ἁμαρτίας τὸν ὕπνον. Κυριακοδρόμιον. Τομ. Α. σελ. 310
Νικηφόρου Θεοτόκη. Πολλάκις τὰ τέκνα ἐκλέγουν, ὅπως ἡ Μαρία, τὴν ἀγαθὴν μερίδα, θέλουν ἵνα ἐγκαταλείψωσι τὸν κόσμον καὶ ὅλως δι’ ὅλου ἀφιερωθῶσιν εἰς τὸν Θεόν· τότε λοιπὸν οἱ γονεῖς γίνονται δαίμονες· στεναγμοί, ἐλεεινολογήματα, δάκρυα, ἐνίοτε καὶ δολιότητες καὶ φοβερισμοὶ καὶ βίαι καὶ ἐμπόδια, ὅσα δύνασαι νὰ στοχασθῇς· ἔπειτα νικήσαντες τὴν κακὴν νίκην, οὐδόλως ὑπολογίζοντες τὴν ἁμαρτίαν τὴν ὁποίαν ἔπραξαν, χαίρουν καὶ ἀγάλλονται. Κυριακοδρόμιον. Τομ. Α. σελ. 310
Νικηφόρου Θεοτόκη. Ἄλλοτε μὲν οἱ συγγενεῖς, ἄλλοτε δὲ οἱ φίλοι, ἄλλοτε οἱ γείτονες, ἐνίοτε καὶ αὐτοὶ οἱ ἐκκλησιαστικοὶ ἤ διὰ συμβουλῆς ἤ διὰ κολακείας ἤ διὰ φοβερισμῶν ἤ δι’ ἄλλων παντοίων τρόπων φιμοῦσι τὸν βοῦν τὸν ἀλοῶντα, δηλαδὴ πλέκουν ἐμπόδια εἰς τὸν ἐργαζόμενον τὰ καλὰ ἔργα. Κυριακοδρόμιον. Τομ. Α. σελ. 310
Νικηφ. Θεοτόκη. Πανάθλιε ἄνθρωπε! Πῶς δὲν φρίττεις ταῦτα πράττων; Εἰς τοὺς κοσμικοὺς ἀγῶνας, ὅστις μὲν νικήσῃ ἔχει κέρδος, ὅστις δὲ νικηθῇ ἔχει ζημίαν· σὺ δὲ εἰς τὸν τοιοῦτον σατανικὸν ἀγῶνά σου, κἄν τε νικηθῇς, κἄν τε νικήσῃς, μένεις ζημιωμένος. Μάλιστα ὅταν νικήσῃς, τότε βλάπτεσαι περισσότερον· διότι, ἐὰν μὲν νικηθῇς ὑπὸ τῆς ἀνδρείας καὶ τῆς καρτερότητος τοῦ ἐργαζομένου τὴν ἀρετὴν καὶ οὐδὲν κατορθώσωσι τὰ ἐμπόδιά σου, ἁμαρτάνεις, ὡς θελήσας καὶ ἐπιχειρήσας νὰ πράξῃς τοιοῦτον θεο-στυγὲς ἔργον· ἐὰν δὲ νικήσῃς τουτεστι καταπείσῃς τὸν ἄνθρωπον καὶ ἐμποδίσῃς αὐτὸν ἀπὸ τῆς ἀρετῆς, τότε δὲν ἁμαρτάνεις μόνον σύ, ἀλλὰ καὶ αὐτός, ὡς καταλιπὼν τὴν ἀρετὴν διὰ τῆς προτροπῆς σου· ὅθεν ἔχεις διπλῆν τὴν ἁμαρτίαν. Κυριακοδρ. Α-310
Νικηφόρου Θεοτόκη. Οὔτε ὁ Ἐλύμας ἐνίκησεν οὔτε ὁ Πέτρος· διότι ὁ μὲν ἀνθύπατος, μὴ πεισθεὶς εἰς τὰς τοῦ Ἐλύμα συμβουλὰς ἐπίστευσεν εἰς τὸ κήρυγμα τοῦ Παύλου, ὁ δὲ Ἰησοῦς μὴ πεισθεὶς εἰς τὰ ἐπιτίμια τοῦ Πέτρου, παρέδωκεν ἑαυτὸν εἰς τὸ πάθος καὶ τὸν θάνατον. Καὶ ὁ Ἐλύμας, λέγω, καὶ ὁ Πέτρος ἐνικήθησαν καὶ οὐδὲν κατώρθωσαν· καὶ ὅμως τὸν μὲν Ἐλύμαν ὠνόμασεν ὁ Παῦλος υἱὸν τοῦ Διαβόλου, τὸν δὲ Πέτρον ὁ Ἰησοῦς Σατανᾶν. Ὅταν δὲ σὺ νικᾷς καὶ πείθῃς τὸν ἄνθρωπον ὅπως ἐγκαταλείψῃ τὴν ἀρετήν, τότε ποῖον πρέπει εἰς σὲ ὄνομα; καὶ ποῖον ἄλλο μᾶλλον μισητὸν καὶ ἀποτρόπαιον τοῦ ὀνόματος τοῦ Διαβόλου καὶ τοῦ Σατανᾶ; Κυριακοδρόμιον. Τομ. Α. σελ. 310-311
Νικηφόρου Θεοτόκη. Οἱ τοιοῦτοι συγγενεῖς, οἱ ἐμποδίζοντες τὰ καλὰ ἔργα, εἶναι ὁ ὀφθαλμὸς ὁ δεξιὸς καὶ ἡ χεὶρ ἡ δεξιά, περὶ τῶν ὁποίων εἶπεν ὁ Θεάνθρωπος· «Εἰ δὲ ὁ ὀφθαλμός σου ὁ δεξιὸς σκανδαλίζει σε, ἔξελε αὐτὸν καὶ βάλε ἀπὸ σοῦ· καὶ εἰ ἡ δεξιά σου χεὶρ σκανδαλίζει σε, ἔκκοψον αὐτὴν καὶ βάλε ἀπὸ σοῦ» (Αὐτόθι ε΄, 29-30). Οὗτοι εἶναι ἐκεῖνοι οἱ οἰκιακοί, περὶ τῶν ὁποίων εἶπεν ὁ Σωτὴρ ἡμῶν· «Καὶ ἐχθροὶ τοῦ ἀνθρώπου οἱ οἰκιακοὶ αὐτοῦ» (Αὐτόθι ι΄, 36). Κυριακοδρόμιον. Τομ. Α. σελ. 311
Ἀγ.Ἀναστασίου Σιναΐτου. Τίποτε δὲν ὁδηγεῖ ὁπωσδήποτε στὴν κόλαση, ὅσο τὸ νὰ παρακωλύει καὶ νὰ ἐμποδίζει κάποιος τὴ σωτηρία σὲ ἐκείνους ποὺ θέλουν νὰ σωθοῦν, καὶ τὸ νὰ κάνει πολλοὺς ζηλωτὲς τῶν δικῶν σου κακῶν. Γιατὶ ἡ ἀπώλεια αὐτῶν ποὺ τοὺς ἄκουσαν καὶ τοὺς μιμήθηκαν, προστίθεται στὴν τιμωρία αὐτοῦ ποὺ τοὺς δίδαξε. Φ-Ἀγ.Ἀναστασίου Σιναΐτου τ13β-87-89
Ἀγ.Νείλου. Μὴ πεῖς, δὲν μπορῶ νὰ τηρήσω τὴν ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ ἐξαιτίας τοῦ πατέρα ἢ τῆς μητέρας ἢ τῆς γυναίκας ἢ τῶν παιδιῶν ἢ κάποιου ἄλλου, γιατὶ δὲ θὰ σὲ γλυτώσουν ἐκεῖνοι ἀπὸ τὴν ὀργὴ ποὺ ἀναμένεται νὰ ρθεῖ καὶ ἀπὸ τὸ ἀθάνατο σκουλήκι. Ὁ καθένας ποὺ εἶναι ἀντίθετος στὸ νὰ ἐπιτύχεις τὸν Θεὸ καὶ τὶς ἀρετές, νὰ εἶναι σιχαμερὸς καὶ μισητός. Μὲ αὐτὸν δὲν εἶναι καλὸ οὔτε νὰ τρῶς μαζί του. Φ-Ἀγ.Νείλου ΕΠΕ 11β-387

Δεν υπάρχουν σχόλια: