PAGES

Τρίτη 20 Ιουνίου 2000

ΠΕΡΙ ΕΚΟΥΣΙΟΥ ΚΑΙ ΑΚΟΥΣΙΟΥ

ΠΕΡΙ ΕΚΟΥΣΙΟΥ ΚΑΙ ΑΚΟΥΣΙΟΥ
Μεγ.Βασιλείου. Η εκούσια λύπη είναι πιό αξιόλογη από τήν ακούσια χαρά.  Φ-Αγ.Μάξιμου Ομολ.15Ε-395
Μεγ.Βασιλείου. Η βία και ο φόβος ποτέ δέν θα μπορούσαν να γίνουν δημιουργοί αρετής. Γιατί τα καλά είναι εθελούσια, όχι καρποί ανάγκης.  Φ-Αγ.Μάξιμου Ομολ.15Ε-395

Μεγ.Βασιλείου. Ἀπὸ τὰ ἁμαρτήματα ἄλλα εἶναι ἀθέλητα, καὶ ἄλλα γίνονται μὲ κακὴ σκέψη. Ἂς ὑποθέσουμε δηλαδὴ ὅτι αὐτὴ ποὺ κρίνεται εἶναι ἡ πορνεία, καὶ ἔχουμε δύο πόρνες· ἀλλ’ ἡ μία ἔχει πωληθεῖ σὲ πορνοβοσκὸ καὶ βρίσκεται ἀπὸ ἀνάγκη στὸ κακό, προσφέροντας τὴν ἐργασία τοῦ σώματός της στὸν πονηρὸ κύριό της, ἐνῶ ἡ ἄλλη παραδίνει τὸν ἑαυτό της στὴν ἁμαρτία μὲ τὴ θέλησή της χάριν τῆς ἡδονῆς. Ἀλλιῶς λοιπὸν συγχωροῦνται τὰ ἀκούσια ἁμαρτήματα, καὶ ἀλλιῶς καταδικάζονται τὰ ἁμαρτήματα ποὺ γίνονται μὲ κακὴ πρόθεση. Ἔργα Ἀγ.Ἰ.Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 7,251-253
Ἀγ.Γρηγ.θεολ. Ότι είναι εκούσιο είναι πίο μόνιμο και πιό ασφαλές. Το ακούσιο είναι εκείνου πού εξαναγκάζει, ενώ το εκούσιο δικό μας. Και αυτό είνα δείγμα τής επιείκειας τού Θεού, ενώ το άλλο εξουσίας τυραννικής. Φ-Αγ.Μάξιμου Ομολ.15Ε-395
Ἀγ.Γρηγ.θεολ. Τὸ ἀκούσιο ἐκτὸς τοῦ ὅτι εἶναι τυραννικό, δὲν εἶναι οὔτε ἐπαινετὸ οὔτε μόνιμο. Διότι αὐτὸ ποὺ βιάζεται ἐνεργεῖ συνήθως σὰν τὸ φυτὸ ποὺ τραβιέται βίαια μὲ τὰ χέρια, καὶ ὅταν ἀφήνεται ἐπανέρχεται πάλι στὸν ἑαυτό του. Ἐνῶ αὐτὸ ποὺ γίνται μὲ τὴ θέλησή του εἶναι νόμιμο καὶ ἀσφαλές, διότι διατηρεῖται μὲ τὸ δεσμὸ τῆς εὔνοιας. Ἔργα Ἀγ.Ἰ.Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 6,321
Ἀγ.Γρηγ.θεολ. Τὸ μυστήριο τῆς εὐσεβείας εἶναι γι’ αὐτοὺς ποὺ θέλουν καὶ ὄχι ποὺ ἐξαναγκάζονται. Ἀγ.Ἰ.Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 6,323
Κλήμεντος Ἀλεξανδρέως. Ἐκεῖνο ποὺ γίνεται χωρὶς τὴ θέλησή μας δὲν δικάζεται. Καὶ εἶναι δύο εἰδῶν αὐτό, ἐκεῖνο ποὺ γίνεται ἀπὸ ἄγνοια καὶ ἐκεῖνο ποὺ γίνεται μὲ ἐξαναγκασμό. Ἔργα Ἀγ.Ἰ.Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 7,253
Κλήμεντος Ἀλεξανδρέως. Περισσότερο ἀπὸ ὅλα στοὺς Χριστιανοὺς δὲν ἐπιτρέπεται μὲ ἐξαναγκασμὸ νὰ ἐπανορθώνουν τὰ πταίσματα τῶν ἁμαρτημάτων. Διότι ὁ Θεὸς δὲν στεφανώνει ἐκείνους ποὺ ἀπὸ ἀνάγκη ἀπομακρύνονται ἀπὸ τὴν κακία, ἀλλὰ αὐτοὺς ποὺ τὸ κάνουν μὲ τὴ θέλησή τους. Ἔργα Ἀγ.Ἰ.Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 6,323
Ἀγ.Διδυμος Αλεξ. Τα ακούσια αμαρτήματα και ο νόμος τα συγχωρεί και ο Θεός τα παραβλέπει, επειδή είναι φιλάνθρωπος, και δέν είναι σκληρός ούτε καί γιά τα ακούσια. Φ-Αγ.Μάξιμου Ομολ.15Ε-397
Αγ.Μάρκος Ερημ Αν κάθε ακούσιο έχει την αιτία του από τά εκούσια, κατά τη Γραφή, κανείς δεν είναι τόσο εχθρός του ανθρώπου, όσο αυτός του εαυτού του τυγχάνει. Εκούσιον λέει τον λογισμό, καὶ ακούσια τά συμβάντα. Φ-Αγ.Μάρκου Ερημήτου τ13,65
Αγ.Μάρκος Ερημ Οι ακούσιοι λογισμοί δημιουργούνται από πρόηγούμενη αμαρτία, ενώ οι εκούσιοι από το αυτεξούσιο θέλημα, ώστε αίτιοι είναι των προτέρων οι δεύτεροι. Φ-Αγ.Μάρκου Ερημήτου τ13,83
Αγ.Μάρκος Ερημ Αυτός που εκουσίως με τα θλιβερά εκπαιδεύεται, υπό των ακουσίων λογισμών δεν κυριεύεται, ενώ εκείνος που δεν δέχεται τά πρώτα, αιχμαλωτίζεται από τά δεύτερα και χωρίς την θέλησή του. Φ-Αγ.Μάρκου Ερημήτου τ13,87
Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου.Ὑπάρχει ἁμαρτία ποὺ διαπράττεται ἀπὸ ἀσθένεια, στὴν ὁποία ὁ ἄνθρωπος σύρεται ἀκουσίως· ὑπάρχει ἁμαρτία ποὺ διαπράττεται ἑκουσίως, ἀπὸ ἀνοησία· ὑπάρχει πάλι ἁμαρτία ἡ ὁποία διαπράττεται περιστασιακῶς ἤ συνεχῶς ἤ ἀπὸ τὴν ἕξι στὸ κακό. Αὐτοὶ οἱ τρόποι καὶ τὰ εἴδη τῶν ἁμαρτιῶν, ἄν καὶ ὅλοι εἶναι ἀξιόμεμπτοι, κατὰ σύγκρισι εὑρίσκονται ὁ ἕνας μεγαλύτερος τοῦ ἄλλου ὡς πρὸς τὴν τιμωρία τους. Φ-Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου. τ8β-175

Δεν υπάρχουν σχόλια: