PAGES

Τρίτη 20 Ιουνίου 2000

ΠΕΡΙ ΕΝΔΥΜΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΛΛΩΠΙΣΜΟΥ ΓΥΝΑΙΚΩΝ

ΠΕΡΙ ΕΝΔΥΜΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΛΛΩΠΙΣΜΟΥ ΓΥΝΑΙΚΩΝ
Αγ.Βασίλ.Μέγ. Δεν πρέπει οι γυναίκες να βάζουν κοσμήματα πρός καλλωπισμό τους, αλλά να φροντίζουν μόνο γιά τίς καλές πράξεις, αυτές να πιστεύουν ότι είναι τα κοσμήματα τών χριστιανών γυναικών. Αγ.Βασίλ.Μέγ.
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Ο Απ.Παύλος απευθυνόμενος πρός τις κοσμικές γυναίκες, όχι μόνον απαγορεύει να φορούν χρυσαφικά, αλλά δεν επιτρέπει να φορούν ούτε πολυτελή ενδύματα. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Γ-320

Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Ποιό το οφελός σου από τα χρυσαφικά γυναίκα; Για να φαίνεσαι όμορφη και ωραία; Το χρυσάφι δεν συντελεί καθόλου στην ομορφιά της ψυχής σου. Γίνε όμορφη στη ψυχή και θα είσαι ποθητή και στο σώμα.   Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Γ-325
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Δεν θέλει ο Νυμφίος Χριστός να στολίζεσαι και να καλλωπίζεσαι έτσι, αλλά έδωσε εντολή όλη η δόξα Του να αποταμιεύεται στην ψυχή σου. Σύ όμως, παραμελώντας την ψυχή σου, στολίζεις ποικιλοτρόπως τη λάσπη και τη στάχτη (στα οποία θα καταλήξει το σώμα σου), προσελκύοντας έτσι ακόλαστους εραστές και μεταβάλλοντας, όλους εκείνους πού σε βλέπουν με ακόλαστο βλέμα σε μοιχούς. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-689
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Τι  κάνεις καλλωπίζεσαι γυναίκα; Για να αρέσεις σε ποιόν; Στον άνδρα σου; Κακή η φροντίδα σου, αν πρόκειται μ' αυτόν τον τρόπο να αρέσεις στον άνδρα σου. Πώς λοιπόν θα του αρέσω; Με την σεμνότητά σου. Με ποιόν άλλον τρόπο θα του αρέσω; Με την επιείκεια και την ανεκτικότητά σου, με τη φιλοσοφημένη ζωή σου και την καρτεριτηκότητά σου, με την πραότητα και την αγάπη σου, με την ομόνοια και την αρμονική συνεργασία. Αυτά είναι τά στολίδια σου γυναίκα. Αυτές οι αρετές σου φέρνουν ομόνοια. Με τά κοσμήματά σου όχι μόνο δεν είσαι αρεστή, αλλά γίνεσαι και κουραστική στον άνδρα σου. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσ.Β-191
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Πίστεψέ με γυναίκα, κι αν ακόμη ο άνδρας σου είναι σε άπειρο βαθμό άσωτος και ακρατής, αυτά θα τον προσε-λκύσουν οπωσδήποτε, η υποχωτητικότητα, η σεμνότητα, η ταπεινοφροσύνη, η οικονομία, η λιτότητα. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-191
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Οι γυναίκες με ακάλυπτο το κεφάλι στέκονται χωρίς ντροπή και μιλούν στον κόσμο με τόσο επιμελημένη αδιαντροπιά, χύνοντας στις ψυχές των ακροατών τους κάθε αυθάδεια και ασέλγεια. Και μία φροντίδα έχουν, να ξεριζώσουν εντελώς κάθε σωφροσύνη από την ψυχή και να ντροπιάσουν την φύση και να γεμίσουν την επιθυμία από τον πονηρό δαίμονα. Π.ανθ. Αγ.Ι. Χρυσοστ.Β-196
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Πράγματι, όταν δείς μία παρθένο να έχει πολλές πτυχές (πιέτες) στα ενδύματά της, να σύρει τον χειτόνα της, να διεγείρει την ηδονήν  στους άνδρες μα το βαδισμά της, με τη φωνή, με τα μάτια και με την στολήν της να κερνάει ποτήρι με δηλητήριο σ' όσους την περιεργάζονται με ακόλαστο βλέμμα, να σκάβει περισσότερο τά βάραθρα για τους διαβάτες και να στήνει με τον τρόπο αυτό παγίδες, πώς λοιπόν θα την ονομάσεις αυτήν παρθένον; Δεν θα την συγκαταλέξεις μαζί με τις πορνευόμενες γυναίκες; Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-689
Αγ.Βασίλ.Αγκυρ. Και αυτή η φύση τίς τρίχες του κεφαλιού αυτών από πάνω κάλυψε, γιά να μάθει η γυναίκα ότι δεν πρέπει να γυμνώνει όχι μόνο κάποιο μέλος τους σώματός της αλλά ούτε άνευ διακρίσεως και το κεφάλι της. Αγ.Βασίλ.Αγκυρ.
Ἀγ.Νικοδήμου. Δὲν στοχάζεσθε πῶς ἐσεῖς ποθοῦσαι τὰ πολύτιμα ἱμάτια καὶ ἄπρεπα στολίδια τοῦ σώματος, προξενεῖτε πολλὰ κακὰ καὶ μεγάλας ζημίας : α΄ διότι χαυνώνεσθε κατὰ τὸ σῶμα καὶ κατὰ τὴν ψυχὴν καὶ γίνεσθε τελείως ἀγενέστατες ὡσὰν τὰ μικρὰ νήπια, διὰ τὴν νηπιώδη ταύτην τῶν στολιδίων ἐπιθυμίαν σας· β΄ διότι ὀλιγοστεύετε τὰ ὑπάρχοντά σας καὶ τὴν κυβέρνησιντοῦ ὀσπητίου σας καὶ ὑστεροῦνται τὰ τέκνα σας τῶν ἀναγκαίων διὰ τοὺς ἀχρήστους καλλωπισμύς σας· γ΄ διότι ὑστερεῖτε καὶ τοὺς πτωχοὺς ἀδελφούς σας, ἐπειδὴ ἐκεῖνα ὅπου ἔχετε τὸν τρ΄πον νὰ δώσετε εἰς αὐτοὺς καὶ νὰ τοὺς βοηθήσετε, χρείαν ἔχοντας, ἐσεῖς τὰ ἐξοδεύετε εἰς τὰ μάταια στολίδια· δ΄ διότι λυπεῖτε καὶ πικραίνετε τοὺς ἄνδρας σας καὶ τοὺς γονεῖς σας μὲ τὸ νὰ τοὺς βάζετε νὰ σᾶς ἀγοράζουν τοιαῦτα πολύτιμα φορέματα καὶ στολίδια καὶ αὐτοὶ μὴ ἔχοντες τὴν δύναμιν, ὑποβάλλονται οἱ τάλαινες εἰς χρέος πέρνοντες δανεικὰ ἄσπρα καὶ πληρώνουν διάφορα δι’ αὐτά· ε΄ διότι γίνεσθε ἐπίβουλοι τῆς σωφροσύνης καὶ τῆς τιμῆς σας μὲ τὸ νὰ τραβίζετε εἰς τὴν ἀγάπην σας τοὺς ἄνδρας, ὅπου σᾶς θεωροῦν στολισμένας καὶ ἔτσι ἀκολουθεῖ, ὄχι μονον νὰ κολάζετε τὰς ἰδικάς σας ψυχάς, ἀλλὰ καὶ τὰς ψυχὰς ἐκεινων τῶν ταλαιπώρων· ς΄ διότι γίνεσθε κακὸν παράδειγμα καὶ εἰς τὰς ἄλλας γυναῖκας ὅπου σᾶς βλέπουν καὶ γίνεσθε αἰτία νὰ βιάζουν καὶ αὐταὶ τοὺς ἄνδρας των εἰς τὸ νὰ τὰς ἀγοράζουν τὰ ἴδια πολύτιμα φορέματα· ζ΄ καὶ τελευταῖον, διότι αὐτὴ ἡ δαιμονικὴ λύσσα ὅπου ἔχετε εἰς τὰ στολίδια, ἀναγκάζει πολλὰς ταλαιπώρους γυναῖκας νὰ προδίδουν τὴν τιμήν των καὶ νὰ πορνεύωνται καὶ νὰ μοιχεύωνται, μόνον διὰ νὰ ἀποκτήσουν εὔμορφα ροῦχα καὶ νὰ μὴν φανοῦν αὐτὲς ἀπὸ τὰς ἄλλας κατώτερες. Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν 79-80
Πηδάλιο-276 Ο 62ος κανών της 6ης Οικ.Συνόδου ορίζει ότι μήτε άνδρας να φορεί ρούχα γυναικεία, ούτε γυναίκα ρούχα ανδρίκια, μήτε να μουρόνωνται με μουτσούνας και προσωπίδας κομικάς. Πηδάλιο-276
Πηδάλιο-403 Ο 17ος κανών της εν Γάγγρα Τοπικής Συνόδου αναθεματίζει την γυναίκα εκείνην, όπου διά φαινομένην και υποκριτικήν άσκησιν κουρεύει τα μαλλία της, τά οποία έδωκεν ο Θεός είς ενθύμησιν πώς είναι υποτεταγμένη είς τον άνδρα, επειδή λύει και παραβαίνει με τούτο όπου κάμνει την προσταγήν της υποταγής. Και τούτο δε από τον Παύλον οι Πατέρες έλαβον όστις λέγει ότι, «η γυνή χρεωστεί να έχει είς την κεφαλήν της εξουσίαν», ήτοι σημείον της εξουσίας του ανδρός, και της προς τον άνδρα υποταγής, το οποίον είναι και το φυσικόν σκέπασμα των μαλλιών, και το εξωτερικόν σκέπασμα των μανδηλίων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: