PAGES

ΠΕΡΙ ΙΕΡΩΜΕΝΩΝ ΑΜΑΡΤΩΛΩΝ, ΑΝΑΞΙΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΝΟΜΩΝ

ΠΕΡΙ ΙΕΡΩΜΕΝΩΝ ΑΜΑΡΤΩΛΩΝ, ΑΝΑΞΙΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΝΟΜΩΝ
Νικηφόρου Θεοτόκη. Ἀλλοίμονον λοιπὸν εἰς ἐκείνους τοὺς τρισαθλίους ποιμένας, ὅσοι, οὐδεμίαν προσοχὴν ἔχοντες οὔτε περὶ τῆς ἰδίας αὐτῶν ψυχῆς οὔτε περὶ τῆς σωτηρίας τοῦ ἐμπιστευθέντος εἰς αὐτοὺς ποιμνίου, πράττουν ἔργα ἀνάξια καὶ τοῦ χαρα-κτῆρος καὶ τοῦ ἐπαγγέλματος αὑτῶν, σκότος ἀντὶ φωτὸς γινόμενοι, ἀμελοῦντες δὲ παντελῶς τὰ πρόβατα οὔτε τὸ ἀπολωλὸς ζητοῦντες οὔτε τὸ ἐσκορπισμένον συνάγοντες οὔτε τὸ ἀσθενὲς ἐπισκεπτὀμενοι οὔτε τὸ ὑγιὲς ἐπιστηρίζοντες, τοῦτο δὲ καὶ μόνον προσέχοντες, ἵνα πίνωσι τὸ γάλα καὶ ἐνδύωνται τὰ ἔρια καὶ τρώγωσι τὸ πάχος τῆς ποίμνης. Ἀλλοίμονον εἰς αὐτούς· διότι ὄχι μόνον θέλουν ἀποδώσει λόγον εἰς τὸν Θεὸν δι’ ἑαυτούς, ἀλλὰ καὶ τὸ αἷμα τῶν προβάτων ἐκ τῆς χειρὸς αὐτῶν θέλει ζητηθῆ. «Καὶ τὸ αἷμα αὐτοῦ», εἶπεν ὁ Θεὸς πρὸς τὸν ἀμελῆ ποιμένα, «ἐκ τῆς χειρός σου ἐκζητήσω» (Ἰεζεκ. γ΄, 18). Κυριακοδρόμιον Β - 60

Ἰσιδώρου Πηλουσιώτου. Εἰς τὸν Λεόντιον. (Γιὰ ἐκείνους ποὺ ἀνάξια προσέρχονται στὸ ἀξίωμα τοῦ ἐπισκόπου). Δὲν ἀνήκει στὸν καθένα νὰ ἐπιθυμεῖ τὸ ἐπισκοπικὸ ἀξίωμα, θαυμάσιε, ἀλλὰ σὲ ἐκείνους ποὺ ἡ ζωή τους καθοδηγεῖται ἀπὸ τοὺς νόμους τοῦ Παύλου. Ἂν λοιπὸν βλέπεις στὸν ἑαυτό σου ἐκείνη τὴν ἀκρίβεια, προχώρησε μὲ χαρὰ στὴν ἀνάβαση τῆς τόσο ψηλῆς ἐκείνης κορυφῆς. Ἂν ὅμως αὐτὴ δὲν ὑπάρχει σὲ σένα, μὴν ἀγγίξεις τὰ ἀνέγγιχτα μέχρι νὰ τὴν ἀποκτήσεις. Πρόσεχε, γιατὶ πλησιάζεις φωτιὰ ποὺ καίει τὰ ξύλα. Ἔργα Ἰσιδώρου Πηλουσιώτου. ΕΠΕ Α-127
Ἰσιδώρου Πηλουσιώτου. «Μὴν κάμνετε τὸν οἶκο τοῦ Πατέρα μου, οἶκο ἐμπορίου», εἶπε ὁ Κύριος σὲ ἐκείνους ποὺ πουλοῦσαν τὰ περιστέρια, ὑπονοώντας τοὺς ἱερεῖς ποὺ πουλοῦν τὶς δωρεὲς τοῦ ἁγίου Πνεύματος, ἐπειδὴ τὸ ἅγιο Πνεῦμα φανερώθηκε μὲ τὴ μορφὴ περιστεριοῦ, ἐλέχοντας τοὺς ἐκμεταλλευτὲς τοῦ Θεοῦ. Τὸ «Πάρτε τα αὐτὰ ἀπὸ ἐδῶ», σημαίνει ὅτι δὲν χρειάζονται πλέον οἱ αἱματηρὲς θυσίες, γιατὶ ἐγὼ σᾶς χαρίζω ἀναίμακτα τὴν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν, ἀφοῦ ἀπὸ τώρα καὶ στὸ ἑξῆς θέλω νὰ ἀπαλάσσεστε ἀπ’ αὐτὲς μόνο μὲ τὸ Πνεῦμα. Ὁ σαρκικὸς νόμος ὁλοκληρώθηκε· ἂς κυριαρχεῖ ὁ νόμος τοῦ Πνεύματος καὶ ἂς καθοδηγεῖ τὴ σωτηρία. Ἔργα Ἰσιδώρου Πηλουσιώτου. ΕΠΕ Α-129
Ἰσιδώρου Πηλουσιώτου. (Εἰς τὸν Ἐπίσκοπο Εὐσέβιο). Ὁ ἱερέας τοῦ Θεοῦ, ἐπειδὴ πλησιάζει τὸν Θεό, πρέπει νὰ εἶναι ὁλόκληρος ἕνα μάτι σὰν τὶς πολυόμματες ἀγγελικὲς δυνάμεις, καὶ, ὅπως ἐκεῖνες, νὰ βλέπει τὰ πάντα καὶ νὰ μὴν ἀγνοεῖ τίποτε. Ἐπειδὴ λοιπὸν δὲν γνωρίζεις, προσπάθα νὰ μαθαίνεις μὲ ὀρθοφροσύνη καὶ καταδεκτικότητα, καὶ μὴν ὑβρίζεις τὴν πολύφωτη ἱερωσύνη, τὴν ὁποία ἐξευτελίζεις καὶ παραδίδεις ἀπερίσκεπτα σὲ ὅλους μὲ τὴν ὀκνηρία σου καὶ τὸ ἐμπόριο. Ἰσιδώρου Πηλουσιώτου. ΕΠΕ Α-173-175
Ἰσιδώρου Πηλουσιώτου. (Εἰς τὸν Ἐπίσκοπο Εὐσέβιο). Κτίζεις ἐκκλησία, ὅπως λένε, στὸ Πηλούσιο, σπουδαία ὡς πρὸς τὰ τεχνικὰ χαρακτηριστικά, ἀλλὰ μὲ πονηρὲς μεθόδους, ἀφοῦ χρησιμοποιεῖς ἀμοιβὲς ἀπὸ χειροτονίες καὶ ἀδικίες, ἐξευτελισμούς, καταπιέσεις ἀδυνάτων καὶ προσφορὲς φτωχῶν. Ὅλα αὐτὰ δὲν εἶναι τίποτα ἄλλο ἀπὸ τὸ νὰ οἰκοδομεῖς τὴ Σιὼν πάνω σὲ αἵματα καὶ τὴν Ἱερουσαλὴμ πάνω στὶς ἀδικίες. Ὁ Θεὸς δὲν ἔχει ἀνάγκη ἀπὸ θυσία ποὺ προέρχεται ἀπὸ ξένα ὑπάρχοντα, ἀλλὰ τὴ σιχαίνεσαι σὰ θυσιαζόμενο σκύλο. Σταμάτα λοιπὸν καὶ νὰ κτίζεις καὶ νὰ ἀδικεῖς, γιὰ νὰ μὴ γίνει ἐκεῖνος ὁ ναὸς αἰτία νὰ σὲ ἐλέγξει ὁ Θεός. Γιατί, καθὼς θὰ στέκει ὀρθός, θὰ κραυγάζει ἐναντίον σου αἰώνια ἀπὸ ποιὰ κακὰ κτίσθηκε, καὶ θὰ ζητᾶ τὰ χρήματα ὅλων ἐκείνων ποὺ τὰ στερήθηκαν, καὶ τὴν ὑπεράσπιση ὅσων ζημιώθηκαν. Ἔργα Ἰσιδώρου Πηλουσιώτου. ΕΠΕ Α-61
Ἰσιδώρου Πηλουσιώτου. Καθόσον εἶναι δίκαιο, ἐκεῖνοι ποὺ χωρὶς κρίση ἀνέδειξαν τὸν ἀνάξιο, νὰ γευθοῦν τοὺς καρποὺς τῶν κόπων τους, ἀφοῦ ἀτίμασαν τὴν ἀρετή, καὶ προτίμησαν τὴν τόσο φανερὴ κακία. Ἔργα Ἰσιδώρου Πηλουσιώτου. ΕΠΕ Α-63
Ἀγ.Συμεὼν Ἀρχ. Θεσ. Ὅστις δὲν χειροτονηθῇ κατὰ τοὺς κανόνας ἢ ἀρχιερεὺς ἢ ἱερεὺς ἢ κληρικὸς ἢ ὑπηρέτης πνευματικοῦ λειτουργήματος, ἐνεργεῖ μὲν ἐν αὐτῷ διὰ τῆς χειροτονίας ἡ χάρις διὰ τὴν σωτηρίαν τῶν προσερχομένων εἰς αὐτὸν καὶ ἕκαστος κατὰ τὴν πίστιν λαμβάνει καὶ κανεὶς δὲν μένει ἐστερημένος καὶ οἱ κεχειροτονημένοι ὑπ’ αὐτοῦ κεχειροτονημένοι εἶναι καὶ οἱ λυόμενοι ἀπὸ τῶν ἁμαρτημάτων ἢ δεσμούμενοι λελυμένοι καὶ δεδεμένοι εἶναι, καὶ τὰ μυστήρια δὲ ὅλα μυστήρια, ἐπειδὴ οὐχὶ ἄνθρωπος ἐνεργεῖ, ἀλλ’ ἡ χάρις ἐνεργεῖ μεταχειριζομένη ὡς ὄργανον τὸν ἱερωμένον· οὐαὶ ὅμως εἰς τὸ ὄργανον ἐκεῖνο, ἐὰν παρὰ γνώμην τοῦ ἐνεργοῦντος Θεοῦ ἐνεργῇ, καὶ οὐαὶ τῷ ἀνθρώπῳ ἐκείνῳ, ὁ ὁποῖος εἶναι καταφρονητὴς τόσων μεγάλων καὶ θείων ἔργων. Ἄπαντα Ἀγ.Συμεὼν Ἀρχ. Θεσσαλονίκης 354
Τῶν Ἁγ. Ἀποστόλων. Ἀκούσατε οἱ Ἐπίσκοποι καὶ ἀκούσατε οἱ λαϊκοί, ὥς φησιν ὁ θεός, κρινῶ κριὸν πρὸς κριόν, καὶ πρόβατον πρὸς πρόβατον καὶ πρὸς τοὺς ποιμένας λέγει· κριθήσεσθαι ἕνεκεν τῆς ἀπειρίας αὐτῶν καὶ τῆς εἰς τὰ πρόβατα διαφθορὰς, τουτέστιν, ἐπίσκοπον πρὸς ἐπίσκοπον κρινῶ καὶ λαϊκὸν πρὸς λαϊκὸν καὶ ἄρχοντα πρὸς ἄρχοντα· λογικὰ γὰρ τὰ πρόβατα καὶ οἱ κριοὶ οὗτοι, ἀλλ’ οὐκ ἄλογα, ἵνα μὴ εἴπῃ ὁ λαϊκός, ὅτι ἐγὼ πρόβατον εἰμὶ καὶ οὐ ποιμὴν καὶ οὐδένα λόγον ἐμαυτοῦ πεποίημαι· ὁ ποιμὴν ὄψεται, καὶ αὐτὸς μόνος εἰσπραχθήσεται τὴν περὶ ἐμοῦ δίκην· ὥσπερ γὰρ τῷ καλῷ ποιμένι τὸ μὴ ἀκολουθοῦν πρόβατον λύκοις ἔκκειται εἰς διαφθοράν, οὕτω τῷ πονηρῷ ποιμένι τὸ ἀκολουθοῦν πρόβατον πρόδηλον ἔχει τὸν θάνατον, ὅτι κατατρώξεται αὐτοῦ, διὸ φευκτέον ἀπὸ τῶν φθορέων ποιμένων. Ἐκ τῶν διατάξεων τῶν Ἁγ. Ἀποστόλων Κεφαλ. 19.
Πηδάλιον-79 Ο 61ος κανών των Αγ.Αποστόλων λέγει ότι εκείνος όπου πιασθεί είς πορνείαν, ή μοιχείαν, ή άλλον τοιούτον ατόπημα, όχι μόνον Κληρικός ών και ιερωμένος, κατά τον 25ο κανόνα των Αγ.Αποστόλων, αλλά και λα'ι'κός ών, κωλύεται να γίνει, όχι μόνο ιερεύς, αλλά και κληρικός απλώς, αναγνώστης δηλ. ή ψάλτης, ή θυρωρός, και όλως των έξω του βήματος λεγομένων. Πηδάλιον-79

Δεν υπάρχουν σχόλια: