ΠΕΡΙ ΘΑΝΑΤΟΥ ΑΙΦΝΙΔΙΟΥ
Νικηφόρου Θεοτόκη.Ὅταν ἐξαίφνης, ὡσὰν
καταιγὶς ἀπροσδόκητος καὶ ὡς ἀνεμοστρόβιλος αἰφνίδιος, παρὰ πᾶσαν ἐλπίδα ἁρπάζῃ
ὁ θάνατος τὴν ζωήν, ὅταν, λέγω, τὴν ὡραν ταύτην εὑρίσκεται ὁ ἄνθρωπος ὑγιὴς καὶ
εὔρωστος καὶ ἁμαρτάνων, μετὰ δὲ μίαν στιγμὴν
ἄλαλος καὶ ἀναίσθητος, ποία ἐλπὶς τότε σωτηρίας; Ποῦ τότε μετάνοια; Ποῦ
ἐπιστροφή; Κυριακοδρόμιον
τομ. Α. 267
Νικηφόρου Θεοτόκη. Οἱ τῆς ἰατρικῆς
ἐπιστήμης διδάσκαλοι λέγουν ὅτι, ὅταν ἐν τῷ ἅμα παύσῃ ἡ κίνησις τοῦ νευρώδους
ὑγροῦ, δηλαδὴ τοῦ ζωτικοῦ πνεύματος, εἰς τὰ περὶ τὸν ἐγκέφαλον ἀγγεῖα, παύει
εὐθὺς καὶ ἡ κίνησις τοῦ αἵματος εἰς τὴν καρδίαν, ἐν τῷ ἅμα δὲ παύει καὶ ἡ
ἀναπνοὴ καὶ ἡ ζωή· καὶ καλοῦν μὲν τὸ πάθος τοῦτο ἀποπληξίαν, τῆς δὲ ἀποπληξίας
ἀποτέλεσμα τὸν αἰφνίδιον θάνατον. Κυριακοδρόμιον τομ. Α. 267
Νικηφόρου
Θεοτόκη.Ἡ
ἄγνοια τῆς ὥρας φέρει τὸν φόβον· ὁ φόβος βάλλει χαλινόν, ὁ χαλινὸς ἀνακόπτει
τὴν εἰς τὰς ἁμαρτίας ὁρμὴν καὶ τὴν πτῶσιν· ἡ ἄγνοια τῆς ὥρας φέρει προσοχήν, ἡ
προσοχὴ προθυμίαν, ἡ προθυμία ἐργάζεται τῆς ἀρετῆς τὰ κατορθώματα· διὰ τοῦτο
δὲν ἐφανέρωσεν ἄν καλὸς ἤ πονηρὸς θὰ εἶναι ὁ θάνατος ἡμῶν, ἵνα φοβούμενοι
φεύγωμεν τὴν ἁμαρτίαν, ἵνα, προσέχοντες, ἐργαζώμεθα τὴν ἀρετήν. Κυριακοδρόμιον τομ. Α. 271
Νικηφόρου
Θεοτόκη. Ἡ
ὥρα τοῦ θανάτου εἶναι ἄδηλος· ὁ θάνατος πολλάκις ἔρχεται αἰφνίδιος. Ναί,
ἀληθῶς· ἀλλὰ διατὶ περί τούτου προσκλαίεσαι; ἐὰν θέλῃς δύνασαι νὰ ἀποδιώξῃς καὶ
τὸν φόβον τοῦ αἰφνιδίου θανάτου καὶ τὴν πανώλεθρον αὐτοῦ βλάβην. Γίνου δοῦλος
τοῦ Κυρίου πιστὸς καὶ φρόνιμος ὡς ὁ Ἀβραὰμ καὶ ὁ Ἰσαάκ· τότε ἀποθνήσκεις
πρεσβύτης ἐν γήρᾳ καλῷ (Γεν. κε΄, 8)· ἀποθνήσκεις δὲ ὄχι βιαίως καὶ αἰφνιδίως,
ἀλλ’ ἱλαρῶς καὶ προεγνωσμένως· μετὰ δὲ τὸν θάνατον προστίθεσαι εἰς τὴν τάξιν
τῶν δικαίων. Κυριακοδρόμιον
τομ. Α. 272
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου