PAGES

Σάββατο 17 Ιουνίου 2000

ΠΕΡΙ ΘΑΝΑΤΟΥ ΑΙΦΝΙΔΙΟΥ

ΠΕΡΙ ΘΑΝΑΤΟΥ ΑΙΦΝΙΔΙΟΥ
Νικηφόρου Θεοτόκη.Ὅταν ἐξαίφνης, ὡσὰν καταιγὶς ἀπροσδόκητος καὶ ὡς ἀνεμοστρόβιλος αἰφνίδιος, παρὰ πᾶσαν ἐλπίδα ἁρπάζῃ ὁ θάνατος τὴν ζωήν, ὅταν, λέγω, τὴν ὡραν ταύτην εὑρίσκεται ὁ ἄνθρωπος ὑγιὴς καὶ εὔρωστος καὶ ἁμαρτάνων, μετὰ δὲ μίαν στιγμὴν ἄλαλος καὶ ἀναίσθητος, ποία ἐλπὶς τότε σωτηρίας; Ποῦ τότε μετάνοια; Ποῦ ἐπιστροφή; Κυριακοδρόμιον τομ. Α. 267

Νικηφόρου Θεοτόκη. Οἱ τῆς ἰατρικῆς ἐπιστήμης διδάσκαλοι λέγουν ὅτι, ὅταν ἐν τῷ ἅμα παύσῃ ἡ κίνησις τοῦ νευρώδους ὑγροῦ, δηλαδὴ τοῦ ζωτικοῦ πνεύματος, εἰς τὰ περὶ τὸν ἐγκέφαλον ἀγγεῖα, παύει εὐθὺς καὶ ἡ κίνησις τοῦ αἵματος εἰς τὴν καρδίαν, ἐν τῷ ἅμα δὲ παύει καὶ ἡ ἀναπνοὴ καὶ ἡ ζωή· καὶ καλοῦν μὲν τὸ πάθος τοῦτο ἀποπληξίαν, τῆς δὲ ἀποπληξίας ἀποτέλεσμα τὸν αἰφνίδιον θάνατον. Κυριακοδρόμιον τομ. Α. 267
Νικηφόρου Θεοτόκη.Ἡ ἄγνοια τῆς ὥρας φέρει τὸν φόβον· ὁ φόβος βάλλει χαλινόν, ὁ χαλινὸς ἀνακόπτει τὴν εἰς τὰς ἁμαρτίας ὁρμὴν καὶ τὴν πτῶσιν· ἡ ἄγνοια τῆς ὥρας φέρει προσοχήν, ἡ προσοχὴ προθυμίαν, ἡ προθυμία ἐργάζεται τῆς ἀρετῆς τὰ κατορθώματα· διὰ τοῦτο δὲν ἐφανέρωσεν ἄν καλὸς ἤ πονηρὸς θὰ εἶναι ὁ θάνατος ἡμῶν, ἵνα φοβούμενοι φεύγωμεν τὴν ἁμαρτίαν, ἵνα, προσέχοντες, ἐργαζώμεθα τὴν ἀρετήν. Κυριακοδρόμιον τομ. Α. 271
Νικηφόρου Θεοτόκη. Ἡ ὥρα τοῦ θανάτου εἶναι ἄδηλος· ὁ θάνατος πολλάκις ἔρχεται αἰφνίδιος. Ναί, ἀληθῶς· ἀλλὰ διατὶ περί τούτου προσκλαίεσαι; ἐὰν θέλῃς δύνασαι νὰ ἀποδιώξῃς καὶ τὸν φόβον τοῦ αἰφνιδίου θανάτου καὶ τὴν πανώλεθρον αὐτοῦ βλάβην. Γίνου δοῦλος τοῦ Κυρίου πιστὸς καὶ φρόνιμος ὡς ὁ Ἀβραὰμ καὶ ὁ Ἰσαάκ· τότε ἀποθνήσκεις πρεσβύτης ἐν γήρᾳ καλῷ (Γεν. κε΄, 8)· ἀποθνήσκεις δὲ ὄχι βιαίως καὶ αἰφνιδίως, ἀλλ’ ἱλαρῶς καὶ προεγνωσμένως· μετὰ δὲ τὸν θάνατον προστίθεσαι εἰς τὴν τάξιν τῶν δικαίων. Κυριακοδρόμιον τομ. Α. 272

Δεν υπάρχουν σχόλια: