ΠΕΡΙ ΑΔΙΚΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΑΤΗΣ
Ἄγ.Νεκτάριος Ἀδικία εἶναι ἕξις ὑπεροπτικὴ νόμων. Ἀδικία εἶναι νόμου
περιφρόνησις. Ἀδικία εἶναι ἡ τοῦ δικαίου καταπάτησις. Ἀδικία εἶναι ἐναντιότης
πρὸς τὸ θεῖον θέλημα. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-165
Ἄγ.Νεκτάριος Ἀδικία εἶναι ἐνέργεια πρὸς ἐπικράτησιν τοῦ κακοῦ, τοῦ πολέμου τῆς
ταραχῆς, τῆς κακοδαιμονίας τῆς βασιλείας τοῦ πονηροῦ. ΤΟ ΓΝΩΘΙ
ΣΑΥΤΟΝ-165
Ἄγ.Νεκτάριος Ἡ ἀδικία εἶναι ἄγος, ἀκάθαρτον ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ καθιστώσα τὸν
ἐργαζόμενον αὐτήν. Εἶναι βδέλυκτη ἐν ὀφθαλμοὶς Κυρίου, ὡς προσβάλλουσα τὸ
πρώτιστον τῶν θείων ἰδιωμάτων, τὴν θείαν δικαιοσύνην. ΤΟ ΓΝΩΘΙ
ΣΑΥΤΟΝ-165
Ἄγ.Νεκτάριος Ἡ ἀδικία μαρτυρεῖ ψυχὴν μὴ ἔχουσαν μηδεμίαν εὐαρμοστίαν τοῦ
θυμοειδοῦς πρὸς τὸ λογικόν, οὐδὲ ἡγεμονεύουσαν ἐπὶ τῶν παθῶν καὶ τῶν ἐπιθυμιῶν
αὐτῆς. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-165
Ἄγ.Νεκτάριος Ἡ ἀδικία κρίνει πρὸς χάριν καὶ οὐ πρὸς τὸ δίκαιον . ἀποδίδωσι τὸ
δίκαιον τοὶς ἀδικούσι καὶ ἀφαιρεῖται τοῦτο ἀπὸ τοῦ δικαιουμένου λαβεῖν. ΤΟ ΓΝΩΘΙ
ΣΑΥΤΟΝ-165
Ἄγ.Νεκτάριος Ἡ ἀδικία ἀνηλεὴς καὶ ἀνοικτίρμων οὖσα, οὐδενὸς φείδεται .
συνθλίβει τᾶς καρδίας τῶν ἀδικουμένων, τοὺς δὲ ὀφθαλμοὺς αὐτῶν καθιστὰ κρουνοὺς
δακρύων. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-165
Ἄγ.Νεκτάριος Ἡ ἀδικία ὅπου ἂν προκύψει, ἐκεῖθεν φυγαδεύεται ἡ εἰρήνη, ἡ χαρὰ
καὶ ἡ εὐθυμία. Ἡ ἐμφάνισις αὐτῆς προμηνύει καταιγίδα, ἡ δὲ φωνὴ αὐτῆς ἀναγγέλει
λαίλαπα. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-166
Ἀγ.Νείλου.
Γι’ αὐτὰ ποὺ ἀδικεῖσαι, νὰ καταφεύγεις στὴν ὑπομονή, καὶ τότε ἡ ζημιὰ
μετατίθεται σ’ αὐτοὺς ποὺ σὲ ἀδικοῦν. Φ-Ἀγ.Νείλου
ΕΠΕ 11β-411
Ἀγ.Ἰσαὰκ Σύρου Ἂν
εἶσαι ἀληθινὰ ἐλεήμων, ὅταν σοῦ ἀφαιρέσουν τὰ πράγματά σου, νὰ μὴ θλιβῆς μέσα
σου, καὶ νὰ μὴ διηγηθῆς τὴν ζημία στοὺς ἔξω. Μᾶλλον ἂς καταποθῆ ἡ ζημία αὐτῶν
ποὺ σὲ ἀδίκησαν ἀπὸ τὴν ἐλεημοσύνη σου, ὅπως ἡ δριμύτης τοῦ οἴνου ἀπὸ τὸ πλῆθος
τοῦ ὕδατος. Δεῖξε τὸ μέγεθος τῆς ἐλεημοσύνης σου μὲ τὰ ἀγαθὰ ποὺ ἀμείβεις ὅσους
σὲ ἀδίκησαν, ὅπως ἔκαμε καὶ ὁ μακάριος Ἐλισσαῖος στοὺς ἐχθρούς του ποὺ ἤθελαν
νὰ τὸν αἰχμαλωτίσουν. Φ-Ἀγ.Ἰσαὰκ
Σύρου 8β-337
Ἀββᾷ Μάρκου. Ἀπὸ ἐκείνους, ποὺ
ἀδικοῦν τὸν πλησίον φανερῶς, πονηρότερος καὶ πλέον καταχθόνιος εἶναι αὐτὸς ποὺ
τὸν βλάπτει κρυφίως· δι’ αὐτὸ ἀκριβῶς καὶ βαρύτερον αὐτὸς τιμωρεῖται. Εὐεργετινός Γ-82
Κυρίλλου Ἀλεξανδρείας. Ὁπωσδήποτε αὐτὸς ποὺ ἀδικεῖται κατακαίεται ἀπὸ
τὴ λύπη, ἀλλὰ μὴ μπορώντας νὰ ἀμυνθεῖ, ἢ ἄλλοτε νὰ ἀνταποδώσει τὰ ἴδια, ἐπειδὴ
ὑστερεῖ ἀπέναντι στὴ δύναμη αὐτοῦ ποὺ τὸν ἀδικεῖ, καλεῖ σὲ βοήθεια τὸ οὐράνιο
κεντρὶ αὐτοῦ ποὺ μισεῖ τὸ κακό. Ἔργα Ἀγ.Ἰ.Δαμασκηνοῦ
ΕΠΕ 7,263
Ἀγ.Ἀναστασίου
Σιναΐτου. Ἐρώτησις : Τί εἶναι ὁ μαμωνᾶς τῆς
ἀδικίας, ποὺ εἶπε ὁ Κύριος; Ἀπόκρισις : Ὁ Κύριος δὲν μᾶς ἐπιτρέπει νὰ κάνουμε φίλους
τοὺς φτωχοὺς δίνοντάς τους, ὅπως νομίζουν μερικοί, ἀπὸ ἐκεῖνα ποὺ μὲ ἀδικίες
συγκεντρώσαμε, γιὰ νὰ μᾶς ὑποδεχθοῦν ἐκεῖ στὶς αἰώνιες σκηνές, ἀλλὰ μαμωνᾶ τῆς
ἀδικίας χαρακτήρισε ὅλο τὸν πλοῦτο ποὺ ἔχουμε πέρα ἀπὸ αὐτὸν ποὺ μᾶς
χρειάζεται. Γιατὶ αὐτὸς ποὺ ἔχει γιὰ νὰ θρέψει ἢ νὰ σώσει ἐκεῖνον ποὺ χάνεται
ἀπὸ τὴν πεῖνα, ἢ κάποιο χρέος, ἢ λόγω
αἰχμαλωσίας, καὶ δὲν τὸν σώζει, αὐτὸς ὁ ἄδικος καὶ φονιᾶς δίκαια θὰ
καταδικαστεῖ. Φ-Ἀγ.Ἀναστασ.
Σιν. ΕΠΕ 13Γ-187
Ἄγ.Μᾶρκος Ἐρημ Αὐτὸς ποὺ πιστεύει στὸν Χριστὸ γιὰ τὴν ἀνταποδώση, ὑπομένει κάθε
ἀδικία ἀνάλογα πρὸς τὴν πίστη ποὺ ἔχει. Φ-Ἄγ.Μάρκου Ἐρημήτου τ13,21
Ἄγ.Μᾶρκος Ἐρημ Αὐτὸς ποὺ ἀδικεῖται ἀπὸ κάποιον, καὶ δὲν ἀπαιτεῖ ἀπὸ τὸν
ἀδικήσαντα τὰ δέοντα, ὡς πρὸς αὐτὸ πιστεύει στὸν Χριστό, καὶ λαμβάνει 100πλάσια
στὸν κόσμο αὐτὸ καὶ κληρονομεῖ ζωὴν αἰώνιον. Φ-Ἄγ.Μάρκου Ἐρημήτου τ13,69
Ἄγ.Ἰωάν.Χρύσ. Τί εἶναι τελωνεῖον;
Νόμιμη ἁρπαγή, βία φανερή, ἀδικία ποὺ ἔχει τὸν νόμο μὲ τὸ μέρος της. Τί εἶναι
τελωνεῖο; Ἁμαρτία ἀδιάντροπη· ἁρπαγὴ δικαιολογημένη, χειρότερη ἀπὸ ληστεία. Ὁ
ληστὴς ἴσως ντρέπεται ὅταν κλέβει· αὐτὸς ἐνεργεῖ καὶ μὲ θάρρος ὅταν ἁρπάζει. Ἔργα Ἀγ.Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 8,327
Ἄγ.Ἰωάν.Χρύσ. Ὁτιδήποτε καὶ ἂν πάθουμε ἄδικα ἀπὸ ὁποιονδήποτε, ὁ Θεὸς
ὑπολογίζει αὐτὴν τὴν ἀδικία εἴτε πρὸς διάλυση τῶν ἁμαρτημάτων μας ἢ γιὰ νὰ μᾶς
ἀνταποδώσει μισθό. Φ-Ἄγ. Μάξιμου Ὁμολ.15Ε-32
Ἄγ.Ἰωάν.Χρύσ. Δὲν ἀδικοῦνται ὅσοι ἀδικήθηκαν, ἂν ὑποφέρουν μὲ γενναιότητα ὅλα
ὅσα παθαίνουν, ἀλλὰ ἔχουν καὶ μεγαλύτερο κέρδος, εἴτε ἀπὸ τὸ θεὸ παιδαγωγοῦνται
εἴτε ἀπὸ τὸ διάβολο βασανίζονται. Π.Ἄνθ.Ἄγ.Ι.Χρυσοστ.Ἅ-382
Ἄγ.Ἰωάν.Χρύσ. Τέτοιος εἶναι ἐκεῖνος ποὺ ξέρει νὰ ἀδικεῖται καὶ νὰ ὑποφέρει μὲ
γενναιότητα τὴν ἀδικία . εἶναι διαμάντι καὶ κεντρὶ καὶ φωτιά, ἐνῷ ἐκεῖνος ποὺ
σκέπτεται νὰ ἀδικήσει εἶναι πιὸ ἀδύνατος καὶ ἀπὸ τὸν πυλό. Π.Ἄνθ. Ἄγ.Ι. Χρυσοστ. Ἅ-383
Ἄγ.Ἰωάν.Χρύσ. Ὁ θεὸς προφυλάσσει τοὺς ἀδικουμένους καὶ τιμωρεῖ τοὺς ἀδικοῦντες.
Τίποτε συνήθως δὲν ἐξοργίζει τόσο τὸ Θεό, ὅσο ἡ ἀδικία πρὸς τοὺς πτωχούς. Π.Ἄνθ.Ἄγ. Ι.Χρυσοστ.Α-385
Ἄγ.Ἰωάν.Χρύσ. Ἡ ἀδικία δὲν ὑπάρχει μέσα μας ἐκ φύσεως, ἀλλὰ εἶναι κάτι τὸ ξένο.
Γιὰ αὐτὸ καὶ μᾶς βαραίνει καὶ μέχρι νὰ ἀπαλλαγοῦμε ἀπὸ αὐτή μας περιβάλει μὲ
πόνους καὶ ἀγωνίες. Π.Ἄνθ. Ἄγ.Ι.Χρυσοστ.Ἅ-387
Ἄγ.Ἰωάν.Χρύσ. Εἶναι δύσκολο νὰ βρεῖς ἄνθρωπο καθαρὸ ἀπὸ ἀδικία. Ἂν δὲν
ἁρπάζουμε χρυσὰ νομίσματα, οὔτε κτηματικὲς περιουσίες μεγαλύτερες ἢ μικρότερες,
ὅμως κάνουμε τὸ ἴδιο σὲ μικρότερο βαθμὸ μὲ κάποια ἀπάτη ἢ κλεψιά, ὅταν ἔχουμε τέτοια
δυνατότητα. Γιατί ὅταν συνάπτουμε συμβόλαια ἢ πρόκειται νὰ ἀγοράσουμε κάτι ἢ νὰ
πληρώσουμε, φιλονεικοῦμε καὶ προσπαθοῦμε νὰ καταβάλουμε λιγότερα ἀπὸ τὴν ἀξία
καὶ χρησιμοποιοῦμε γιὰ τὸ σκοπὸ αὐτὸ κάθε μέσο, αὐτὸ δὲν εἶναι λῃστεία; δὲν
εἶναι κλεψιὰ καὶ πλεονεξία; Π.Ἄνθ.Ἄγ.Ι.Χρυσοστ.Ἅ-388
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου