PAGES

Σάββατο 24 Ιουνίου 2000

ΠΕΡΙ ΑΔΥΝΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΝΤΙΘΕΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ

ΠΕΡΙ ΑΔΥΝΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΝΤΙΘΕΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ
Ἀββᾷ Ἠσαϊου. Εἶναι ἀδύνατον εἰς τὸν Θεὸν νὰ μὴν ἀκούει τὸν ἄνθρωπον, ἐφ’ ὅσον ὁ ἄνθρωπος προηγουμένως ἀκούσει τὸν Θεόν. Ὁ Θεὸς δὲν εὑρίσκεται μακρὰν τοῦ ἀνθρώπου, τὰ προσωπικά μας ὅμως θελήματα, τὰ μὴ κατὰ Θεόν, δὲν ἀφήνουν νὰ γίνει εὐπρόσδεκτος ἡ πρόσευχή μας ἀπὸ τὸν Θεόν. Ευεργετινός τόμος Δ σελ. 270

Ἀββᾷ Ἠσαϊου. Ὅπως ἀκριβῶς τὸ πρόβατον δὲν ζευγαρώνει μὲ τὸν λύκον, διὰ νὰ γεννήσουν παιδιά, ἔτσι καὶ ὁ πόνος τῆς καρδιᾶς δὲν ταιριάζει μὲ τὴν πολυφαγίαν, διὰ νὰ γεννήσουν ἀρετάς. Ευεργετινός τόμος Β σελ. 206
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Είναι αδύνατον να εγκαταλειφθεί ποτέ από το Θεό, αυτός που δείχνει προθυμία, φροντίζει για την σωτηρία του και προσφέρει όλα όσα εξαρτώνται από αυτόν. Π.ανθ. Αγ.Ι. Χρυσοστ. Γ-667
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Δέν γίνεται, δεν είναι δυνατόν, να σωθεί κανείς, χωρίς να απολαμβάνει συνεχώς τήν πνευματική ανάγνωση. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Α-264
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Γιατί δέν είναι δυνατόν εκείνος που ζεί αμαρτωλή ζωή, πραγματικά δεν είναι δυνατόν να μήν κλονίζεται και στήν πίστη. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Γ-718
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Δὲν εἶναι δυνατὸν αὐτὸς ποὺ φροντίζει γιὰ τὴν ἀρετὴ νὰ μὴ ἔχει πολλοὺς ἐχθρούς. Ἀγ.Ἰ.Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 6,433
Μεγ.Βασιλείου. Είναι αδύνατον να εκτραπούν οι άνθρωποι από τόν ορθό δρόμο, άν δέν νοσήσει η ψυχή τους από τή λήθη του Θεού. Φ-Αγ.Μάξιμου Ομολ.15Ε-377
Μεγάλου Βασιλείου. Εἶναι ἀδύνατο ἐμεῖς νὰ χωρέσουμε τὴ θεία χάρη, ἄν δὲν διώξουμε τὰ πάθη τῆς κακίας ποὺ ἔχουν ἀπὸ πρὶν καταλάβει τὶς ψυχές μας· ἀλλὰ καὶ ἕνα ἀγγεῖο, ποὺ πρῶτα ἦταν κατειλημμένο ἀπὸ μιὰ δυσωδία, ἄν δὲν πλυθεῖ καλά, δὲν δέχεται τὴν ἐπικράτηση τοῦ μύρου. Ἔργα Ἀγ.Ἰ.Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 6,251
Μεγ.Βασιλείου. Εἶναι ἀδύνατον νὰ συνυπάρχουν ἡ ἀγάπη γιὰ τὸν κόσμο μὲ τὴν ἀγάπη πρὸς τὸν Θεό, ὅπως εἶναι ἀδύνατον νὰ συνυπάρχουν μεταξύ τους τὸ φῶς καὶ τὸ σκοτάδι. Ἔργα Ἀγ.Ἰ.Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 6,251
Μεγ.Βασιλείου. Εἶναι ἀδύνατον νὰ πλησιάσουμε τὸ ἀγαθό, ἄν πρῶτα δὲν ἀπομακρυνθοῦμε καὶ ἀποφύγουμε τὸ κακό. ΕΠΕ 6,251
Αγ.Ιωάν.Κλίμ. Είναι αδύνατον να δεσμεύσει κάποιος ένα πνεύμα, (όπως τον νού). Όπου όμως παρουσιασθεί ο κτίστης του πνεύματος, τα πάντα υποτάσσονται. Αγ.Ιωάν.Κλίμ.
Αγ.Ιωάν.Κλίμ. Δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ ἀντικρύσης ποτὲ ἁπλότητα χωρὶς ταπείνωσι. Κλίμαξ 260
Ἀγ.Ἰωάννου Κλίμακος. Εἶναι ἀκατόρθωτο νὰ προέλθη ἀπὸ τὸ χιόνι φλόγα. Περισσότερο ὅμως ἀκατόρθωτο εἶναι νὰ εὑρεθῆ ταπείνωσις στοὺς ἑτερόδοξους, διότι τὸ κατόρθωμα αὐτὸ ἀνήκει μόνο στοὺς πιστοὺς καὶ ὀρθοδόξους καὶ μάλιστα σὲ ὅσους ἐξ αὐτῶν ἔχουν καθαρθῆ ἀπὸ τὰ πάθη. Κλίμαξ 273
Αγ.Μάρκου Ερημ Όπως είναι αντίθετη η συνύπαρξη του νερού και της φωτιάς, έτσι είναι αντίθετες μεταξύ τους η δικαιολογία και η ταπείνωση. Φ-Αγ.Μάρκου Ερημήτου τ13,33
Αγ.Μάρκος Ερημ Χωρίς συντριβή της καρδίας είναι τελείως αδύνατο να απαλλαγεί κανείς από την κακία. Την καρδία την συντρίβει η 3μερής εγκράτεια, δηλ. του ύπνου, της τροφής και της σωματικής ανέσεως. Φ-Αγ.Μάρκου Ερημήτου τ13,87
Αγ.Μάρκος Ερημ Δεν είναι δυνατόν να συγχωρήσεις σε κάποιον τα παραπτώματά του με την καρδία σου, χωρίς αληθινή γνώση· γιατί αυτή δείχνει στον καθένα τα δικά του μελλούμενα. Φ-Αγ.Μάρκου Ερημήτου τ13,55
Αγ.Μάρκος Ερημ Δεν είναι δυνατόν κάποιος που αμάρτησε να διαφύγει την ανταπόδωση, παρά μόνο με μετάνοια ανάλογη προς το σφάλμα. Φ-Αγ.Μάρκου Ερημήτου τ13,57
Αγ.Μάρκος Ερ. Εἶναι ἀδύνατον ἐκεῖνο ποὺ μὲ ὅλην ἡμῶν τὴν καρδίαν μισοῦμεν, νὰ παρατείνῃ εἰς τὴν καρδίαν ἡμῶν τὴν παρουσίαν του·  ἡ παράτασις αὐτὴ θὰ ὀφείλεται εἰς ἑκουσίαν προσωπικὴν ἡμῶν διάθεσιν νὰ διαπράττωμεν τὸ κακόν. Εὐεργετινὸς Δ-156
Αγ.Μάρκος Ερημ. Ἀκόμη πρέπει νὰ γνωρίζῃς, ὅτι εἶναι ἀδύνατον, αὐτὸς ποὺ ὑποφέρει, ἐξ αἰτίας τῶν σωματικῶν κόπων, νὰ μὴ συγκατατίθεται, κατ’ ἀναλογίαν, μὲ τὰς ἐπιθέσεις τῶν λογισμῶν, καὶ νὰ παρηγορῇ δι’ αὐτῶν τὴν ἐκ τῶν κόπων δοκιμαζομένην ὑπ’ αὐτοῦ πικρίαν· διότι ἐὰν ὁ τοιοῦτος ἄνθρωπος δὲν ἐπεθύμει, κατὰ βάθος, αὐτὸ τὸ πρᾶγμα, ἀσφαλῶς τότε οὔτε καὶ διὰ τοὺς κόπους, ἐκ τῆς ἐπιτελέσεως τῶν ἀσκητικῶν ἀρετῶν, θὰ ἐστενοχωρεῖτο. Εὐεργετινὸς Δ-157
Ἀγ.Ἰσαὰκ Σύρου. Εἶναι ἀδύνατο νὰ εἶναι μαζὶ σὲ μιὰ ψυχὴ ἡ θέρμη καὶ ἡ συντριβὴ τῆς καρδιᾶς, ὅπως εἶναι ἀδύνατη ἡ ἐπικράτησις τῆς λογικῆς στοὺς μεθυσμένους· διότι, ὅταν δοθῆ στὴν ψυχὴ αὐτὴ ἡ θέρμη, ἀπομακρύνεται ἡ συντριβὴ ἀπὸ τὸ πένθος. Φ-Ἀγ.Ἰσαὰκ Σύρου ΕΠΕ 8β-355
Ἀγ.Ἰσαὰκ Σύρ.Ὅπως εἶναι ἀδύνατο νὰ συμβαδίζη ἡ ὑγεία καὶ ἡ νόσος σ’ ἕνα σῶμα καὶ νὰ μὴ καταστραφῆ ἡ μιὰ ἀπὸ τὴν ἄλλη, ἔτσι εἶναι ἀδύνατο νὰ συμβιώσουν σ’ ἕνα σπίτι ὁ πλοῦτος καὶ ἡ ἀγάπη, χωρὶς ν’ ἀφανισθῆ τὸ ἕνα ἀπὸ τὸ ἄλλο. Ἀγ.Ἰσαὰκ Σύρ ΕΠΕ 8Γ-89
Ἀγ.Ἰσαὰκ Σύρ. Ὅπως δὲν εἶναι δυνατὸ νὰ μείνη ἀβλαβὴς ἐκεῖνος ποὺ λυπεῖται τὸν ἐχθρό του κατὰ τὴν διάρκεια τῆς μάχης, ἔτσι καὶ στὸν ἀγωνιστὴ εἶναι ἀδύνατο νὰ σώση τὴν ψυχή του ἀπὸ τὴν ἀπώλεια, ἂν λυπῆται τὸ σῶμα του. Φ-Ἀγ.Ἰσαὰκ Σύρ ΕΠΕ 8Γ-89
Ἀγ.Ἰσαὰκ Σύρ. Ὅπως ἡ ὕαλος δὲν μπορεῖ νὰ μείνη σώα μετὰ τὸ κτύπημα σὲ πέτρα, ἔτσι καὶ ἅγιος ὅταν διαμένη καὶ συνομιλῆ μὲ γυναῖκα δὲν μπορεῖ νὰ διατηρήση τὴν καθαρότητά του καὶ νὰ μὴ σπιλωθῆ. Φ-Ἀγ.Ἰσαὰκ Σύρ ΕΠΕ 8Γ-89
Ἀγ.Νείλου. Ὅπως ἡ ζυγαριὰ δὲν εἶναι ἴση, ὅταν τὸ ἕνα μέρος της εἶναι βαρύ, ἔτσι δὲν εἶναι δυνατὸ νὰ ἐφαρμόσουμε τὴν ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ, ὅταν κυριαρχεῖ τὸ σαρκικὸ φρόνημα. Φ-Ἀγ.Νείλου ΕΠΕ 11β σελ. 381-383
Ἀγ.Νεκτάριος Ἀδύνατον δὲ νὰ γεννηθῇ θείος ἔρως ἄνευ ἐπενεργούσης θείας δυνάμεως ἐπὶ τῆς καρδίας. Ὁ θείος ἔρως εἶναι ἐνέργεια τῆς ἐνοικούσης ἐν τῇ καρδία θείας χάριτος. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-84
Νικηφόρου Θεοτόκη. Θεὸς καὶ φιλαργυρία εἶναι δύο πράγματα ἐναντία· ὥστε ὁ δοῦλος τοῦ Θεοῦ δὲν εἶναι δοῦλος τῆς φιλαργυρίας· ὅστις δὲ γίνεται δοῦλος τῆς φιλαργυρίας, ἐκεῖνος δὲν εἶναι δοῦλος τοῦ Θεοῦ. Κυριακοδρόμιον τομ. Α. σελ. 91
Ἀγ.Μᾶρκος Ἐρημ. Δεν εἶναι δυνατὸν να προσκολλάσαι σ' ἕνα πάθος μὲ τὸν νοῦ, ἂν δεν ἀγαπᾷς τὶς αἰτίες τοῦ. Γιατὶ ποῖος, περιφρόνωντας τὴν ντροπή, ἀσχολείται μὲ τὴν κενοδοξία; Ἣ ποῖος, ἀγαπῶντας τὴν ἐξουδένωση, ταράξεται ὅταν ἀτιμάζεται; Καὶ ποῖος, ἔχοντας καρδία συντετριμένη καὶ τεταπεινωμένη, δέχεται τὴν ἡδονὴ τῆς σάρκας; Φ-Ἀγ.Μάρκου Ἐρημήτου τ13,69
Ἀγ.Μᾶρκος Ἐρημ. Δεν εἶναι δυνατὸν πολεμώντας να νικήσουμέ ποτε οὔτε τοὺς κακοὺς λογισμοὺς χωρὶς να πολεμήσουμέ τις αἰτίες τοὺς, οὔτε τὶς αἰτίες χωρὶς τοὺς λογισμούς. Γιατί, ὅταν ἀπορίπτουμε τὸ ἕνα μονομερῶς, ὕστερα ἀπὸ λίγο μέσω τοῦ ἄλλου φερόμαστε καὶ στα δύο. Φ-Ἀγ.Μάρκου Ἐρημήτου τ13,79
Ἀββᾶ Κασσιανοῦ. Εἶναι τελείως ἀδύνατον νὰ πέσῃ θῦμα τῆς ἀπάτης τῶν δαιμόνων αὐτὸς ποὺ ρυθμίζει τὴν ζωήν του σύμφωνα μὲ τὴν κρίσιν καὶ τὴν γνώμην τῶν μεγαλυτέρων κατὰ τὴν ἡλικίαν Πατέρων. Εὐεργετινός Γ-388
Ἀγ.Νείλου.Ἡ ἡδονὴ δὲν παραδέχεται τὸν πόνο, οὔτε ἡ λύπη τὴ χαρά, οὔτε ἡ κατήφεια τὴν εὐφροσύνη, οὔτε πάλι, ὅταν ἐπικρατεῖ ὁ πόνος μπορεῖ νὰ ἔρθει ἡδονή, οὔτε ὅταν κυριαρχεῖ ἡ λύπη συμβιβάζεται μὲ τὴ χαρά, οὔτε ἡ κατήφεια ἀναμιγνύεται μὲ τὴν εὐφρο-σύνη. Διότι τὰ ἀντίθετα πάθη δὲν συμπλέκονται μεταξύ τους καὶ δὲν μποροῦν ποτὲ νὰ συνυπάρχουν· οὔτε μποροῦν ποτὲ νὰ ληφθοῦν ὡς ἐγγύηση γιὰ φιλικὴ ἐπικοινωνία, ἐξαιτίας τῆς ἀπὸ τὴ φύση τους ἄσπονδης ἔχθρας καὶ ἀποξένωσης. Ἀγ.Ι.Δαμ. ΕΠΕ 6,287

Δεν υπάρχουν σχόλια: