ΠΕΡΙ ΕΠΙΓΝΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
Ἀγ.Νεκταριου. Ἐρώτησις : Ποῖά
εἰσι τὰ γνωρίσματα τῆς ἐπιγνώσεως τοῦ Θεοῦ; Ἀπόκρισις
: - Τὰ γνωρίσματά εἰσι τὰ ἑξῆς : 1ον) ἀφοσίωσις μέχρι αὐταπαρνήσεως καὶ
θυσίας· 2ον) ἀληθὴς καὶ πνευματικὴ λατρεία· 3ον) τελεία ὑποταγὴ τοῦ ἑαυτοῦ θελήματος εἰς τὸ
θέλημα τοῦ Θεοῦ καὶ 4) τελείωσις ἐν τῇ
ἀρετῇ. Ὀρθόδοξος Ἱερὰ Κατήχησις 41
Ἀγ.Νεκταριου. Ἐρώτησις : Πῶς ἐκ
τούτων συνάγομεν τὸ συμπέρασμα, ὅτι ὁ Θεὸς ἀπεκαλύφθη τῷ ἔχοντι ταῦτα τὰ
γνωρίσματα; Ἀπόκρισις : - Τὸ συμπέρασμα συνάγομεν ὡς ἑξῆς· ἡ ἀφοσίωσις μέχρι αὐταπαρνήσεως δηλοῖ
ἐπίγνωσιν τοῦ ὑποκειμένου τῆς ἀφοσιώσεως· διότι ἀφοσίωσις πρὸς τὸ ἄγνωστόν
ἐστιν ἀδύνατος· διότι τὸ ἄγνωστόν ἐστι αὐτῷ μὴ ὂν, τὸ δὲ μὴ ὂν οὔτε δέχεται
οὔτε ἀνταποκρίνεται πρὸς τὸ συναίσθημα· ὥστε ἀφοσίωσις πρὸς τὸ ἄγνωστον δὲν
δύναται νὰ ὑπάρξῃ· ἡ ὕπαρξις αὐτοῦ δηλοῖ γνῶσιν, καὶ αὔητη ἀποκάλυψιν τοῦ Θεοῦ·
αὔτη ἐξηγεῖ τὸν λόγον τῆς ἐν πνεύματι καὶ ἀληθείᾳ λατρείας τῆς προσφερομένης τῷ
Θεῷ ὑπὸ τοῦ ἀγαπῶντος αὐτόν, διότι ἐστὶν ἀδύνατον νὰ ὑπάρξῃ λατρεία ἀληθινὴ καὶ
πνευματικὴ πρὸς ὂν ἄγνωστον· ὥστε ὁ προσφέρων τοιαύτην λατρείαν ἤδη ἐπέγνω τὸν
Θεόν· ἄρα ὁ Θεὸς αὐτῷ ἀπεκαλύφθη. Ἐπίσης ἡ τελεία ὑποταγὴ τοῦ ἑαυτοῦ θελήματος
εἰς τὸ Θεῖον θέλημα μαρτυρεῖ ἐπίγνωσιν τοῦ Θεοῦ καὶ ἀποκάλυψιν Αὐτοῦ· διότι ὁ
μὴ εἰδὼς τὸν Θεὸν ἀγνοεῖ καὶ τὸ Αὐτοῦ θέλημα οὐδ’ ὑποτάσσει τὸ ἑαυτοῦ θέλημα
εἰς θελήματα ἀγνώστου αὐτῷ Θεοῦ. Ὡσαύτως καὶ ἡ τελείωσις ἐν τῇ ἀρετῇ ἐστι
μαρτύριον Θείας ἀποκαλύψεως· διότι ἡ τελείωσις ἐν τῇ ἀρετῇ μαρτυρεῖ Θείαν
δύναμιν καὶ ἐνέργειαν ἐνισχύσασαν τὰς ἀσθενεῖς τοῦ ἀνθρώπου δυνάμεις πρὸς
ἐργασίαν τῆς ἀρετῆς. Ἐκ πάντων τούτων δηλοῦται, ὅτι ὁ Θεὸς ἀποκαλύπτεται τῷ ἀγαπῶντι
Αὐτὸν πιστῷ, καὶ ὅτι αὐτὸς γινώσκει τὸν ἀποκαλυπτόμενον Θεόν· ἄρα ὑπάρχει Θεὸς
ὑπερφυσικῶς ἀποκαλυπτόμενος τοῖς πιστεύουσι καὶ ἀγαπῶσιν αὐτόν. Ὀρθόδοξος Ἱερὰ Κατήχησις 41
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου