PAGES

Τετάρτη 7 Ιουνίου 2000

ΠΕΡΙ ΣΥΝΑΝΑΣΤΡΟΦΩΝ ΚΑΛΩΝ ΚΑΙ ΚΑΚΩΝ

ΠΕΡΙ ΣΥΝΑΝΑΣΤΡΟΦΩΝ ΚΑΛΩΝ ΚΑΙ ΚΑΚΩΝ
Αγ.Γρηγ.θεολ. Να προτιμάς πάντοτε τους καλούς, όχι τους κακούς. Αν συναναστρέφεσαι με κακούς θα γίνεις οπωσδήποτε κακός και ο ίδιος. Φ-Αγ.Μάξιμου Ομολ.15Ε-61
Αγ.Γρηγ.θεολ. Είναι βλαβερές οι συναναστροφές με τους κακούς, επειδή αυτός είναι ο νόμος της φιλίας, να δημιουργείται συνήθως από ομοιότητα σε εκείνους που συνδέονται. Φ-Αγ.Μάξιμου Ομολ.15Ε-61

Αγ.Γρηγ.θεολ. Καλύτερη από τη γεμάτη εμπάθεια ομόνοια είναι η διάσταση για χάρη της ευσέβιας. Φ-Αγ.Μάξιμου Ομολ.15Ε-61
Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου. Ὅποιος ἀκολουθεῖ τὸν θεοφιλῆ θὰ πλουτήση ἀπὸ τὰ μυστήρια τοῦ Θεοῦ, ἐνῶ ὅποιος ἀκολουθεῖ τὸν ἄδικο καὶ ὑπερήφανο θὰ ἀπομακρυνθῆ ἀπὸ τὸν Θεὸ καὶ θὰ μισηθῆ ἀπὸ τοὺς φίλους του. Φ-Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου ΕΠΕ τομ. 8β-195
Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου. Ὅσο ἀπομακρύνεται ὁ ἄνθρωπος ἀπὸ τὴν συναναστροφὴ τῶν ἀνθρώπων, τόσο ἀξιώνεται τῆς παρρησίας πρὸς τὸν Θεὸ διὰ τοῦ νοῦ του. Καὶ ὅσο κόβει ἀπὸ τὸν ἑαυτό του τὴν παρηγοριὰ τοῦ κόσμου τούτου, τόσο ἀξιώνεται τὴν χαρὰ τοῦ Θεοῦ μέσα στὸ ἅγιο Πνεῦμα. Φ-Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου τ8β-197
Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου. Μὴν ἀποκτήσης φίλους οὔτε ἐμπίστους, ἄν δὲν εἶναι ἐνάρετοι, ὥστε νὰ μὴ δημιουργήσης πρόσκομμα, στὴν ψυχή σου καὶ παρεκκλίνης ἀπὸ τὴν ὁδὸ τοῦ Κυρίου. Φ-Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου τ8β-205
Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου. Ἡ διαβίωσις καὶ συναναστροφὴ μὲ τοὺς ἀγωνιστὰς ἐπιτρέπει καὶ στὰ δύο μέρη τὸν ἐμπλουτισμὸ μὲ τὰ μυστήρια τοῦ Θεοῦ, ἐνῶ ἡ ἀγάπη πρὸς τοὺς ραθύμους καὶ ὀκνηροὺς ὁδηγεῖ στὸν ἐμπλουτισμὸ τῆς κοιλίας χορταστικὰ καὶ ἄπληστα διὰ τοῦ μεταξύ των μετεωρισμοῦ. Αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι ἀλληλοπροσκαλοῦνται γιὰ διασκέδασι καὶ σὰν μισθωτοὶ ἀνταποδίδουν ὁ ἕνας στὸν ἄλλον τὴν πρόσκληση. Ἀπόφευγε, ἀδελφέ μου, τοὺς συνηθισμένους σὲ τέτοια πράγματα καὶ μὴ θέλης καθόλου νὰ συντρώγης μὲ αὐτούς, οὔτε ἄν σοῦ παρουσιασθῆ ἀνάγκη γι’ αὐτό·  διότι ἡ τράπεζά τους εἶναι μιασμένη καὶ ἔχουν ὑπηρέτες τοὺς δαίμονες· οἱ φίλοι τοῦ νυμφίου Χριστοῦ δὲν μετέχουν σ’ αὐτήν. Φ-Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου τ8β-207
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Όπως οι καλοί συνηθίζουν να συμβουλεύουν τους άλλους αυτά με τα οποία και οι ίδιοι έγιναν καλοί, ετσι και οι κακοί συνηθίζουν να συνιστούν στους άλλους αυτά με τα οποία έγιναν κακοί. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Δ-378
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Όπως η συναναστροφή με τους κακούς συνήθως βλάπτει αυτούς που τους συναναστρέφονται έτσι και η συναναστροφή με τους εναρέτους οφελεί πολύ εκείνους που τους συναναστρέφονται. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Δ-379
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Εκείνος που μπορεί να διορθώσει και άλλους ας συναναστρέφεται εκείνους που πρόκειται να δεχτούν την θεραπεία και ας τους κάνει καλύτερους. Εκείνος όμως που είναι αδύναμος, να αποφεύγει τους κακούς, για να μην κολλήσει την αρρώστια εκείνων. Φ-Αγ.Αναστασίου Σιν.-13β-57
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Δεν είναι μικρό κατώρθωμα το να αποφεύγει κανείς τους υποκριτές καὶ δόλιους, το να μισεί, να αποστρέφεται και να σιχαίνεται τους αλαζόνες, και να προσεύχεται με ησυχία. Φ-Αγ.Αναστασίου Σιν.-13β-57
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Για αυτό και ο φιλάνθρωπος Κύριος μας επέτρεψε να αναμιγνύονται οι αγαθοί με τους κακούς, για να κερδίζουν κάτι από την συναναστροφή και να μην παραμένουν διαρκώς στην κακία. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Δ-379
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Γιατί αν αποφεύγεις τους πονηρούς, επιδιώκεις δε την συντροφιά των καλών, θα αυξηθούν και απο τις δύο πλευρές οι ωφέλειες της αρετής και θα εξαφανιστούν οι βλάβες της κακίας. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Δ-380
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. 'Ει δε οφθαλμός σου ο δεξιός σκανδαλίζει σε έξελε αυτόν'' Αν ένα πρόσωπο αγαπητό και πολύτιμο όπως το δεξιό ματι σου σε ερεθίζει και σε σπρώχνει στην αμαρτία, χωρίσου οριστικά από αυτό και κόψε κάθε επικοινωνία μαζί του. Τίποτε δεν είναι τόσο βλαβερό, όσο η κακή συναναστροφή. Γιατί όσα δεν μπορεί να τα κάνει ο εξαναγκασμός, μπορεί να τα κάνει πολλές φορές η φιλία, είτε πρόκειται για ζημιά είτε για οφέλεια.Για αυτό μας προστάζει με πολύ αυστηρότητα ο Κύριος να αποκόβουμε αυτούς που μας βλάπτουν δηλ. τους τα σκάνδαλα φέροντας. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Δ-379
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Αυτό είναι ασφάλεια, αυτό τείχος, αυτό πρόοδος στήν αρετή, τό νά αποφεύγει κανείς τούς κακούς καί να είναι συ-γκεντρωμένος καί συμμαζεμένος στόν εαυτό του σέ όλη τού τή ζωή καί να κατοικεί μακριά από εκείνους πού διαφθείρουν τόν άνθρωπο. Γιατί δέν συντελεί τήν απομόνωση τού ανθρώπου μόνον η ερημιά, αλλά και η φιλοσοφιμένη σκέψη. Π.Α.Αγ.Ι.Χρυσ. Α-767
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Από πού νομίζεις ότι γίνονται θαυμαστοί και δοξασμένοι μερικοί από εκείνους που κατέλαβαν τις ερημιές; Δεν γίνονται επειδή φεύγουν τους θορύβους και τις αγορές και κατασκηνώνουν μακριά από τον καπνό και την ζάλη των βιοτικών πραγμάτων; Αυτούς και σύ να μιμηθείς, επιδιώκοντας μέσα στην πόλη να βρείς την ερημιά και την ησυχία. Και πώς θα κατορθωθεί αυτό; Αν αποφεύγεις τους πονηρούς ανθρώπους και επιδιώκεις την συντροφιά των καλών και ενάρετων. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσ.Δ-380
Ἀγ.Ἰωάννου Χρυσοστ. Δὲν θὰ μᾶς ὠφελήσει σὲ τίποτε, ἄν ἔχουμε ἀγαθὲς σχέσεις μὲ ὅλους καὶ ἐρχόμαστε σὲ σύγκρουση μὲ τὸν Θεό. Ἀντίθετα δὲν κινδυνεύουμε καθόλου, ἔσω καὶ ἄν ὅλοι μᾶς ἀποστρέφονται καὶ μᾶς μισοῦν, ἀλλὰ μᾶς δέχεται καὶ μᾶς ἀγαπᾶ ὁ Θεός. Φ-ΕΠΕ Ἀγ.Ἀναστασίου Σιναΐτου. 13β-153
Ἀγ.Ἰωάννου Χρυσ. Λέγοντας ο Απ.Παύλος «μη συναμίγνυσθε αυτώ» δηλ. τόν άτακτο, δέν απομάκρυνε τούς ακροατές του από τήν φροντίδα γιά αυτόν, αλλά αντίθετα τούς παράγγειλε νά τόν βοηθήσουν πολύ, αφού πρόσθεσε καί είπε «καί μή ως εχθρόν ηγείσθε, αλλ' ως αδελφόν». Χωρίστηκες από τή συντοφιά του, αλλά μήν εγκαταλείψεις τή φροντίδα γιά αυτόν, τόν απέκοψες από τή σύναξη, μήν τόν αποκόψεις από τήν αγάπη σου. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Α-239
Μεγ.Βασιλείου. Οἱ συναναστροφὲς  μὲ τοὺς κακοὺς εἶναι βλαβερές, ἐπειδή, σύμφωνα μὲ τὸν νόμο τῆς φιλίας, αὐτοὶ ἀπὸ τὴ φύση τους λόγω ὁμοιότητος συνδέονται μ’ αὐτοὺς ποὺ συναναστρέφονται. Διότι, ὅπως στὶς νοσογόνες περιοχὲς ὁ ἀέρας ποὺ κυκλοφορεῖ κατὰ τόπους μεταδίδει σ’ αὐτοὺς ποὺ ζοῦν ἐκεῖ, χωρὶς νὰ τὸ καταλαβαίνουν, τὴν ἀρρώστια, ἔτσι καὶ ἡ συναναστροφὴ μὲ τοὺς κακοὺς ἀφήνει μεγάλα κακὰ στὴν ψυχή, ἔστω καὶ ἂν ἡ βλάβη δὲν γίνεται τὴ στιγμὴ ἐκείνη ἀντιληπτή. Ἀγ.Ἰ. Δαμασκ. ΕΠΕ 8,301
Μεγ.Βασιλείου. Ἐρώτησις ΡΚΔ΄  Εἰ δεῖ αἱρετικὸν ἢ Ἑλλήνων κατὰ συντυχίαν εὑρεθέντα που, ἢ συνεσθίειν αὐτοῖς ἢ ἀσπάζεσθαι αὐτούς. Ἀπόκρισις : «Τὸν μὲν ἀσπασμὸν τοῦτον δηλονότι τὸν κοινὸν ἐπ’ οὐδενὸς ὁ Κύριος ἀπηγόρευσεν, εἰπών· «Ἐὰν ἀσπάσησθε τοὺς φίλους ὑμῶν μόνον, τί περισσὸν ποιεῖτε;...», περὶ δὲ τοῦ συνεσθίειν ἔχομεν παρὰ τοῦ Ἀποστόλου ἐπὶ τίνων χρὴ παραιτεῖσθαι τοῦτο, εἰπόντος·»... μὴ συναμίγνυσθε πόρνοις... ἐάν τις ἀδελφὸς ὀνομαζόμενος ᾗ πόρνος ἢ πλεονέκτης ἢ εἰδωλολάτρης... τῷ τοιούτῳ μηδὲ συνεσθίειν». Βασιλειανὸν Ταμεῖον σελ. 50 (ΕΠΕ 9,156)
Μεγάλου Βασιλείου. (Ἐρμηνεία εἰς τὸν 1ον Ψαλμόν). Τρία πράγματα πρόβαλε σὲ μᾶς, ἀπὸ τὰ ὁποῖα ἀξίζει νὰ φυλαγόμαστε· νὰ μὴ πηγαίνουμε σὲ συναθροίσεις ἀσεβῶν, νὰ μὴ στεκόμασε σὲ συναθροίσεις ἁμαρτωλῶν, καὶ νὰ μὴ καθόμαστε σὲ κάθισμα διεφθαρμένων. Ἔργα Ἀγ.Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 8,303
Μεγ. Ἀθανασίου : Πρέπει ὄχι μόνο νὰ μένουμε μακριὰ ἀπὸ τὰ κακά, ἀλλὰ νὰ ἀποστρεφόμαστε καὶ αὐτοὺς ποὺ τὰ κάνουν. Ἔργα Ἀγ.Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 8,303
Νικηφόρου Θεοτόκη. Ἀποφεύγεις τῶν κακῶν ἀνθρώπων τὰς συναναστροφάς, ἀποφεύγεις τὰ θέατρα, τοὺς χορούς, τὰς πανηγύρεις, τὰ παίγνια; Ἰσχυρὸν ὅπλον εἶναι κατὰ τῆς πολεμούσης τοῦ κόσμου ματαιότητος ἡ φυγή· ἐὰν λοιπόν ἐπιμείνῃς φεύγων τὰ τοιαῦτα διὰ παντός, νικᾷς καὶ θριαμβεύεις κατὰ πάσης κοσμικῆς ἐμπαθείας· ἐὰν δὲ ἐπὶ προφάσει φίλων ἤ συγγενῶν ἤ ἀρχόντων σταθῇς καὶ ἐγκαταλίπῃς τὴν φυγήν, γίνεσαι ἐμπαθὴς καὶ ματαιόφρων. Κυριακοδρόμιον τομ. Α. 187
Ευαγρίου (Προς Μοναχόν). Αν έχεις φίλους, να αποφεύγεις τις συχνές συναντήσεις τους. Γιατί, συναντώντας τους ύστερα από μακρό διάστημα, θα τους είσαι χρήσιμος. Αν μάλιστα καταλάβεις ότι από αυτούς σου προξενείται ζημιά, να μην τους πλησιάσεις καθόλου. Γιατί πρέπει να έχεις φίλους εκείνους πού σου είναι ωφέλιμοι και σε βοηθούν στη ζωή σου αυτή. Φ-Ευαγρίου-11Α,69
Εὐαγρίου. Απόφευγε και των πονηρών ανδρών και εριστικών τις συναντήσεις. Με κάνέναν από αυτούς να μην συγκατοικήσεις, αλλά να μένεις μακριά από τις κακές προθέσεις τους. Φ-Ευαγρίου-τομ. 11Α,69
Εὐαγρίου. Φίλοι σου να είναι άνδρες ειρηνικοί, πνευματικοί αδελφοί καὶ Αγ.πατέρες. Γιατί αυτούς και ο Κύριος τους ονόμασε έτσι, λέγοντας "μήτηρ μου και αδελφοί μου ούτοι εισιν οι ποιούντες το θέλημα του Πατρός μου…". Φ-Ευαγρίου-τ11Α,69
Εὐαγρίου. Με πολυάσχολους να μην κάνεις συντροφιά, ούτε να πάς σε συμπόσιο μαζί τους, για να μην σε παρασύρουν κάποτε στις απάτες τους και σε αποσπάσουν από την επιστήμη της ησυχίας. Να μην κλίνεις το αυτί σου στα λόγια τους, και να μην δεχθείς τις ενδόψυχες σκέψεις τους, γιατί είναι πραγματικά επιζήμιοι. Φ-Ευαγρίου-τ11Α,69
Ἀββᾶς Ισαάκ Φεύγε μακριά από αυτούς που αγαπούν τα υλικά αγαθά καθώς και να τα αποκτάς ο ίδιος. Να φεύγεις από τους σπάταλους, καθώς επίσης και από την σπατάλην. Να φεύγεις μακριά από τους ακόλαστους καθώς και από την ακολασία. Διότι αν η απλή ανάμνησις λόγων ταράσση την διάνοιαν, πόσο μάλλον η συνεχής παρατήρησις και επικοινωνία με τα ανωτέρω ελαττώματα και τους εργάτες τους. Ευεργετινός-Α,323
Ἀββᾶς Ισαάκ Να πλησιάζεις τους δικαίους και διά αυτών θα προσεγγίσεις τον Θεόν. Να συνανασρέφεσαι με αυτούς που έχουν ταπείνωση και θα μάθεις τους τρόπους τους· διότι εάν είναι ωφέλιμος, είς τον άνθρωπον, η νοερά παρατήρησις των αναφερθέντων προτερημάτων, πόσο μάλλον η διδασκαλία των αρετών αυτών από το στόμα εκείνων, που ζούν τας αρετάς αυτάς;  Ευεργετ.-Α,323
Ἀββᾶς Ισαάκ Φίλος ανόητος και απερίσκεπτος είναι πηγή ζημίας· δροσερά δε και γλυκειά πηγή η συναναστροφή με συνετούς. Το να κάνεις συντροφιά με ασύνετους είναι θλίψις της καρδίας σου. Εἶναι προτιμότερο να κατοικήσεις με θηρία, παρά με ανθρώπους με κακή συμπεριφορά. Να κάθεσαι με γύπες, παρά με αχόρταγο και πλεονέκτη, γίνου φίλος με φονέα παρά με φιλόνεικο άνθρωπο. Προτιμότερο να συνομιλείς με χοίρον παρά με άνθρωπο κοιλιόδουλο· διότι είναι καλύτερη η γούρνα των χοίρων, παρά στόμα λαίμαργον και αχόρταχον· προτιμότερο να κάθεσαι με λεπρούς παρά με υπερήφανους. Ευεργετινός-Α,337
Ὁ Ἀββᾶς Παλλάδιος εἶπεν· ὁ ἄνθρωπος πρέπει, περισσότερον καὶ ἀπὸ τὸ φωτεινὸν παράθυρον, νὰ ἐπιδιώκῃ τὰς συναναστροφὰς ὁσίων ἀνδρῶν, διὰ νὰ δυνηθῇ νὰ ἴδῃ τὴν καρδίαν του, ὡς νὰ ἀναγιγνώσκῃ καθαρογραμμένον βιβλίον, καὶ νὰ ἀντιληφθῇ, τοιουτοτρόπως, τὴν ὀκνηρίαν ἢ ἐπιμέλειαν διὰ τῆς συγκρίσεως τῆς ζωῆς του πρὸς τὴν ζωὴν ἐκείνων. Διότι ἀρκεταὶ εἶναι αἱ ἐκδηλώσεις τῶν ἐναρέτων, ποὺ μαρτυροῦν τὴν καθαρότητα τῆς ψυχῆς των, ὅπως τὸ χρῶμα, ποὺ σκορπίζει εἰς τὸ πρόσωπον ἡ κατὰ Θεὸν πολιτεία·  καὶ ὁ στολισμὸς τοῦ φορέματος· καὶ ἡ ἁπλότης τοῦ χαρακτῆρος· καὶ τὸ ταπεινὸν κατὰ τὰς συζητήσεις· καὶ ἡ ἔλλειψις φιλοπεριέργου διαθέσεως ἀπὸ τὰς λέξεις· καὶ ἡ σύνεσις τῶν νοημάτων· καὶ ἡ εὐλάβεια τῶν τρόπων, ὅλα αὐτὰ ὠφελοῦν πάρα πολὺ αὐτούς, ποὺ τὰ προσέχουν, καὶ ἐγχαράσσουν εἰς τὰς ψυχὰς των ἀναλλοίωτα πρότυπα ἀρετῆς. Εὐεργετινός. Α-234
Ἐν τῷ Γεροντικῷ. Ἐκεῖνος ποὺ συγκατοικεῖ μὲ ἀδελφούς, δὲν πρέπει νὰ εἶναι τετράγωνος, ἀλλὰ νὰ εἶναι στρογγυλὸς διὰ νὰ ταιριάζῃ μὲ ὅλους. Ἐγὼ δὲν κάθομαι μόνος μου ἀπὸ ἀρετήν, ἀλλὰ ἀπὸ ἀδυναμίαν· διότι δυνατοὶ εἶναι ἐκεῖνοι, ποὺ ἔρχονται εἰς ἐπικοινωνίαν μὲ τοὺς ἀνθρώπους. Εὐεργετινός. Β-576-577
Ἕνας γέρων εἶπεν : Ὅποιος εἰσέρχεται εἰς ἀρωματοπωλεῖον, ἔστω καὶ ἐὰν δὲν ἀγοράσῃ τίποτε, ὁπωσδήποτε ὅμως παίρνει ἐπάνω του εὐωδίαν, τοιουτοτρόπως ὠφελεῖται καὶ ὁ ἐπισκεπτόμενος τοὺς Πατέρας. Εὐεργετινός. Α-239
Εἶπε ὁ ἀββᾶς Ἀγάθων : Ἂν ὑπάρχη κάποιος ὑπερβολικὰ ἀγαπητός μου καὶ ἀντιληφθῶ ὅτι μὲ ὁδηγεῖ σὲ ἐλάττωμα, τὸν ἀποκόπτω ἀπὸ ἐμένα. Ἀποφθέγματα Γερόντων - ΕΠΕ τομ.1,115
Ἀγ.Εφραίμ.  Να προσπαθείς να μή συναναστρέφεσαι με αυτούς που αγαπούν την αργίαν και δεν επιθυμούν να επιδίδωνται είς την ασκητικήν ησυχίαν. Να αποφεύγεις αυτούς που αγαπούν τα συμπόσια και λέγουν· εγώ θα σου κάνω σήμερα το τραπέζι και σύ θα μου το κάνεις αύριον. Διότι εάν συμφωνήσεις με αυτά, δεν θα σου μείνει καιρός να ζήσεις τον βίον της αρετής. Αλλά η ψυχή σου θα γίνει κατοικητήριον όλων των παθών· να μιμήσαι αυτούς που είναι θερμοί στα πνευματικά, και βαδίζουν την στενήν και στενόχωρον οδόν διά να φτάσεις την αιώνιον ζωήν. Ευεργετινός-Α,331
Ἀγ.Εφραίμ. Γνώριζε ἀδελφέ μου, ὅτι ἐκεῖνος ποὺ ἀγαπᾶ τὰς κοσμικὰς συναναστροφὰς δὲν ἔχει ἀκόμη μισήσει τὸν κόσμον· ὅπως δὲ ἀκριβῶς ἐκεῖνος ποὺ ρίπτει ξύλα εἰς τὴν φωτιάν, σηκώνει φλόγας, τοιουτοτρόπως καὶ αἱ συναναστροφαὶ μὲ κοσμικοὺς ἀνθρώπους ξυπνοῦν τὰ πάθη εἰς τὴν καρδίαν τοῦ Μοναχοῦ. Ευεργετινός-Α,320

Δεν υπάρχουν σχόλια: