PAGES

Σάββατο 24 Ιουνίου 2000

ΠΕΡΙ ΑΠΛΟΤΗΤΟΣ

ΠΕΡΙ ΑΠΛΟΤΗΤΟΣ
Αγ.Νεκτάριος Απλότης σημαίνει καθαρότητα, ακεραιότητα, ειλικρίνεια, απονήρευτον γνώμην, καθαρότητα διανοίας και αδολότητα ουδέν εχούσης συνεσκιασμένον και ύπουλον, το ανυπόκριτον, το μή επικεκαλυμμένον. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-199
Αγ.Νεκτάριος Οι τήν χριστιανική ταύτην έχοντες απλότητα εν ευθύτητι καρδίας πολιτεύονται ενώπιον τού Θεού και ουκ έστιν εν αυτοίς πανουργία . ο οφθαλμός αυτών εστιν απλούς, καθαρός και διαυγής. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-199
Αγ.Νεκτάριος Τὸ πρόσωπον τοῦ ἀπλοῦ θάλλει ἡ δὲ καρδία αὐτοῦ ἐστι πλήρης εὐφροσύνης· ἡ διάνοια αὐτοῦ ἐστιν καθαρὰ ὡς οὐρανὸς αἴθριος, τὰ δὲ διανοήματά του ἁγνὰ ὡς χρυσὸς κεκαθαρμένος· ὁ λόγος αὐτοῦ ἐστιν ἀληθής, ἡ δὲ ψυχὴ αὐτοῦ καθαρὰ ἀπὸ ρύπου.  ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-199
Αγ.Νεκτάριος Ἡ τιμιότης καὶ ἡ εἰλικρίνεια χαρακτηρίζουσιν αὐτόν, ἡ δὲ ἀκεραιότης κατακοσμεῖ αὐτόν· ἡ σεμνοπρέπεια στολίζει αὐτόν, ἡ δὲ εὐστάθεια τοῦ χαρακτῆρός του περιάπτει αὐτῷ τιμήν· ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-200
Αγ.Νεκτάριος Ὁ ἀπλός ἀγαπᾷ ἐν ἁπλότητι καρδίας καὶ ἐπισπᾶται τὴν εὔνοιαν πάντων· ὁ τὴν ἀρετὴν ἔχων τῆς χριστιανικῆς ἁπλότητος ἀγαπᾷ τὸν Θεὸν καὶ ὁ Θεὸς ἀγαπᾷ αὐτὸν καὶ εἰσακούει τῆς δεήσεως αὐτοῦ.  Τῇ ἀρετῇ ταύτῃ ἀντιτίθεται ἡ κακία τοῦ ποικίλου καὶ εὐτραπέλου. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-200
Μεγ.Βασιλείου. Ὁ ἁπλὸς καὶ ἄδολος εὔκολα ἐξομολογοῦνται τὰ ἀπόρρητα τῆς ψυχῆς τους. Ἔργα Ἀγ.Ἰ.Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 6,233
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. 'Ψυχή ευλογημένη πάσα απλή'' και ''ο πορευόμενος απλώς πορεύται πεποιθώς'' (Παρ-10,9). Όποιος πορεύεται με απλότητα και ευθύτητα, προχωρεί με πεποίθηση και θάρρος. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Α-563
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Η απλότητα είναι ένας δρόμος που οδηγεί στή φιλοσοφημένη ζωή. Κανένας δέν είναι τόσο καλός και ωραίος στήν ψυχή όσο ο απλός. Π.ανθ.Αγ.Ι. Χρυσοστ. Α-563
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Ο Θεός που είναι άγιος και βρίσκει ανάπαυση στούς απλούς και αγίους, όταν δεί τήν απλότητα του προσερχομένου, απλοποιεί και Αυτός τήν σοφία Του μέ τήν αποκάλυψη τής οποίας τόν ευεργερτεί. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Α-564
Ἀγ.Ἰωάννου Κλίμακος. Ἡ ἁπλότης εἶναι μία συνήθεια καὶ συμπεριφορὰ τῆς ψυχῆς ἀποίκιλη, ποὺ δὲν κινεῖται σὲ κανέναν κακὸ λογισμό. Κλίμαξ 260
Ἀγ.Ἰωάννου Κλίμακος. Πρῶτο γνώρισμα τῆς παιδικῆς ἡλικίας εἶναι ἡ ἀποίκιλη ἁπλότης. Ὅσο τὴν εἶχε αὐτὴν ὁ Ἀδὰμ δὲν ἀντίκρυσε στὸν ἑαυτό του οὔτε ψυχικὴ γυμνότητα οὔτε σωματικὴ ἀσχημοσύνη. Κλίμαξ 260
Ἀγ.Ἰωάννου Κλίμακος. Καλὴ βέβαια καὶ ἀξιομακάριστη εἶναι ἡ ἁπλότης ποὺ ἔχουν μερικοὶ ἐκ φύσεως. Ὄχι ὅμως τόσο, ὅσο ἡ ἁπλότης ποὺ ἀποκτήθηκε μὲ κόπους καὶ ἱδρῶτες καὶ μὲ μετεγκεντρισμὸ τῆς πονηρᾶς φύσεως. Διότι ἡ μὲν πρώτη εἶναι σκεπασμένη καὶ προφυλαγμένη ἀπὸ πολυποίκιλες μεταβολὲς καὶ πάθη, ἐνῶ ἡ δευτέρα γίνεται πρόξενος τῆς τελείας ταπεινοφροσύνης καὶ πραότητος. Καὶ ἡ μία δὲν ἔχει πολὺ μισθό, ἐνῶ ἡ ἄλλη ἔχει ἄπειρο καὶ ἀπροσμέτρητο. Κλίμαξ 260
Ἀγ.Ἰωάννου Κλίμακος. Ὅλοι ὅσοι ἐπιθυμοῦμε νὰ προσελκύσωμε πρὸς τὸ μέρος μας τὸν Κύριον, ἂς Τὸν πλησιάσωμε σὰν διδάσκαλο ποὺ κάνει μάθημα, «ἁπλῶς καὶ ἀπλάστως καὶ ἀποικίλως καὶ ἀπονήρως καὶ ἀπεριέργως». Ἐπειδὴ αὐτὸς εἶναι ἁπλοῦς καὶ ἀσύνθετος, θέλει καὶ οἱ ψυχὲς ποὺ Τὸν πλησιάζουν νὰ εἶναι ἁπλὲς καὶ ἀκέραιες. Καὶ δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ ἀντικρύσης ποτὲ ἁπλότητα χωρὶς ταπείνωσι. Κλίμαξ 260
Ἀγ.Ἰωάννου Κλίμακος. Ζωντανὴ ἀπόδειξις καὶ ὑπόδειγμα τῆς μακαρίας ἁπλότητος ὑπῆρξε ὁ τρισμακάριος Παῦλος ὁ ἁπλοῦς. κανεὶς δὲν εἶδε πουθενὰ οὔτε ἄκουσα οὔτε πρόκειται νὰ ἰδῆ ποτὲ τόση πνευματικὴ πρόοδο σὲ τόσο σύντομο χρόνο. Κλίμαξ 261
Ἀγ.Κυρίλλου Ἰεροσολύμων.Ἡ ἁπλότητα ἐκτιμᾶται ἀπὸ τὸν Θεό· διότι ἡ πανουργία, ἄν καὶ γίνεται δεκτὴ στὶς ἐνασχολήσεις μὲ τὸν Θεό, ὅμως κατὰ κανένα τρόπο δὲν ὑπολογίζεται ὡς εὐωδία ἀρετῆς. Ἔργα Ἀγ.Ἰ.Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 6,233
Ἰσίδωρος Πηλουσιώτης. Ὁρισμὸς δὲ τῆς ἀρετῆς καὶ τῆς φιλοσοφίας εἶναι ἡ ἁπλότης μαζὶ μὲ σύνεσι. Ἀποφθ. Γερόντων - ΕΠΕ 1,329

Δεν υπάρχουν σχόλια: