ΠΕΡΙ ΠΟΛΥΛΟΓΙΑΣ Ή ΦΛΥΑΡΙΑΣ
Αγ.Νεκτάριος Η φλυαρία είναι επικίνδυνος, μισητή και καταγέλαστος . χλευάζεται
εν ταίς κοιναίς διηγήσεσι, μισείται διά τάς τών κακών απαγγελίας, και
καταγελάται ως ακριτόμυθος και τά απόρρητα μή κρατούσα. ΤΟ ΓΝΩΘΙ
ΣΑΥΤΟΝ-317
Αγ.Νεκτάριος Η φλυαρία είναι θρόνος τής κενοδοξίας, εν ώ καθήμενος ο κενόδοξος
φημίζει εαυτόν. Ο πολύς εν ρήμασιν γενόμενος επαχθής καί τοίς φίλοις. Εκ τής
πολυλογίας ουκ εκφεύξεται αμαρτία. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-317
Αγ.Νεκτάριος Το στόμα τού φλύαρου άστεγον καί ουκ επίσταται σιωπάν . βδέλυκτον
στόμα άστεγον και γλώσσα πολύλογος καί θρασεία . στόμα άστεγον ποιεί
ακαταστασίας. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-317
Αγ.Νεκτάριος Ανήρ πολυρρήμων παρά σοφών ουκ αγαπηθήσεται καί παρά συνετών
μισηθήσεται. Ο άστεγος χείλεσι σκολιάζων, υποσκελισθήσεται. ΤΟ ΓΝΩΘΙ
ΣΑΥΤΟΝ-317
Αγ.Νεκτάριος Ο φιλόλαλος εν πολλοίς αμαρτάνει καί ουδέποτε τι εκμανθάνει ως
αφιλήκοος· ο φιλόλαλος είναι μυθοπλάστης καί λέγων διηγείται θρύλους. Ο
πλεονάζων λόγω βδελυχθήσεται. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-317
Ἀγ.Γρηγορίου Θεολ. Ὁ κορεσμὸς τοῦ
λόγου εἶναι ἐχθρὸς στ’ αὐτιά, ὅπως ἡ ὑπερβολικὴ τροφὴ στὸ σῶμα. Ἀγ.Ἰ. Δαμασ. ΕΠΕ 6,407
Μεγ.Βασίλειος. Μήν εμπιστεύεσαι τά πάντα στή γλώσσα σου, γιά να μήν πάθεις κάτι
απρόσμενο· όπως το μάτι, που θέλει να αντικρύσει όλο τόν ήλιο, χάνει και το φώς
που έχει. Φ-Αγ.Μάξιμου Ομολ.15Ε-355
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Ας βάλουμε στο στόμα μας πόρτα και κλειδαριά, γιατί από την
φλυαρία προήλθαν άπειρα κακά . σπίτια διαλύθηκαν, φιλίες διασπάσθησαν και άλλα
πολλά κακά συνέβησαν. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Γ-341
Ἀγ.Ἰωάν. Κλίμακος Ἡ πολυλογία εἶναι ἡ καθέδρα τῆς κενοδοξίας. Καθισμένη
ἐπάνω της ἡ κενοδοξία προβάλλει καὶ διαφημίζει τὸν ἑαυτόν της. Ἡ πολυλογία
εἶναι σημάδι ἀγνωσίας, θύρα τῆς καταλαλιᾶς, ὁδηγὸς στὰ εὐτράπελα, πρόξενος τῆς
ψευδολογίας, σκορπισμὸς τῆς κατανύξεως.
Εἶναι αὐτὴ ποὺ δημιουργεῖ καὶ ποὺ προσκαλεῖ τὴν ἀκηδία. Εἶναι πρόδρομος τοῦ
ὕπνου, διασκορπισμὸς τῆς «συννοίας», ἀφανισμὸς τῆς φυλακῆς τοῦ νοός,
ἀπόψυξις τῆς πνευματικῆς θερμότητος, ἀμαύρωσις τῆς προσευχῆς. Κλίμαξ 175
Ἁγίου Ἐφραὶμ. Ἐκεῖνος, ποὺ ἔχει
πολλὰ λόγια μεταξὺ τῶν ἀδελφῶν, θὰ πολλαπλασιάσῃ τὰς φιλονικίας καὶ θὰ μεγαλώσῃ
τὸ μῖσος ἐναντίον του· ὅταν ὅμως προσέχῃ τὰ χείλη του θὰ γίνῃ ἀγαπητός. Ἀδελφέ,
ὅταν ἀγωνίζεται ὁ ἀθλητής, σφίγγει τὸ στόμα του· καὶ σὺ νὰ σφίγγῃς τὸ στόμα σου
νὰ μὴ λέγῃ περιττὰ λόγια καὶ θὰ ἔχῃς ἀνάπαυσιν. Ἐκεῖνος ποὺ λέγει πολλὰ λόγια
θὰ γίνῃ μισητός, ἐνῷ ἐκεῖνος ποὺ προσέχει τὸ στόμα του θὰ γίνῃ ἀγαπητός.
Ἐκεῖνος ποὺ προσέχει τὸ στόμα του, προφυλάσσει τὴν ψυχήν του, ἐνῷ ὁ αὐθάδης ἢ
θὰ συντριβῇ ἢ θὰ πλησιάσῃ πρὸς τὴν συντριβήν, ὅπως εἶναι γραμμένον ἀλλοῦ. Κῆπος
ποὺ δὲν ἔχει φράκτην καταπατεῖται καὶ ἐρημώνεται· καὶ ἐκεῖνος ποὺ δὲν προσέχει
τὸ στόμα του, θὰ χάσῃ τοὺς πνευματικούς του καρπούς. Διὰ τὴν πολυλογίαν
γνώριζε, Μοναχέ, ὅτι τὸ τέλος χιλιάδων λόγων εἶναι ἡ σιγή· ἂν λοιπὸν προτιμήσῃς
τὸ κέρδος, δηλαδὴ τὴν σιωπήν, θὰ ἀποφύγῃς τὰς ζημίας. Εὐεργετινὸς.
Β-577-578
Αγ.Κυρίλλου Να μή δέχεται κανείς στο σπίτι χελιδόνια· δηλαδή να μήν κάνει
συγκάτοικούς του ανθρώπους φλύαρους που έχουν ακράτεια στή γλώσσα. Φ-Αγ.Μάξιμου
Ομολ.15Ε-357
Αγ.Μάρκου Ερημ Εάν κάποιος συναντήσει ανθρώπους φλύαρους, να θεωρεί υπεύθυνο τον
ευατόν του γι' αυτού του είδους τά λόγια, έστω και αν όχι πρόσφατα, αλλά από
παλιό χρέος. Φ-Αγ.Μάρκου Ερημήτου τ13,37
Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρος. Ὅσο περισσότερο ἀπέχει ἡ γλῶσσα ἀπὸ τὴν πολυλογία, τόσο
φωτίζεται, ὥστε νὰ
διακρίνη τὰ νοήματα τὰ θεῖα· διότι ἀπὸ τὴν πολυλογία συγχύζεται καὶ ὁ
λογικώτατος νοῦς. Φ-‘Αγ.Ἰσαάκ Σύρου τ8β-199
Ἀγ.Εύσεβίου. Οἱ
γυναῖκες νὰ παύσουν τὶς φλυαρίες καὶ τοὺς ψιθυρισμοὺς μὲ τὰ στόματά τους,
ἔχοντας στὸ νοῦ τους ὅτι, ψιθυρίζοντας ὁ πονηρὸς στὴν Εὔα, τὴν ἔβγαλε ἀπὸ τὸν
παράδεισο. Ἔργα Ἀγ.Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 6,363
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου