PAGES

ΠΕΡΙ ΥΠΟΤΑΓΗΣ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΟΝ ΑΝΔΡΑ

ΠΕΡΙ ΥΠΟΤΑΓΗΣ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΟΝ ΑΝΔΡΑ
Μέγ.Βασιλείου. Πρέπει οι γυναίκες να υποτάσσονται στούς άνδρες τους, όπως η Εκκλησία στό Χριστό εκτελώντας το θέλημα του Θεού. Μεγ.Βασιλείου.
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Επειδή η ισοτιμία οδηγεί πολλές φορές στη σύγκρουση, έκαμε πολλές αρχές και υποχρέωσε στην αντίστοιχη υποταγή, όπως είναι π.χ. η αρχή του άνδρα και η υποταγή της γυναίκας. Αγ.Ιωάν.Χρυσ.

Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Γι' αυτό ο Θεός την μέν γυναίκα τήν υπέταξε στόν άνδρα, τόν δέ άνδρα τόν όρισε ως κεφαλή τής γυναίκας, γιά να υπάρχει ειρήνη. Γιατί όπου υπάρχει ισοτιμία, δέν είναι δυνατόν να υπάρχει ποτέ ειρήνη, ούτε όταν επικρατούν δημοκρατικές αρχές στήν οικογένεια, ούτε όταν όλοι είναι αρχηγοί, αλλ' είναι αναγκαίο νά υπάρχει μία αρχή. Καί αυτά συμβαίνουν παντού, όταν οι άνθρωποι διαπνέονται από υλιστικά φρονήματα . άν όμως οι άνθρωποι είναι πνευματικά καταρτισμένοι τότε επικρατεί σέ όλες τίς περιπτώσεις η ειρήνη. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-70
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Αὐτὸ ἔγινε ἐξ ἀρχῆς στὴ γυναίκα. Ἐπειδὴ δηλαδή, ἂν καὶ δημιουργήθηκε ἰσότιμη μὲ τὸν ἄνδρα, ὅμως δὲν χρησιμοποίησε καλὰ τὴν τιμὴ ποὺ τῆς δόθηκε, γι’ αὐτὸ τῆς ἀφαιρέθηκε ἡ ἐξουσία καὶ ἄκουσε ἀπὸ τὸ Θεό: «Θὰ ἐξαρτᾶσαι ἀπὸ τὸν ἄνδρα συ καὶ αὐτὸς θὰ εἶναι ὁ κύριός σου». Ἐπειδή, λέει, δὲν γνωρίζεις νὰ χρησιμοποιεῖς καλὰ τὴν ἐξουσία, μάθε νὰ ἐξουσιάζεσαι καλά, παρὰ νὰ ἐξουσιάζεις κακά. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ. Β-210
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Ὁ Θεὸς ἔδωσε στὸν ἄνδρα τὸ πιὸ ἀναγκαῖο καὶ τὸ πιὸ χρήσιμο καὶ στὴ γυναίκα τὸ μικρότερο καὶ τὸ κατώτερο, ὥστε ὁ μὲν ἄνδρας νὰ εἶναι περιζήτητος ἐξ αἰτίας τῆς ἀναγκαιότητας τοῦ ἔργου  του, ἡ δὲ γυναίκα ἐξ αἰτίας τῆς κατώτερης ὑπηρεσίας της νὰ μὴν ἐξεγείρεται κατὰ τοῦ συζύγου της. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-180
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Εἶναι πολὺ μεγάλη τιμὴ γιὰ τὴ γυναίκα νὰ κρατάει τὴ θέση, στὴν ὁποίαν τὴν ἔταξε ὁ Θεός, ὅπως ἀκριβῶς εἶναι ντροπὴ νὰ ἐπαναστατεῖ ἐνάντια στὸν ἄνδρα της. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-211
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Δεν πλάσθηκε από το Θεό ο άνδρας, για να βοηθάει τη γυναίκα, αλλά η γυναίκα πλάσθηκε, για να υπηρετεί τον άνδρα και να υποτάσσεται σε αυτόν. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-180
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Καὶ γιατὶ ὑποχρέωσε (ὁ Παῦλος) τὶς γυναῖκες νὰ ὑποτάσσονται τόσο πολὺ στοὺς ἄνδρες τους; Γιατὶ εἶναι κάπως ἀσθενέστερη στὴ θέληση ἡ γυναίκα καὶ ἀσταθὴς καὶ διακρίνεται γιὰ τὴν ἐλαφρότητά της. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-211
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Ἡ γυναίκα εἶναι σῶμα, ὄχι γιὰ νὰ δίνει διαταγὲς στὸ κεφάλι, στὸν ἄνδρα, ἀλλὰ γιὰ νὰ πειθαρχεῖ καὶ νὰ ὑπακούει σ’ αὐτόν. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-211
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Γιὰ ποιὸ λόγο λοιπὸν ὁ ἄνδρας ὀνομάζεται εἰκόνα τοῦ Θεοῦ καὶ ἡ γυναίκα ὄχι; Γιατὶ δὲν ἐννοεῖ τὴν εἰκόνα ποὺ ἀφορᾶ τὴ μορφή, ἀλλὰ τὴν εἰκόνα ποὺ ἀφορᾶ τὴν ἐξουσία, τὴν ὁποίαν ἔχει μόνον ὁ ἄνδρας, ὄχι ὅμως καὶ ἡ γυναίκα. Ὁ μὲν ἄνδρας δηλαδὴ δὲν ἔχει ὑποταχθεῖ σὲ κανένα, ἡ γυναίκα ὅμως ἔχει τεθεῖ κάτω ἀπὸ τὴν ἐξουσία τοῦ ἄνδρα, σύμφωνα μὲ τὴν ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ: «Θὰ ἐξαρτᾶσαι ἀπὸ τὸν ἄνδρα σου, καὶ αὐτὸς θὰ εἶναι κύριός σου». Γι’ αὐτὸ ὁ μὲν ἄνδρας εἶναι εἰκόνα τοῦ Θεοῦ, ἐπειδὴ δὲν ἔχει κανένα ἀνώτερο, ὅπως ἀκριβῶς καὶ ὁ Θεὸς δὲν ἔχει κανένα ἀνώτερό Του, ἀλλὰ εἶναι Κύριος ὅλων, ἡ δὲ γυναίκα ἀποτελεῖ δόξα τοῦ ἀνδρός, ἐπειδὴ ἔχει ὑποταχθεῖ στὸν ἄνδρα. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ. Β-208-209
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. «Ἂς δημιουργήσουμε γιὰ χάρη του, βοηθὸ ὅμοιο μὲ αὐτόν», εἶπε ὁ Θεός. Αὐτὰ δὲ πρὶν ἀπὸ τὴν ἁμαρτία (τῆς Εὔας)· μετὰ ὅμως ἀπὸ τὴν ἁμαρτία εἶπε: «Θὰ ἐξαρτᾶσαι ἀπὸ τὸν ἄνδρα σου καὶ αὐτὸς θᾶ εἶναι ὁ κύριός σου». Σὲ δημιούργησα, λέγει ὁ Θεός, ὁμότιμη· δὲν ἔκαμες καλὴ χρήση τῆς ἐξουσίας· πήγαινε στὴν ὑποταγή. Δὲν σήκωσες τὴν ἐλευθερία· καταδέξου τὴ δουλεία. Δὲν ξέρεις νὰ ἐξουσιάζεις καὶ τὸ ἔδειξες πάνω στὰ ἴδια τὰ πράγματα· γίνε μιὰ ὕπαρξη ποὺ ἐξουσιάζεται καὶ ἀναγνώρισε τὸν ἄνδρα σου κύριό σου. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-212
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Η γυναίκα και ο άνδρας διακρίνονται στις σωματικές δεξιότητες . και στην μέν γυναίκα έχει ορισθεί να ασχολείται με τον αργαλειό και τη ρόκα και το κάνιστρο και τη νοικοκυροσύνη και τους κοιτώνες και την ανατροφή των παιδιών, ενώ στον άνδρα έχουν ανατεθεί τά δικαστήρια και η βουλή και οι συναλλαγές και οι πόλεμοι και οι μάχες και οι παρατάξεις των στρατιωτών. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Α-477
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Ούτε ο άνδρας, πού τά ακούει αυτά (τά περί υποταγής τής γυναίκας), επειδή έχει εξουσία, νά βρίζει καί να χτυπάει, αλλά να παρακινεί στό καλό, να συμβουλεύει, καί επειδή η γυναίκα είναι περισσότερο απ' αυτόν ατελής, να προσπαθεί νά τήν πείσει μέ συλλογισμούς . χέρια ποτέ να μήν απλώνει. Μακριά όλα αυτά από ένα άνθρωπο, πού είναι ψυχικά ελεύθερος . νά μήν χρησιμοποιεί επίσης ούτε ύβρεις, ούτε προσβολές, ούτε χλευασμούς, αλλά, επειδή είναι περισσότερο επιπόλαια νά τήν κατευθύνει. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Α-478
Αγ.Βασίλ.Αγκυρ. Η Γυναίκα έχει γίνει πολύ μικρότερη από τόν άνδρα, ούτως ώστε αυτός να έχει τήν εξουσία επί τής κεφαλής της·  γι' αυτό και αυτή ομολογεί ευπρεπώς τήν υποταγή της στόν δυνατότερο. Αγ.Βασίλ.Αγκυρ.
Ἀγ.Γρηγορίου Θεολ. (Ποίημα εἰς Ὀλυμπιάδα). Παιδί μου, ὡς ξεπροβόδισμα σοῦ δίνω τὶς ἑξῆς συμβουλές. Πρῶτα νὰ σέβεσαι τὸν Θεὸ καὶ ἔπειτα τὸν ἄνδρα σου, τὰ μάτια τῆς ζωῆς σου καὶ κύριο τῆς θέλησης καὶ τῆς γνώμης σου. Αὐτὸν μόνο νὰ ἀγαπᾶς καὶ νὰ ποθεῖς, καὶ μόνο γι’ αὐτὸν νὰ εἶσαι χαρούμενη καὶ καλόκαρδη, ἐὰν σὲ ἀγαπήσει μὲ πόθο τελειότερο. Ἔργα Ἀγ.Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 8,41
Ἀγ.Γρηγορίου Θεολ. Νὰ μὴν ἔχεις θάρρος τόσο πολύ, ὅσο σοῦ δίνει ὁ πόθος τοῦ ἄνδρα σου, ἀλλὰ μόνο ὅσο πρέπει. Διότι ὅλα ἔχουν κορεσμό. Εἶναι πράγματι ἀλήθεια ὅτι ὅλα ἔχουν κορεσμό, ἡ ἀγάπη ὅμως εἶναι ἀκόρεστη· νὰ μὴ προσπαθήσεις ποτὲ νὰ γίνεις γυναίκα ποὺ νὰ ἀποθρασύνεται ἀπέναντι στὸν ἄνδρα της. Ἔργα Ἀγ.Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 8,41
Ἀγ.Γρηγορίου Θεολ. Νὰ μὴ προβάλλεις τὴν καταγωγή σου, νὰ μὴ ὑπερηφανεύεσαι γιὰ τὰ χρήματά σου, οὔτε γιὰ τὴ σοφία σου. Διότι ἀληθινὴ σοφία εἶναι νὰ ὑποχωρεῖς καὶ νὰ πειθαρχεῖς στοὺς νόμους τοῦ γάμου. Ὅταν ὁ ἄνδρας ὀργίζεται νὰ ὑποχωρεῖς· ὅταν κουράζεται νὰ τὸν βοηθεῖς μὲ λόγια τρυφερὰ καὶ καλὲς συμβουλές. Ἔργα Ἀγ.Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 8,41
Ἀγ.Γρηγορίου Θεολ. Ποτὲ θηριοδαμαστὴς δὲν καταπράυνε τὴν ὀργὴ τοῦ λιονταριοῦ μὲ τὴ δύναμη, θυμώνοντας κι αὐτὸς καὶ οὐρλιάζοντας, ἀλλὰ τὸ ὑποτάσσει χαϊδεύοντάς το μὲ τὰ χέρια του καὶ καλοπιάνοντάς το μὲ λόγια. Οὔτε νὰ κατηγορήσεις ποτὲ τὸν ἄνδρα σου γιὰ κάποια ζημιὰ ποὺ ἔκανε, ἂν καὶ πολὺ θυμωμένη, οὔτε νὰ ἐπαινεῖς ἐκεῖνον ποὺ δὲν εἶναι φίλος τοῦ ἄνδρα σου, κατηγορώντας τον δόλια μὲ λόγια παραβολικά. Ἔργα Ἀγ.Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 8,41
Ἀγ.Γρηγορίου Θεολ. Πρέπει νὰ μοιράζεστε τὶς χαρὲς καὶ τὶς λύπες, καθὼς ἐπίσης καὶ τὶς φροντίδες, διότι αὐτὸ κάνει τὸ σπίτι νὰ προκόβει. Ὅταν λοιπὸν εἶναι λυπημένος, νὰ λυπᾶσαι μαζί του λίγο. Διότι, ὅταν ὁ ἄνδρας ἔχει στενοχώριες, ἡ γυναίκα γίνεται γι’ αὐτὸν ἀπάνεμο λιμάνι. Ἔργα Ἀγ.Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 8,41
Ἀγ.Γρηγορίου Θεολ. Νὰ μὴ ἐπιθυμήσεις νὰ βγάλεις τὸ πόδι σου ἔξω ἀπὸ τὴν πόρτα, οὔτε νὰ πᾶς σὲ κάποια δημόσια ἀπόλαυση·  διότι αὐτὴ ἀφαιρεῖ τὴν ἐλευθερία. Οὔτε νὰ συναναστρέφεσαι μὲ γυναῖκες ποὺ ἔχουν μεγάλη ἰδέα γιὰ τὸν ἑαυτό τους καὶ ἀκάλυπτο τὸ πρόσωπό τους, οὔτε μὲ ἀνθρώπους, ποὺ δὲν ἀρέσουν στὸν ἄνδρα σου. Νὰ κοκκινίζεις σ’ αὐτοὺς ποὺ σὲ βλέπουν, ἔχοντας κλειστὰ τὰ μάτια σου, καὶ τὰ φρύδια σου νὰ εἶναι στραμμένα πρὸς τὴ γῆ. Ἔργα Ἀγ.Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 8,41-43
Πηδάλιον-281 .Ο 70ος κανών της 6ης Οικ. Συνόδου προστάζει ότι δεν είναι άδεια είς τας γυναίκας να λαλούν εν τω καιρώ της Θείας Λειτουργίας (και είς πάσας τας εν Εκκλησία γινομένας συνάξεις των πιστών), αλλά να σιωπούν, καθώς γράφει ο Απ.Παύλος·  διότι δεν είναι συγκεχωρημένον είς αυτάς να λαλούν, αλλά να υποτάσσωνται και να ακούουν, καθώς λέγει και ο Μωσα'ι'κός περί της γυναικός. Προς τον άνδρα σου η αποστροφή σου και αυτός σου κυριεύσει (Γεν-3,16)· εί δε και θέλουν να μάθουν κανένα νόημα, ας ερωτούν περι τούτου είς την οικία τους, τους άνδρας των· τούτο το ίδιον διορίζουσι και οι αποστολικαί διαταγαί (βιβλ. γ' κεφ. στ'). Πηδάλιον-281.

Δεν υπάρχουν σχόλια: