PAGES

ΠΕΡΙ ΖΗΛΟΥ (ΓΕΝΙΚΑ)

ΠΕΡΙ ΖΗΛΟΥ (ΓΕΝΙΚΑ)
Νικηφόρου Θεοτόκη. Δύο δὲ εἶναι τὰ γενικὰ τοῦ ζήλου εἴδη, ζῆλος θεϊκὸς καὶ ζῆλος δαιμονικός. Ὁ πρῶτος κατοικεῖ εἰς τὴν καρδίαν τῶν ἐναρέτων ἀνδρῶν, ὁ δεύτερος εἰς τὴν ψυχὴν τῶν πονηρευομένων ἀνθρώπων. Κυριακοδρόμιον τομ. Β. σελ. 20
Νικηφόρου Θεοτόκη. Ἐκτὸς ὅμως τοῦ δαιμονικοῦ ζήλου, τοῦ ὑπὸ τῶν ὀλεθρίων παθῶν ἐξαπτομένου, καὶ τοῦ θείου ζήλου, τοῦ ὑπὸ τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ ἐξεγειρομένου, εἶναι καὶ ἄλλος ζῆλος, ὁ λεγόμενος ἀδιάκριτος. Οὗτος προξενεῖ ἁμαρτήματα μεγάλα καὶ πολλά, ἐξ ἴσου καθὼς καὶ ὁ δαιμονικὸς ζῆλος. Κυριακοδρόμιον τομ. Β. σελ. 22

Νικηφόρου Θεοτόκη. Ἀλλὰ πῶς ἆρά γε δυνάμεθα νὰ γνωρίσωμεν ποῖος εἶναι ὁ ζῆλος ὁ θεϊκὸς καὶ ποῖος ὁ δαιμονικός, ποῖος ὁ διακριτικὸς καὶ ποῖος ὁ ἀδιάκριτος; Τοῦτο δὲν εἶναι εὔκολον· διότι καὶ τὰ πάθη σκοτίζουν τὸν νοῦν καὶ ἡ φιλαυτία ἀπατᾷ τὴν διάνοιαν καὶ «ὁ Σατανᾶς μετασχηματίζεται εἰς ἄγγελον φωτὸς» (Β΄ Κορινθ. ια΄, 14), δηλαδὴ φέρει εἰς τὸν νοῦν ἡμῶν τὴν ἁμαρτίαν μετὰ τῶν σχημάτων τῆς ἀρετῆς καὶ τὴν ἀρετὴν μετὰ τῶν χαρακτήρων τῆς ἁμαρτίας. Διὰ τοῦτο δὲ ὁ θεόπνευστος Παῦλος παραγγέλλει ὅπως δοκιμάζωμεν πᾶν ἔργον, διὰ δὲ τῆς δοκιμῆς, ἀφοῦ γνωρίσωμεν ποῖον εἶναι τὸ καλόν, ἐκλέγωμεν καὶ κρατῶμεν αὐτό· «πάντα δοκιμάζετε, τὸ καλὸν κατέχετε» (Α΄ Θες. ε΄, 21). Κυριακοδρόμιον τομ. Β. σελ. 24
Νικηφόρου Θεοτόκη. Περὶ δὲ τοῦ τρόπου τῆς τοιαύτης δοκιμῆς γενικὸν κανόνα παρέδωκεν εἰς ἡμᾶς ὁ τῶν ἁπάντων Κύριος· «ἐκ γὰρ τοῦ καρποῦ», εἶπε, «τὸ δένδρον γινώσκεται» (Ματθ. ιβ΄, 33). Δοκίμαζε λοιπὸν τὸν ζῆλόν σου, ἐξετάζων τὸν καρπὸν αὐτοῦ. Ἐὰν μὲν βλέπῃς ὅτι ὁ καρπὸς αὐτοῦ εἶναι ἀγάπη, δικαιοσύνη, ὑπακοή, εὐταξία, τήρησις θείων νόμων, ψυχῶν διόρθωσις, ὁ ζῆλός σου εἶναι θεῖος, ὁ ζῆλός σου εἶναι ζῆλος κατ’ ἐπίγνωσιν· ἐὰν δὲ παρατηρῇς ὅτι καρποφορεῖ ἔχθρας, ἀδικίας, παρακοήν, ἀταξίας, θείων νόμων ἀθέτησιν, ψυχῶν ἀπώλειαν, ὁ ζῆλός σου εἶναι δαιμονικός, ἀδιάκριτος καὶ ἐμπαθής. Κυριακοδρόμιον τομ. Β 24-25
Αγ.Νεκτάριος Ο ζήλος είναι αγαθός όταν η ορμή αυτού κινήται πρός εργασίαν τού αγαθού, όταν όμως κινήται πρός τά φαύλα, ο ζήλος ούτος είναι πονηρός. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-235

Δεν υπάρχουν σχόλια: