PAGES

ΠΕΡΙ ΒΑΠΤΙΣΜΑΤΟΣ

ΠΕΡΙ ΒΑΠΤΙΣΜΑΤΟΣ
Μεγ.Βασιλείου. Καιρὸς τοῦ βαπτίσματος εἶναι ὁλόκληρη ἡ ζωὴ τῶν ἀνθρώπων· διότι οὔτε στὸ σῶμα εἶναι δυνατὸ νὰ ζεῖ χωρὶς νὰ ἀναπνέει, οὔτε στὴν ψυχὴ νὰ ὑπάρχει χωρὶς νὰ γνωρίζει τὸν Δημιουργό της. Διότι ἡ ἄγνοια τοῦ Θεοῦ εἶναι θάνατος τῆς ψυχῆς, καὶ ἐκεῖνος ποὺ δὲν βαπτίστηκε, δὲν φωτίστηκε. Καὶ χωρὶς φῶς, οὔτε τὰ μάτια βλέπουν τὰ δικά τους ἀντικείμενα, οὔτε ἡ ψυχὴ μπορεῖ νὰ δεχθεῖ τὴ θέα τοῦ Θεοῦ χωρὶς τὸ βάπτισμα. Ἔργα Ἀγ.Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 6,303

Μεγ.Βασιλείου. Ὁ Ἰωάννης κήρυττε βάπτισμα μετάνοιας καὶ πήγαινε σ’ αὐτὸν ὁλόκληρη ἡ Ἰουδαία. Ὁ Κύριος κηρύττει βάπτισμα υἱοθεσίας· ποιὸς λοιπὸν ἀπὸ αὐτοὺς ποὺ εἶχαν ἐλπίσει σ’ αὐτὸν δὲν θὰ ὑπακούσει; Ἐκεῖνο τὸ βάπτισμα ἦταν εἰσαγωγικό, αὐτὸ εἶνα τελειωτικό· ἐκεῖνο ἦταν ἀπομάκρυνση τῆς ἁμαρτίας· αὐτὸ συμφιλίωση μὲ τὸ Θεό. Ἔργα Ἀγ.Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 6,303
Μεγ.Βασιλείου. Ὁ Ἰσραηλιτικὸς λαός, ἄν δὲν περνοῦσε τὴ θάλασσα, δὲν θὰ ἀποχωριζόταν τὸν Φαραώ· καὶ σύ, ἄν δὲν περάσεις μέσα ἀπὸ τὸ νερό, δὲν θὰ ἀποχωριστεῖς ἀπὸ τὴ σκληρὴ τυραννία τοῦ διαβόλου. Ἔργα Ἀγ.Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 6,303
Ἀγ.Κοσμᾶς Αἰτωλὸς. Ὅποιο μέλος μείνει ἔξω ἀπὸ τὴν κολυμβήθρα σὲ τοῦτο ἔχει ἐξουσία ὁ διάβολος, δι’ αύτὸ καὶ τὰ παιδιὰ σας βγαίνουν μειζιανίαρικα καὶ ἀρωστιάρικα. Ἀγ.Κοσμᾶς Αἰτωλος.
Ἐν τῷ Γεροντικῷ. Ὑπῆρχε κάποτε ἕνας μεγάλος διορατικὸς γέρων, ὁ ὁποῖος διεβεβαίωνεν, ὅτι, τὴν δύναμιν τῆς (Χάριτος), ποὺ εἶδα νὰ ἵσταται πλησίον τοῦ βαπτιζομένου κατὰ τὴν ὥραν τοῦ βαπτίσματος, τὴν εἶδα καὶ κατὰ τὴν ὥραν, ποὺ λαμβάνει ὁ Μοναχὸς τὸ ἀγγελικὸν σχῆμα. Εὐεργετινὸς Α-446
Πηδάλιον-56 Ο 47ος κανών των Αγ.Αποστόλων διορίζει, ότι όποιος Επίσκοπος ή Πρεσβύτερος ήθελε βαπτίσει δευτέραν φοράν άνωθεν και εξ' αρχής, ωσάν τον τελείως αβάπτιστον εκείνον όπου εβαπτίσθη αληθώς κατά την διαταγή του Κυρίου, και των Αποστόλων, και των θείων Πατέρων, απαραλλάκτως δηλαδή καθώς βαπτίζονται οι ορθόδοξοι Χριστιανοί, ο τοιούτος ας καθαίρεται. Επειδή με τον δεύτερον αυτόν αναβαπτισμόν, ανασταυρώνει και παραδειγματίζει τον Υιόν του Θεού, το οποίον αδύνατον λέγει ο Παύλος, και δευτερώνει τον θάνατον του Κυρίου, του οποίου πλέον ο θάνατος δεν κυριεύει, κατά τον ίδιον Παύλον. Ομοίως και όποιος Επίσκοπος ή Πρεσβύτερος δεν ήθελε βαπτίσει με το της καθολικής Εκκλησίας βάπτισμα τον μεμολυ-σμένον, ήτοι βαπτισθέντα παρά των ασεβών ήγουν των αιρετικών, ας καθαίρεται, επειδή και περιπαίζει τον σταυρόν, και τον θάνατον του Κυρίου, νομίζοντας κακώς και σφαλερώς, ότι το μεμολυσμένον και συγχαμερόν βάπτισμα των αιρετικών, είναι τύπος του σταυρού και του θανάτου του Κυρίου, το οποίον δεν είναι, και διά τούτο αποδέχεται αυτό, και έχει ίσον με το βάπτισμα των ορθοδόξων. Και προς τούτοις επειδή δεν διακρίνει τους αληθείς ιερείς των ορθοδόξων από τους ψευδείς ιερείς των αιρετικών.
Πηδάλιον-62 Ο 49ος κανών των Αγ.Αποστόλων διορίζει ότι όποιος Επίσκοπος, ή Πρεσβύτερος δεν βαπτίσει είς το όνομα του Πατρός, και του Υιού, και του Αγίου Πνεύματος, κατά την του Κυρίου ταύτην διαταγήν, αλλά είς τρείς ανάρχους, και είς τρείς υιούς, και είς τρείς παράκλητους, ας καθαίρεται, επειδή τινες αιρετικοί βλασφημούντες την Αγ.Τριάδα έτσι εβαπτίζοντο.
Πηδάλιον-65 Ο 5ος κανών των Ἀγ.Αποστόλων διορίζει ότι όποιος Επίσκοπος, ή Πρεσβύτερος εν τω ενί μυστηρίω του βαπτίσματος δεν επιτελέσει τρία βαπτίσματα, ή τρείς καταδύσεις, αλλά μίαν μόνον κατάδυσιν, γινόμενην τάχα είς τον ένα θάνατον του Κυρίου, ας καθαίρεται. Επειδή δεν είπεν ο Κύριος είς ημάς τους Αποστόλους του, όταν μας έστειλεν είς το κήρυγμα, είς τον θανατόν μου βαπτίζετε, όχι· αλλά είπε· πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς είς το όνομα του Πατρός, και του Υιού, και του Αγίου Πνεύματος. Ήτοι βαπτίζετε αυτούς είς τρείς καταδύσεις και αναδύσεις, είς κάθε μίαν κατάδυσιν, εν έκαστην όνομα επιλέγετε της Αγίας Τριάδος. Διότι με την μίαν μέν κατάδυσιν και ανάδυσιν, ούτε ο τριμερονύκτιος θάνατος του Σωτήρος εναργώς παριστάνεται, ούτε το μυστήριον και η θεογνωσία της Αγίας Τριάδος ολότελα φανερούται. Όθεν και το τοιούτον βάπτισμα, ως έρημον όν και της θεολογίας, και της ένσαρκου οικονομίας ασεβέστατον εστί και κακοδοξότατον.

Δεν υπάρχουν σχόλια: