ΠΕΡΙ ΓΕΛΩΤΩΝ
Αγ.Νεκτάριος Οι γέλωτες χαυνούσι τόν δεσμόν τής σωφροσύνης, άγουσιν είς
ηδυπάθειαν, απωθούσι τήν σεμνότητα, φέρουσιν επιλησμοσύνην τού φόβου τού Θεού
και αφοβίαν πρός τήν μέλλουσα απειλουμένη κόλαση. ΤΟ ΓΝΩΘΙ
ΣΑΥΤΟΝ-318
Αγ.Νεκτάριος Ο άνθρωπος είναι μέν ζώον γελαστικόν αλλά καὶ λογικόν καὶ ηθικόν,
αδυνατεί μέν να αντιστή προκαλούμενος εκ τών γελοίων, αλλ' οφείλει ως όν
λογικόν καὶ ηθικόν ουδέποτε να προκαλεί ή να επιζητή γέλωτες. ΤΟ ΓΝΩΘΙ
ΣΑΥΤΟΝ-318
Αγ.Νεκτάριος Έτερον γέλως & έτερον γέλωτες, γέλως ο φυσικός εμφανόμενος ώς
μειδίαμα & αυτός ο συγκινών τήν καρδία τών νεωτέρων ένεκα απροσδοκήτου
παραστάσεως ούτος ο γέλως είναι αδιάβλητος & ανέγκλητος. ΤΟ ΓΝΩΘΙ
ΣΑΥΤΟΝ-318
Αγ.Νεκτάριος Γέλωτες δέ οι εκ μέθης καί ασωτίας και φλυαρίας προερχόμενοι, οι
διαφθείροντες τήν ψυχήν. Περί τούτων η Γραφή λέγει ''ουαί οι γελώντες καί από
πρωίας πίνοντες σικερά''. ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-318
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Το να γελάει κανείς και να λέει αστεία, δεν θεωρήται ως
αναγνωρισμένο αμάρτημα . μπορεί όμως να οδηγήσει σε αναγνωρισμένο αμάρτημα .
γιατί πολλές φορές τά γέλια φέρνουν αισχρά λόγια και από αυτά προέρχονται
αισχρότερες πράξεις. Πολλάκις τα λόγια καί τα γέλια φέρνουν κορο'ι'δίες και
βρισιές και από αυτές προέρχονται πληγές και τραύματα και από αυτά σφαγές καί
φόνοι. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-87
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Άν λοιπόν πρόκειται να σκεφθείς καί νά πράξεις σωστά γιά τόν
εαυτό σου, δέν θα αποφύγεις μόνο τά αισχρά λόγια, ούτε τίς αισχραίς πράξεις,
ούτε τίς πληγές καί τά τραύματα καί τούς φόνους, αλλά ακόμη καί τά άκαιρα γέλια
καί τά αστεία, γιατί αυτά είναι η ρίζα τών κακών, πού ακολουθούν. Γι' αυτό ο
Απ.Παύλος γράφει ''Μωρά λόγια καί βωμολοχίες να μήν βγαίνουν από το στόμα
σας''. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-87
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Δεν είναι κακό το γέλιο, αλλά κακό είναι το υπερβολικό και το
άκαιρο γέλιο. Το γέλιο υπάρχει μέσα στην ψυχή μας, για να χαλαρώνει
κάποτε-κάποτε η ψυχή, όχι για να διασκορπιζεται. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-89
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Δέν πρέπει να αγαπάς το γέλιο. Και όταν κάποιος ευχαριστηθεί μέ
το πολύ γέλιο, μπορεί να πάθει και ισχυρή μεταβολή. Φ-Αγ.Μάξιμου
Ομολ.15Ε-451
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Κάποιος εγέλασε άκαιρα . ένας άλλος τόν παρατήρησε . κι' ένας
τρίτος τούς απάλαξε από τό φόβο λέγοντας ότι δέν είναι τίποτε τό κακό. Γιατί,
τί είναι τό γέλιο; καί τί κακό θά μπορούσε νά προέλθει από αυτό; καί όμως από
τό άκαιρο γέλιο προέρχεται η αστειολογία, απ' αυτήν η αισχρολογία καί επειτα
ακολουθεί η αισχρή πράξη. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-89
Αγ.Γρηγ.θεολ. Ο φρόνιμος θυμός είναι προτιμότερος από το γέλιο . γιατί η ψυχή
δυναμώνει με τήν αυτηρή έκφραση τού προσώπου. Φ-Αγ.Μάξιμου Ομολ. 15Ε - 451
Αγ.Βασίλ.Μέγ. Εκδήλωνε τή διάθεση τής ψυχής σου μέχρι ένα χαρωπό χαμόγελο, όχι
απρεπές, αλλά όσο να δείξεις μόνο αυτό που έχει γραφτεί : ''Καρδίας
ευφραινομένης, πρόσωπον θάλλει''. Φ-Αγ.Μάξιμου Ομολ.15Ε- 449
Αγ.Βασίλ.Μέγ. Η υπό μορφή παφλασμού φωνή καί το τράνταγμα του σώματος δέν είναι
γνώρισμα ανθρώπου με μετρημένη ψυχή και πού μπορεί να συγκρατεί τόν εαυτό του. Φ-Αγ. Μάξιμου Ομολ. 15Ε - 449
Αγ.Νικόδημος Πώς μπορείς να πείς ότι δέν εναντιώνονται στο θέλημα τού Θεού τά
γέλοια καί οι χωρατάδες, είς καιρόν όπου ο Κύριος καί με τό παραδειγμά του σέ
εδίδαξε πώς αυτά είναι μισητά είς αυτόν; διότι γενόμενος άνθρωπος, ποτέ δέν
εγέλασε σε όλη τού τήν ζωή αλλά μάλιστα έκλαυσε 4 φορές καί μέ τόν λόγον του,
διατί εξεφώνησε κατάρας καί ουαί και αλλίμονον είς εκείνους όπου γελούν. Πνευματικά
Γυμνάσματα-96
Αγ.Νικόδημος Διά τούτο καί ο Μέγας Βασίλειος επιτιμά εκείνον τόν μοναχόν ή τήν
μοναχήν, όπου χορατεύσει καί κινήσει γέλωτα, νά αφορίζεται μίαν εβδομάδα. [Εν τοίς Επιτιμίοις τών κανονικών] Πνευματικά Γυμνάσματα-96
Αγ.Νικόδημος Οἱ χορατάδες καὶ
εὐτραπελίες εἶναι μία διάλυσις τῆς ἑνώσεως καὶ προσευχῆς τοῦ νόος, αὐτὰ εἶναι
μία περιτροπὴ τῆς σταθερότητος τῶν λογισμῶν καὶ ἕνας κρημνισμὸς καὶ
καταβιβασμός, ἐκ τοῦ ἀνωτέρου καὶ ἀπαθοῦς καὶ ἡγεμονικοῦ μέρους τῆς ψυχῆς εἰς
τὸ κατώτατον μέρος καὶ ἐμπαθὲς καὶ ὑπόδουλον, αὐτὰ κάνουν τὴν ψυχὴν μαλακὴν
ρᾴθυμον καὶ ὀκνηράν, αὐτὰ γεννώσιν ὕβρεις, αἰσχρολογίας, βλάβας ψυχικᾶς,
γέλωτας καὶ καγχασμοὺς καὶ τελευταῖον καταντοῦν εἰς τὴν πορνείαν. Χρηστοήθεια των
Χριστιανών σελ.126
Αγ.Νικόδημος Το μέν γελαστικόν ας αποδιώκωμεν, ως του αιωνίου κλαθμού πρόξενον·
το δέ κλαυστικόν, ας εναγκαλιζώμεθα, ώς του μακαρίου και αιωνίου γέλωτος
αίτιον. Αγ.Νικοδήμου, Συμβουλευτικόν Εγχειρίδιον
σελ. 110
Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου Τίποτε δὲν μᾶς χωρίζει ἀπὸ
τοὺς θησαυροὺς τῆς σοφίας καὶ τῆς γνώσεως τῶν μυστηρίων τοῦ Θεοῦ τόσο, ὅσο ὁ ἀστεϊσμὸς
καὶ ἡ ἐλαφρότης ποὺ συνδέεται ἀπὸ παρρησία· κι’ αὐτὸ εἶναι τὸ ἐπάγγελμα τοῦ δαίμονος
τῆς πορνείας. Φ-Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου ΕΠΕ 8Α, 113
Ἁγίου Ἐφραὶμ. Ἀδελφέ, νὰ φεύγῃς
μακρὰν ἀπὸ τοὺς ἐλαφροὺς ἀστεϊσμούς, μὴπως γίνῃς ἀδιάντροπος. Ἡ ἀδιαντροπιὰ
εἶναι μητέρα τῆς ἀκολασίας. Εὐεργετινὸς. Β-438
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου