ΠΕΡΙ ΑΠΑΘΕΙΑΣ
Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου. Ἐρώτησις. Τί εἶναι ἡ ἀνθρωπίνη ἀπάθεια; Ἀπόκρισις. Ἀπάθεια εἶναι, ὄχι τὸ νὰ μὴ αἰσθάνωνται οἱ
ἀγωνισταὶ τὰ πάθη, ἀλλὰ τὸ νὰ μὴ τὰ δέχωνται. Λόγω τῶν πολλῶν καὶ ποικίλων
ἀρετῶν ποὺ ἀπέκτησαν, φανερῶν καὶ κρυφῶν, ἀσθένησαν τὰ πάθη μέσα τους καὶ δὲν
μποροῦν νὰ ἐπαναστατήσουν εὔκολα κατὰ τῆς ψυχῆς. Καὶ ἡ διάνοια δὲν χρειάζεται
πάντοτε νὰ προσέχη σ’ αὐτά· διότι εἶναι πάντοτε γεμάτη ἀπὸ αἰσθήματα ποὺ
προέρχονται ἀπὸ τὴν μελέτη καὶ τὴν κοινωνία τῶν ἀρίστων σκέψεων οἱ ὁποῖες
κινοῦναι μὲ σύνεσι στὸν νοῦ. Καὶ ὅταν τὰ πάθη ἀρχίσουν νὰ κινοῦνται, ξαφνικὰ ἡ
διάνοια ἁρπάζεται ἀπὸ κάποια σκέψι ποὺ συλλαμβάνεται ἀπὸ τὸν νοῦ καὶ φεύγει ἀπὸ
κοντά τους· ἔτσι τὰ πάθη μένουν ἀργά. Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου
8Γ-185
Ευαγρίου Τέκνο της απάθειας είναι η αγάπη, ενώ η απάθεια είναι άνθος της
πρακτικής. Φ-Ευαγρίου ΕΠΕ τομ. 11Α,33
Ευαγρίου Απάθεια έχει όχι η ψυχή εκείνη που δεν υποφέρει από τά πράγματα,
αλλά εκείνη που μένει ατάραχη και από την μνήμη τους. Φ-Ευάγριου ΕΠΕ τόμ. 11Α,29
Ευαγρίου Απόδειξη της απάθειας είναι ο νούς που αρχίζει να βλέπει το φώς
του, και μένει ήρεμος από τις φαντασίες κατά την διάρκεια του ύπνου και βλέπει
τά πράγματα ομαλά. Φ-Ευαγρίου ΕΠΕ τόμ. 11Α,29
Ευαγρίου Ο τέλειος δεν ασκεί εγκράτεια, και ο απαθής δεν δείχνει υπομονή,
αφού η υπομονή είναι αναγκαία σε εκείνον που υποφέρει και η εγκράτεια σ' αυτόν
που δέχεται ενοχλήσεις. Φ-Ευαγρίου ΕΠΕ τόμ. 11Α,29
Ευαγρίου Η τέλεια απάθεια επιτυγχάνεται στην ψυχή μετά την νίκη εναντίον
όλων των αντίθετων δαιμόνων στην πρακτική, ενώ η ατελής απάθεια χαρακτιρίζεται
από την δύναμη του δαίμονα που την πολεμά τελευταίος. Φ-Ευαγρίου
ΕΠΕ τόμ. 11Α,53
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου