ΠΕΡΙ ΠΙΣΤΕΩΣ
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Πίστη είναι το να βλέπει κανείς ως ορατά, εκείναι που είναι
αόρατα. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Γ-675
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Εκείνο λοιπόν είναι πίστη, όταν δηλαδή πιστεύουμε εκείνα πού δέν
βλέπουμε, στρέφοντας τήν σκέψη μας στήν αξιοπιστία Εκείνου πού έδωσε τήν
υπόσχεση. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Γ-677
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Αυτό αληθινά είναι το γνώρισμα τής πίστεως, όταν η υπόσχεση δέν
είναι σύμφωνη με τα ανθρώπινα δεδομένα, όμως εμείς πιστεύουμε στήν δύναμη Αυτού
που υπόσχεται (δηλ. του Θεού). Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Γ-677
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Αυτό είναι το γνώρισμα τής πίστεως, το να αφήνουμε κάθε εγκόσμια
λογική, και να ζητάμε το υπέρφυσικό, να διώχνουμε τίς αδύνατες σκέψεις και να δεχόμαστε ότι όλα προέρχονται απ' τή
δύναμη του Θεού. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Γ-678
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Η πίστη είναι το πάν εάν αυτή μας βεβαιώσει για κάτι η καρδιά
έχει το αίσθημα τής ασφάλειας. Άρα η πίστη βεβαιώνει ενώ οι ανθρώπινοι
συλλογισμοί κλονίζουν . αντίθετη είναι η πίστη στο λογισμό. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Γ-681
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Μερικοί, που ζητούν και περιμένουν τα πάντα από το λογικό,
παρεκλίνουν από τήν πίστη . γιατί το λογικό οδηγεί στήν αμφιβολία καί στό
ναυάγιο, ενώ η πίστη μοιάζει με πλοίο ασφαλές. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Γ-683
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Η έρευνα σκοτώνει τήν πίστη. Γιατί εκείνος που ερευνά τα θέματα
τής πίστεως, δε βρήκε ποτέ το ζητούμενο . εκείνος που συνεχώς αναζητεί δέν
μπορεί να πιστέψει. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Γ-694
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Η πίστη είναι διδάσκαλος όλων και χωρίς αυτή δέν μπορούμε να
πούμε τίποτε. ''Καί ημείς πιστεύομεν, διό και λαλούμεν'' λέγει ο Απ.Παύλος. Άν
τήν πίστη αφαιρέσεις ούτε να ανοίξεις το στόμα σου δύνασαι. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Γ-704
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Η πίστη αποδεικνύει τή γνησιότητα τών πράξεών μας και από τήν
ειλικρινή πίστη γεννιέται η αγάπη . γιατί εκείνος που πιστεύει αληθινά στο Θεό,
δεν ανέχεται ποτέ να αφήσει τήν αγάπη. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Γ-705
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Ότι ακριβώς είναι η τροφή γιά το σώμα, είναι και η διαγωγή γιά
τήν πίστη . και όπως η φύση τής σάρκας μας είναι τέτοια, ώστε να μήν μπορεί να
διατηρηθεί χωρίς τροφή, έτσι είναι και η πίστη χωρίς τα έργα. Π.ανθ.Αγ.Ι. Χρυσοστ. Γ-719
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Γιατί δέν είναι δυνατόν εκείνος που ζεί αμαρτωλή ζωή, πραγματικά
δεν είναι δυνατόν να μήν κλονίζεται και στήν πίστη. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Γ-718
Ὁ Ἀγ. Ἰωάν. ὁ Χρυσόστομος διδάσκει : «Ὑπακοῆς ἡ
πίστις δεῖται οὐ πολυπραγμοσύνης· καὶ ὅταν Θεὸς ἐπιτάττῃ, πείθεσθαι οὐ
περιεργάζεσθαι». Ἀγ.Νεκταρίου. Το γνώθι σ’αὐτὸν. 21
Ὁ Μέγας Βασίλειος παραινεῖ λέγων· «ὅτι
οὐ δεῖ διακρίνεσθεαι καὶ διστάζειν ἐπὶ τοῖς ὑπὸ τοῦ Κυρίου λεγομένοις, ἀλλὰ
πεπληροφορῆσθαι πᾶν ρῆμα Θεοῦ ἀληθὲς εἶναι καὶ δυνατόν, κἂν ἡ φύσις μάχηται». Ἀγ.Νεκταρίου. Το γνώθι σ’αὐτὸν. 21
Ἁγίου Βαρσανουφίου. Ἕνας ἀδελφὸς ἠρώτησεν ἕνα Γέροντα : - Ἡ πίστις ἑνὸς
ἀνθρώπου ἔχει τὴν δύναμιν νὰ ὠφελήσῃ ἄλλον, ποὺ δὲν προσφέρει προσωπικὴν
πίστιν, ὅπως εἰς τὴν περίπτωσιν τοῦ παραλυτικοῦ, ποὺ τὸν ὠφέλησεν ἡ πίστις
ἐκείνων, οἱ ὁποῖοι τὸν ἐβάσταζαν; Ἀπεκρίθη ὁ Γέρων : - Πρόσεξε· ἐὰν καὶ ὁ
παραλυτικὸς δὲν ἐπίστευε, δὲν θὰ τοὺς ἄφηνε νὰ τὸν βαστάσουν, οὔτε νὰ τὸν
ταλαιπωρήσουν κατεβάζοντες αὐτὸν ἀπὸ τὴν στέγην. Ὥστε ὅλων ἡ πίστις συνήργησεν.
Ἐὰν ὁ ἄνθρωπος δὲν προσφέρῃ προσωπικὴν πίστιν εις τὸν Θεόν, εἰς τίποτε δὲν
ὠφελεῖται ἀπὸ τὴν πίστιν τῶν ἄλλων. Εὐεργετινὸς
Δ-289
Ἁγίου Βαρσανουφίου. Λοιπὸν μὴ προφασισθῇς,
τάχα, τὴν πίστιν τῶν ἄλλων, ποὺ εἶναι ἄξιοι, διὰ νὰ ρίψῃς ἐπάνω των τὸ φορτίον,
χωρὶς νὰ κάμῃς σὺ οὐδεμίαν προσπάθειαν. Πάρε ὡς παράδειγμα τὸν Προφήτην
Ἱερεμίαν· οὗτος ἐπίστευεν, ὅτι ὁ Θεὸς θὰ ἐλεήσῃ τὸν λαόν του καὶ προσηύχετο
ὑπὲρ αὐτοῦ. Ἐπειδὴ ὅμως ὁ λαὸς δὲν προσέφερε καὶ ὁ ἴδιος πίστιν εἰς τὸν Θεόν,
δι’ αὐτὸ ὁ Θεὸς δὲν εἰσήκουσε τὸν Προφήτην. Μήπως καὶ ὁ Προφήτης δὲν εἶχε τὴν
πίστιν ἐκείνων, ποὺ ἐβάσταζαν τὸν παραλυτικόν; Αὐτὸ ἰσχύει εἰς ὅλας τὰς ὁμοίας
περιπτώσεις. Εὐεργετινὸς Δ-289
Νικηφόρου Θεοτόκη. Διαιρεῖται ἡ πίστις
εἰς θεωρητικὴν καὶ πρακτικήν. Πίστις θεωρητικὴ λέγεται, ὅταν διὰ μόνου τοῦ νοὸς
ἡμῶν πιστεύωμεν ὅσα διδάσκει ἡ πίστις, οὐδὲν δὲ τῶν καλῶν ἔργων πράττωμεν· αὐτὴ
δὲ ἡ πίστις εἶναι νεκρὰ καὶ ἀνωφελὴς καὶ μὴ δυναμένη νὰ σώσῃ τὸν ἄνθρωπον· «ἡ
πίστις» λέγει ὁ θεῖος Ἰάκωβος, «ἐὰν μὴ ἔργα ἔχῃ νεκρὰ ἐστι καθ’ ἑαυτήν».
(Ἰακωβ. β΄, 17). Πίστις
δὲ πρακτικὴ εἶναι, ὅταν καὶ πιστεύωμεν ὅσα ἡ πίστις διδάσκει, καὶ πράττωμεν ὅσα
αὐτὴ νομοθετεῖ· αὐτὴ δὲ ἡ πίστις, περὶ
ἧς ὁ οὐρανοβάμων Ἀπόστολος λέγει· «Πίστις δι’ ἀγάπης ἐνεργουμένη» (Γαλάτ. ε΄,
6). Κυριακορδόμιον τομ. Α σελ. 23
Νικηφόρου Θεοτόκη.
Ὥστε, ὅταν ἡ θεία Γραφὴ λέγῃ· «Ἵνα πιστεύοντες ζωὴν ἔχητε»· καὶ «πᾶς ὁ
πιστεύσας καὶ βαπτισθεὶς σωθήσεται» (Μάρ. ιστ΄, 16) καὶ ἄλλα ὅμοια, περὶ τῆς
πίστεως ὁμιλεῖ τῆς πρακτικῆς τῆς δι’ ἀγάπης ἐνεργουμένης, τῆς συνηνωμένης μετὰ
τῶν καλῶν ἔργων· καὶ πάλιν ὅταν ἡ Γραφὴ διδάσκῃ τὸ «ἀποδώσει ἑκάστῳ κατὰ τὰ
ἔργα αὐτοῦ» (Ρωμ. β΄ 6), καὶ τὰ τούτοις ὅμοια, εἰς ἕκαστον πιστεύοντα
ἐννοεῖ· ἔργα δὲ λέγει ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα ἐκ
πίστεως ἐγένοντο. Κυριακορδόμιον τομ. Α σελ. 23
Νικηφόρου Θεοτόκη. Χριστιανέ, σὺ καυχᾶσαι
ὅτι πιστεύεις· ἀλλὰ τὶ τὸ ὄφελος, ὅταν πράττῃς ἔργα παράνομα; Καὶ τὰ δαιμόνια
πιστεύουσι καὶ φρίττουσιν, ἀλλ’ οὐδὲν ὠφελοῦνται. Σὺ πιστεύεις, ὅτι ὁ Θεὸς
ἔδωκε τὰς δέκα ἐντολάς, καὶ ὅτι ὁ ἀθετήσας μίαν ἐξ αὐτῶν ἀναμφιβόλως κολάζεται· ἔπειτα πᾶσαν σχεδὸν
ἡμέραν ἀφόβως καὶ ἀνυποστόλως περιφρονεῖς πᾶσαν ἐντολήν· τὶ σὲ ὠφελεῖ λοιπὸν ἡ
πίστις σου; Κυριακορδόμιον τομ. Α σελ. 23
Νικηφόρου Θεοτόκη. «Βλέπεις», λέγει ὁ
αὐτὸς Ἀπόστολος περὶ τοῦ Ἀβραάμ, «ὅτι ἡ πίστις συνήργει τοῖς ἔργοις αὐτοῦ, καὶ
ἐκ τῶν ἔργων ἡ πίστις ἐτελειώθη». (Αὐτοθ. β΄, 21). Θεόπνευστον ὄντως καὶ
σαφέστατον μάθημα! ἡ πίστις συμβοηθεῖ ἡμᾶς εἰς τὴν ἐργασίαν τῶν καλῶν ἔργων,
καὶ τὰ καλὰ ἔργα δίδουσι τὴν τελειότητα εἰς τὴν πίστιν. Κυριακορδόμιον τομ. Α σελ. 23
Αγ,Κυριλ. Ιεροσ. Ούτε η πίστη χωρίς καλά έργα είναι ευπρόσδεκτη
στόν Θεόν, ούτε τα έργα που γίνονται χωρίς πίστη δέχεται ο Θεός. Αγ,Κυριλ.
Ιεροσ.
Αγ.Ιωάν.Κλίμ. Αυτός που λέγει ότι έχει ορθή πίστη, και διαπράτει αμαρτίες,
μοιάζει με πρόσωπο χωρίς μάτια, ενώ εκείνος που δεν έχει πίστη, αλλά ίσως κάνει
καλά έργα μοιάζει να αντλεί νερό και το βάζει σε τρύπιο πιθάρι. Φ-Αγ.Αναστασίου
Σιν.τ13β,51
Αγ.Διαδόχου Φωτ. Πίστη άεργη και έργο άπιστο θα αποδοκιμαστούν
κατά τον ίδιο τρόπο . γιατί πρέπει ο πιστός να προσφέρει στον Κύριο πίστη που
αποδεικνύει τά έργα της. Γιατί ούτε του πατέρα μας του Αβραάμ η πίστη δεν θα
λογαριάζονταν για δικαιωσή του, εάν δεν πρόσφερνε το παιδί του σαν καρπό της. Φ-Αγ.Διαδόχου
Φωτικής-9,137
Αγ.Διαδόχου Φωτ Όποιος αγαπά τον Θεό, αυτός και πιστεύει
γνησίως και τά έργα της πίστεως επιτελεί οσίως . ο δε πιστεύων μόνον και μη
αγαπών, δεν έχει ούτε αυτήν την πίστη που νομίζει ότι έχει . γιατί πιστεύει με
κάποια ελαφρότητα του νού, επειδή δεν ενεργείται υπο του βάρους της δόξης της
αγάπης. Η πίστις που ενεργείται με την αγάπη αποτελεί το κορύφωμα των αρετών. Φ-Αγ.Διαδόχου
Φωτικής-9,137
Αγ.Ισαάκ Συρ. Η πίστις πού παρέχει την βεβαιότητα της ελπίδος, δεν
καταλαμβάνεται ποτέ από τους αβάπτιστους ή από εκείνους που έχουν διεφθαρμένη
την δοιάνοια εκ της αληθείας. Η βεβαιότης της πίστεως αποκαλύπτεται στις ψυχές
πού έχουν ανεβεί ψηλά ανάλογα με την επιμέλεια στην εκτέλεση των εντολών του
Κυρίου. Φ-Αγ.Ισαάκ Σύρου 8β-85
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου