ΠΕΡΙ ΘΕΩΡΙΑΣ
Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου. Θεωρία
είναι η αίσθησις των θείων μυστηρίων, πού είναι κρυμένα στα πράγματα και στις
αιτίες των. Φ-Αγ.Ισαάκ Σύρου. 8β-53
Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου. Θεωρία νοητὴ εἶναι ἡ
φυσικὴ γνῶσις ποὺ ἑνώθηκε μὲ τὴν κατάστασι τῆς φύσεως, ἡ ὁποία καλεῖται φυσικὸ
φῶς. Φ-Αγ.Ισαάκ Σύρου 8Γ-65
Ἀγ.Ἰσαάκ Συρου. Άλλο είναι
η ηδονή κατά την προσευχή και άλλο είναι η θεωρία κατά την προσευχή. Η δεύτερη
είναι αξιολο-γώτερη από την πρώτη, όσο είναι ο τέλειος άνθρωπος από το ατελές
παιδί. Φ-Αγ.Ισαάκ Σύρου 8β-63
Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου. Μερικές
φορές από την προσευχή γεννάται κάποια θεωρία, που διακόπτει την προσευχή στα
χείλη κι εκείνος από την θεωρία γίνεται σώμα άψυχο, απόπληκτος. Αυτό ονομάζουμε
θεωρία κατά την προσευχή, και όχι, όπως λέγουν οι άφρονες, ένα είδος κάποιου
πράγματος και μορφή ή σχήμα φανταστικό. Φ-Αγ.Ισαάκ Σύρου 8β-63
Ἀγ.Ἰσαάκ Σύρου. Ἂν μένης μόνος στὸ
κελλί σου καὶ δὲν ἀπέκτησες ἀκόμη δύναμι ἀληθινῆς θεωρίας, ἐπιδόσου πάντοτε
στὴν μελέτη τῶν τροπαρίων καὶ τῶν καθισμάτων, καθὼς καὶ στὴν ἀνάμνησι τοῦ
θανάτου καὶ τὴν ἐλπίδα τῶν μελλόντων. Αὐτὰ εἶναι ποὺ συνάζουν τὸ νοῦ καὶ δὲν
τὸν ἀφήνουν νὰ ρεμβάζη, ἕως ὅτου ἔλθη ἡ ἀληθινὴ θεωρία· διότι ἡ δύναμις τοῦ
πνεύματος εἶναι δυνατώτερη ἀπὸ τὰ πάθη. Φ-Αγ.Ισαάκ Σύρου 8Γ-61
Αγ.Πέτρου Δαμασκηνοῦ. Οἱ πνευματικὲς θεωρίες κατὰ τὴν γνώμη μου, εἶναι ὀκτώ. Καὶ οἱ ἐπτὰ
βέβαια εἶναι αὐτῆς τῆς ζωῆς, ἐνῶ ἡ ὀγδόη εἶναι ἐργασία τῆς μέλουσας ζωῆς, ὅπως
λέγει ὁ Ἅγιος Ἰσαάκ. Φ-‘Αγ.Πέτρου Δαμασκηνοῦ τομ. 17 σελ. 85
Αγ.Πέτρου Δαμασκηνοῦ. 1η εἶναι, ἡ γνώση τῶν θλίψεων καὶ τῶν πειρασμῶν τοῦ βίου τούτου, ὅπως
λέγει ὁ Ἅγιος Δωρόθεος, καὶ ἡ λύπη γιὰ κάθε ζημιὰ ποὺ ἔπαθε ἡ ἀνθρώπινη φύση
ἀπὸ τὴν ἁμαρτία. Φ-‘Αγ.Πέτρου Δαμασκηνοῦ τομ. 17 σελ. 85
Αγ.Πέτρου Δαμασκηνοῦ. 2η εἶναι, ἡ
γνώση τῶν δικῶν μας ἁμαρτημάτων καὶ τῶν εὐεργεσιῶν τοῦ Θεοῦ, ὅπως λέγει ὁ
Ἄγ.Ἰωάννης τῆς Κλίμακος, ὁ Ἅγιος Ἰσαὰκ καὶ πολλοὶ ἄλλοι ἀπὸ τοὺς πατέρες. Φ-‘Αγ.Πέτρου Δαμασκηνοῦ τομ. 17 σελ. 87
Αγ.Πέτρου Δαμασκηνοῦ. 3η εἶναι, ἡ
γνώση τῶν πρὶν ἀπὸ τὸν θάνατο καὶ τῶν μετὰ τὸν θάνατον δεινῶν, ὅπως λέγεται
στὶς θεῖες Γραφές. Φ-‘Αγ.Πέτρου Δαμασκηνοῦ τομ. 17 σελ. 87
Αγ.Πέτρου Δαμασκηνοῦ. 4η εἶναι, ἡ
κατανόησις τῆς διαγωγῆς στὸν κόσμο τοῦτον τοῦ Κυρίου ἠμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ τῶν
μαθη-τῶν του, καθὼς καὶ τῶν ἔργων καὶ τῶν λόγων τῶν ἄλλων Ἁγίων, Μαρτύρων καὶ
Ὁσίων πατέρων. Φ-‘Αγ.Πέτρου Δαμ. τ.17 σελ. 87
Αγ.Πέτρου Δαμασκηνοῦ. 5η εἶναι ἡ γνώση τῆς φύσης καὶ τῆς ἀλλοίωσης τῶν πραγμάτων, ὅπως λέγουν οἱ Ἅγιοι πατέρες, ὁ Γρηγόριος καὶ ὁ
Δαμασκηνός. Φ-‘Αγ.Πέτρου Δαμασκηνοῦ τομ. 17 σελ. 87
Αγ.Πέτρου Δαμασκηνοῦ. 6η εἶναι, ἡ
θεωρία τῶν ὄντων, δηλαδὴ ἡ γνώση καὶ ἡ κατάνόηση τῶν αἰσθητῶν κτισμάτων τοῦ
Θεοῦ.
Αγ.Πέτρου Δαμασκηνοῦ. 7η εἶναι, ἡ
κατανόηση τῶν νοητῶν κτισμάτων τοῦ Θεοῦ. Φ-‘Αγ.Πέτρου
Δαμασκηνοῦ τομ. 17 σελ. 87
Αγ.Πέτρου Δαμασκηνοῦ. 8η εἶναι, ἡ
περὶ Θεοῦ γνῶσις, ἡ λεγόμενη Θεολογία. Φ-‘Αγ.Πέτρου
Δαμασκηνοῦ τομ. 17 σελ. 87
Αγ.Πέτρου Δαμασκηνοῦ. Αὐτὲς
εἶναι λοιπὸν οἱ 8 θεωρίες. Οἱ τρεῖς ταιριάζουν σ’ αὐτὸν ποὺ εἶναι ἀκόμη
πρακτικός, γιὰ νὰ μπορέσει μὲ τὰ πολλὰ καὶ πικρὰ δάκρυα νὰ καθαρίσει τὴν ψυχὴ
τοῦ ἀπ’ ὅλα τὰ πάθη, καὶ κατὰ χάρη ἀπὸ τὸν Θεὸν τὶς ὑπόλοιπες. Ἀγ.Πέτ. 17 σελ. 87
Αγ.Πέτρου Δαμασκηνοῦ. Οἱ ἄλλες πέντε ταιριάζουν στὸν θεωρητικό, δηλαδὴ στὸν γνωστικό, ἐπειδὴ
φυλάγει καὶ ἐκτελεῖ καλὰ πάντοτε καὶ τὶς σωματικὲς καὶ τὶς ἠθικὲς πράξεις,
δηλαδὴ τὶς ψυχικές, ἀπὸ τὶς ὁποῖες καταξιώνεται νὰ γνωρίσει αὐτὲς μὲ σαφήνεια
καὶ νοερά. Γιατί ἀπὸ τὴν πρώτη ὁ πρακτικὸς λαμβάνει τὴν ἀρχὴ τῆς γνώσης, καὶ
στὴν συνέχεια φροντίζει τὴν ἐργασία καὶ μελετᾷ τὰ νοήματα ποὺ τοῦ δίνονται καὶ
προκόβει σ’ αὐτά, μέχρι νὰ φθάσει στὴν κατοχή τους, καὶ ἔτσι αὐτόματα ἔρχεται
στὸ νοῦ ἡ ἄλλη γνώση. Ἔτσι ἀκριβῶς συμβαίνει καὶ μὲ τὶς ὑπόλοιπες θεωρίες. Φ-‘Αγ.Πέτρου Δαμασκηνοῦ τομ. 17 σελ.
87
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου